جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تفتان و دماوند خواهر خوانده می شوند

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ فروردین ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۱۵-به گزارش ایرنا، کامبیز مشتاق گوهری روز شنبه در نشست اعضای کارگروه میراث فرهنگی شهرستان خاش افزود: مطالعاتی با کمک کارشناسان ملی و جهانی برای معرفی تفتان و پایش ظرفیتهای آن در دست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه تفتان بعنوان یکی از جاذبه ها و محورهای مهم گردشگری کشور و منطقه سیستان و بلوچستان محسوب می شود اظهار کرد: تاکنون کار ثبت ملی تفتان انجام شده و برای ثبت جهانی میراث معنوی تفتان برنامه هایی وجود دارد.

گوهری ادامه داد: در سال جدید برای معرفی ظرفیتهای سه کوه تفتان، بزمان و خواجه برنامه های گسترده ای وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: ثبت میراث طبیعی مانند تفتان و گلفشان پیرگل در خاش و کمک به حفظ و نگهداری آنها برای استفاده نسل آینده از برنامه های مهم این سازمان است.

گوهری گفت: ایجاد اقامتگاهها، تله کابین، پیستهای اسکی، موتور سواری و دوچرخه سواری، رستوران و سایر زیر ساختها از عهده میراث فرهنگی خارج است اما این سازمان با صدور مجوزها و حمایت از سرمایه گذاران برای توسعه شاخصهای خدماتی در مباحث گردشگری تلاش می کند.

وی با قدردانی از تلاشهای مجموعه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان خاش و تبریک به عوامل دست اندرکار بابت موفقیت های خدمات نوروزی اظهار داشت: خاش با داشتن جذابیتهای متنوع و مزیتهای فراوان خود در سال ۹۴ و سالهای آتی به محور فعال و گردشگر پذیر استان تبدیل می شود.

مشتاق گوهری افزود: منطقه خاش از مزیتهای منحصربفردی برخوردار بوده که این مزیتها در سایر نقاط استان و حتی کشور کمتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد: کمک کردن به توسعه گردشگری روستایی خاش و استان با حمایت از فعالان این عرصه و دهیاران با ایجاد دفاتر خدمات گردشگری روستایی در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی گفت: مراکز جمعیتی روستایی و عشایری منطقه خاش یکی از جاذبه های بومی گردی بوده و این سازمان با یک راهبرد یکسان، تعامل و همدلی با سایر مسوولان و عوامل دست اندرکار حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی برای معرفی این توانمندی اقدام می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: برای معرفی بیشتر و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی بزودی انجمن خیران میراث فرهنگی در استان راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: این استان پر جاذبه و مستعد به دلیل پراکندگی و وسعت بسیار بالا نیازمند مشارکت افراد و سرمایه داران برای حفظ میراث طبیعی و تاریخی است و باید همگان خود را در این امر سهیم بدانند تا این میراث گرانبها برای آیندگان نگهداری شود.

گوهری افزود: برای جبران عقب ماندگی های گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه هایی در دستور کار دولت است که بخشی از این ضعف و نیز عدم کارآیی سازمان میراث فرهنگی استان با برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان، جذب نیروهای متخصص و کارآمد در مباحث شناسایی و ثبت آثار و نیز اطلاع رسانی هدفمند و گسترده جبران خواهد شد.

خاش با ۲۱۵ اثر تاریخی و طبیعی از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران، گل فشان پیرگل، رودخانه های زیبای ایرندگان و کارواندر، دریاچه سردریا، غارهای متعدد، چشمه های آب معدنی، سرد و گرم و نیز قلعه های متعدد تاریخی، بازارچه سرپوشیده و مسجد جامع یکی از مناطق مهم گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

895 تفتان و دماوند خواهر خوانده می شوند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *