رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آذر ۱۳۹۳

تعطیلات زمستانی در تقویم برنامه ششم

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۴-گروه گردشگری، عاطفه نبوی: رئیس سازمان میراث فرهنگی در فروردین ماه سال‌جاری وعده بردن طرح تعطیلات زمستانی را به دولت و مجلس داده و گفته بود: براساس طرحی که داریم ۱۰ روز یا یک هفته در زمستان به عنوان تعطیلات رسمی انتخاب خواهد شد و براساس آن از تعطیلات تابستان کم شده و به تعطیلات زمستانی اختصاص می‌یابد تا صنعت گردشگری در زمستان هم رونق بگیرد. وی اظهار امیدواری کرده بود که این طرح به زمستان امسال، یعنی سال ۹۳ برسد.

حال در آستانه زمستان و رسیدن زمان موعود، خبری از طرح و اجرای این برنامه نیست و به نظر می‌آید قرار است زمستان امسال هم به‌کار و تحصیل بگذرد و مردم ایران، همه با هم در سال نو بازهم عازم شمال ایران، مشهد، اصفهان، شیراز و… شوند!
این در حالی است که پیشنهادهایی مانند افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز و در نظر گرفتن تعطیلات زمستانی برای توزیع زمانی سفر، سال‌هاست که از سوی فعالان و کارشناسان بخش خصوصی پیشنهاد و پیگیری می‌شود. پیشبرد این برنامه در کنار تلاش برای توزیع مکانی سفر، موجب کاهش بار سفر در شهرها و زمان‌های مشخص می‎‎شود تا به این ترتیب هم این مقاصد سنتی داخلی (که اغلب مقصد گردشگران خارجی نیز هستند)، زمانی برای بازسازی و بازآرایی خویش داشته باشند و هم شهرهای دیگر که در این روند مغفول مانده‌اند، شناخته و از ظرفیت آنها بهره‌برداری شود.
علاوه بر این در روزها و ماه‌هایی که گمانه‌زنی‌ها برای تدوین برنامه ششم توسعه در میان فعالان و مسوولان بخش خصوصی شکل گرفته و جلسات متعددی برای آن برگزار می‌شود، همچنان مساله تعطیلات آخر هفته و تعطیلات زمستانی مورد غفلت واقع شده؛ آن هم درحالی‌که بسیاری از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان بر این باورند که این امر می‌تواند بر رشد گردشگری داخلی تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

تعطیلات آخر هفته، آزمایشش را پس داده!
اصغر ظریف‌کار، نایب‌رئیس اتاق شیراز، در این خصوص می‌گوید: به نظر من بیشترین کمکی که دولت می‌تواند برای رونق گردشگری از طریق وضع قوانین انجام دهد، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز و مقرر کردن تعطیلات زمستانی است.
وی اثر مثبت افزایش تعطیلات آخر هفته را در رونق گردشگری در ایران آزموده شده می‌داند و می‌گوید: در تهران ما تقریبا دو روز تعطیلات در آخر هفته را برای اکثر کسب‌وکارها و آموزش و پرورش داریم و اثر آن را در رونق گردشگری شمال کشور به وضوح می‌بینیم. تهرانی‌ها مشتری آخر هفته‌های شمال کشورند؛ به این ترتیب در این دو روز که در طول سال هم تداوم دارد هم شمال رونق دارد و هم تهران نفسی می‌کشد و کارمندان و کارگران هم با شادابی بیشتر و کارآیی بیشتری شنبه‌ها به سر کار خود برمی‌گردند.
ظریف‌کار در ادامه تاکید می‌کند: اگر بخواهیم گردشگری خارجی را هم رونق دهیم باید از همین‌جا شروع کنیم و توسعه گردشگری داخلی باید زمینه‌ساز این رشد شود. به عنوان مثال وقتی گردشگر با در اختیار داشتن دو روز کامل به شهر کوچکی سفر می‌کند، این امکان به او داده می‌شود که هم اقامت کوتاهی در آن داشته باشد و هم به گشت و گذار بپردازد و به این ترتیب نیاز به
زیر ساخت‌های گردشگری در این شهر به وجود آمده و خواه ناخواه به‌دلیل سودآور بودن آن به سمت تکمیل زیرساخت‎های خود می‌روند و در درازمدت این مساله آنها و شهرشان را برای پذیرایی از توریست‌های خارجی و توسعه کسب‌وکار خود از این طریق آماده می‌کند.

تعطیلات بی‌برنامه، بحران می‌آفریند
رقیه حاتمی‌پور، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و ایتالیا نیز با اشاره به پژوهش‌های مبسوطی که این اتاق برای یافتن مناسب‌ترین راه‌های توسعه گردشگری با مطالعه تطبیقی الگوهای موجود در دنیا انجام داده است و با اشاره به هدف‌گذاری‌های دقیق و بومی‌سازی‌هایی که در کشورهایی مانند تونس، زیمبابوه، مالزی و ترکیه انجام شده، تصریح می‌کند: در کنار سایر سیاست‌هایی که مستقیما با توسعه گردشگری خارجی مرتبط است و باید اتخاذ شود، تحقیقات نشان می‌دهد که اختصاص زمانی به تعطیلات زمستانه یکی از روش‌های موثر برای توسعه گردشگری داخلی و بالابردن بهره‌وری مقاصد است.
وی در ادامه اضافه می‌کند: ما می‌بینیم که در زمان پیک سفر، جاد‌ه‌ها و مقاصد مشخصی در کشورمان با چنان تراکمی مواجه می‌شوند که تمام تلاش دست‌اندرکاران این حوزه باید معطوف به کنترل این تراکم برای بدل نشدن آن به یک بحران شود. این مساله مطمئنا بار مالی‌ سنگینی نیز به سیستم تحمیل می‌کند، درحالی‌که طرح‌هایی مانند در نظر گرفتن تعطیلات زمستانی برای مدارس و… موجب می‌شود این مساله به شکل اساسی‌تری حل شود و بتوان به این ترتیب نیرو و بودجه خود را در طول سال، مصروف مقاصد و شهرهای جدید کرد تا به این ترتیب گردشگری را در این شهرها نیز رونق داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، تلاش برای ساماندهی تعطیلات،در قالب طرحی برای کاهش تعطیلات رسمی کشور از سال‌ها پیش و از زمان ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به مجلس شورای اسلامی رفت و به نتیجه نرسید.
ایران تنها کشور در جهان است که تعطیلات رسمی کشور را بر پایه دو تقویم قمری و شمسی تنظیم کرده است و در زمان چرخش تقویم قمری در مواردی تعطیلات مذهبی با تعطیلات ملی و آخر هفته مواجه می‌شود و میزان تعطیلات را به شدت افزایش می‌دهد. این تعطیلات برنامه‌ریزی نشده تا لحظه آخر، (چرا که ممکن است با تعطیل شدن بین دو تعطیلی موافقت یا مخالفت شود) موجب آشفتگی شده و قدرت پیش‌بینی را از مسافر و تورگردان و متولیان سفر می‌گیرد؛ درحالی‌که ساماندهی آن و انتقال و تمرکز تعطیلات در آخر هفته‌ها و مقرر کردن زمانی در میانه زمستان برای بهره بردن از مناطق گرمسیر که کمتر به آنها سفر شده، هم کشور را از این حالت فوق‌العاده دائمی خارج می‌کند و هم کار و سفر را در کنار هم معنا می‌بخشد.

19 تعطیلات زمستانی در تقویم برنامه ششم

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    پارسال ک اصلا سپیدان برف نزد و پیست اسکیشم کار نکرد … حالا خداروشکر امسال چند هفته ایه راه افتاده . پیست سپیدان یکی از بزرگترین و مجهزترین پیست های کشوره

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *