رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بیابانهای ایران چند دسته اند ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ آبان ۱۳۹۸

آیا می دانید بیابانهای ایران چند دسته اند ؟ دسته بندی دیگری بیابانهای ایران را بر اساس خصوصیات عمومی آنها به هفت گروه کویرهای رسی , کویرهای نمک , کویر دریاچه های دایمی , کویرهای رسی خیس , کویرهای دریاچه های موقت , کویرهای همراه با مخروطه افکنه و کویرهای رسی همراه با نمکزار تفکیک کرده است که مهم ترین آنها معرفی می شود :

الف: کویرهای رسی
سطح بیابانهای این گروه به جز کویر سبزوار که مخروطه افکنه دلتایی نیز دارد , پوشیده از صفحات رسی است . تعداد ۲۷ عرصه بیابانی یا کویری در این گروه از کشور گزارش شده است . این دسته از بیابان ها ۱۴ درصد کل عرصه های بیابانی کشور را شامل می شود و ۴۵ درصد از کویر ها و بیابانهای کشور به این گروه تعلق دارند . تشکیل یک بیابان رسی وابسته به چاله بسته ای است که از نظر هیدرولوژیک میران تبخیر آن زیادتر از میزان روان آب های وارد به آن است . این دسته از کویها همچنین ممکن است بستر یک دریاچه قدمی و یا باتلاق فصلی باشند که سطح آنها به صورت موسمی حاوی قشر نازکی از آب باشد که رسوبات ریز مخروطه افکنه آبرفتی زا نیز با خود حمل می کند . بنظر می رسد که کویرهای رسی بر اثر تجمع لایه های نازک مواد ریز فصلی رشد نموده اند و وجود لایه های درشت تر در این رسوبات نشان دهند ه طغیان های غیر عادی بر روی این صفحات است .

ب : کویرهای رسی خیس
کویرهای این گروه دارای صفحات رسی و حوزه خیس هستند . در واقع مواد تشکیل دهنده آنها با کویرهای رسی شبیه است , با این تفاوت که سطح قسمتی از آن ( بخش خیس ) پایین تر از سطح آب زیرزمینی تابستانه است . تعداد کویهای این گروه پنج عدد ( کویر سیاه کوه , کویر شمال غربی زرین , کویر میدان گل , کویر گنوگون و کویر شمال شرقی زرین ) است که دو درصد سطح بیابانهای کشور را شامل می شود . بررسی ها نشان می دهد که کویرهای رسی خیس از کویرهای رسی و بر اثر بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در سالهای اخیر بوجود آمده اند .

ج :کویرهای رسی همراه با نمکزار
سطح این کویرها از صفحات رسی و نمکزار پوشیده شده است . در مجموع هفت کویر از این دسته شامل کویرهای کف , میدان لودار , اردستان ,شمال شرقی ,عقدا , بافق و سیرجان در کشور وجود دارد که ده درصد گستره های بیابانی کشور را می پوشانند . به جز کویر کف که در محدوده مرز ایران و افغانستان قرار دارد , مابقی کویرهای این گروه در آبخیزهای یزد و اصفهان قرار دارند و تمام آنها از نظر بارندگی سالانه و روان آب های سطحی نسبت به دیگر کویرها وضع بهتری دارند . بنظر می رسد که کویرهای رسی همراه با نمکزار , حد واسط بین کویرهای رسی و کویرهای نمک هستند .

 

-رسی بیابانهای ایران چند دسته اند ؟

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بيابان ها همگي ديدني و زيبا هستن كه هر كدام ميتونه با سلقيه سازگارتر باشه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *