جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تالاب آذینی ( خور سیریک )

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ شهریور ۱۳۹۵

تالاب آذینی در استان هرمزگان و در جنوب شرقی تنگه هرمز واقع است. تالاب آذینی ( خور آذینی ) جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان دلتای رود گز و حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است. تالاب آذینی (آذین) در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد. با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی. تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) که از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ به طول ۴۰ کیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار در فهرست رامسر قرار گرفته است.

پوشش گیاهی

مجموعه تالابی مزبور یک پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خور های بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل دو رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است. تالاب آذینی از شگفت انگیز ترین تالاب های گرمسیری کشور است و مجموعه ای است از جنگل های مانگرو با دو گونه بر تر حرا Avicennia marina و چندل Rhizophora mucronata. رویشگاه چندل تنها در این تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ایران وجود دارد .

حیات وحش

این رویشگاه جنگلی منحصر به فرد به لحاظ تنوع اکولوژیکی و ژنتیکی بسیار بالا با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و با موقعیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی برای نگهداری و حفاظت ویژه است. این تالاب همچنین یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پا خاکستری ( Pelecanus crispus ) حواصیل خاکستری ( Ardea cinera )، اکرت بزرگ ( Egretta alba ) و اکرت ساحلی ( Egretta gularis )، گیلانشاه ( Numinous auguata )، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است. علاوه بر این از پرندگان خشکزی نظیر تیهو ، دلیجه ، بلبل خرما و لیکو ، در حاشیه تالاب می توان نام برد. به علت جزر و مدی بودن تالاب بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می شوند.

1002 تالاب آذینی ( خور سیریک )

1003 تالاب آذینی ( خور سیریک )

1004 تالاب آذینی ( خور سیریک )

1005 تالاب آذینی ( خور سیریک )

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد