جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران واقع در دامنهٔ رشته‌کوه البرز می باشد . این بوستان جنگلی در شمال‌ باختر محلهٔ شهران و شمال محلهٔ کن که جزء منطقه ۵ شهرداری تهران است، قرار دارد که از رودخانه کن در غرب شروع شده و تا رودخانه فرحزاد در شرق ادامه می یابد. حد شمالی محدوده را ارتفاعات توچال و حد جنوبی آن را بلوار حصارک تشکیل می دهد. در وسط محدوده نیز رودخانه حصارک قرار گرفته است.بوستان جنگلی کوهسار از پتانسیل های بالای زیست محیطی و تفریحی برخوردار است که از آن جمله می توان به ارتفاعاتی با چشم انداز عالی و دره های زیبا و سرسبز کن و فرحزاد اشاره کرد.

%name بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران
پارک جنگلی کوهسار جزو پارک های غرب تهران محسوب می شود و وسعت این پارک جنگلی به حدود ۵۷۰۰ هکتار می رسد که ۷۰۰ هکتار آن درختکاری شده، زیاد بودن وسعت پارک به دلیل قرارگیری آن در ارتفاعات و کوهستانی بودن منطقه می باشد.
پارک جنگلی کوهسار در سال ۱۳۸۱ به منظور حفاظت از اراضی دامنه جنوبی البرز در برابر وسیع تر شدن باغ ها و گسترش فضای سبز سازگار با محیط زیست تاسیس گردید. گونه های گیاهی موجود در این پارک تنوع بالایی ندارد و به دلیل کوهستانی بودن و جنگلی بودن آن فقط از درخت های کاج و سرو استفاده شده است و شاید گونه های دیگر گیاهی به ندرت در آن به چشم بخورد. پارک جنگلی کوهسار به لحاظ اقلیمی یکی از خوش آب و هوا ترین پارک های تهران محسوب می شود و به دلیل وجود همیشگی بادی ملایم و هوایی خنک در آن، فصل تابستان به مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی ساکنان این شهر تبدیل می شود اما در مجموع نسبت به پارک های جنگلی تهران، پارک کوهسار از فضای خلوت تر و دنج تری برخوردار است و این می تواند گزینه مناسبی برای افراد علاقه مند به مکان های خلوت و دور از شلوغی شهر باشد.

کوهسار 5 800x533 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

خیابان های این پارک آسفالت شده و می توان با وسیله شخصی تا بالا ترین قسمت پارک نیز رفت، گفتنی است این پارک به نوعی یکی از بام های تهران محسوب می شود زیرا در آن، تهران زیر پای شماست و می توانید نمایی باز و کاملی از این شهر را مقابل چشمان خود نظاره گر باشید اما در نظر داشته باشید تماشای این دور نما در شب بسیار دیدنی تر و جذاب تر بوده و تجربه آن حداقل برای یک بار پیشنهاد می شود. لازم به ذکر است در این پارک مقبره پنج شهید گمنام نیز واقع شده که در شب های خاصی از سال در جوار این مقبره مراسم های متفاوتی برگذار می شود.

کوهسار 3 1 800x533 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران
پارک جنگلی کوهسار به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و سالم، مکان خوبی برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی است و با استفاده از دستگاه های ورزشی موجود در پارک می توان آن را کامل کرد. امکاناتی اولیه نظیر آلاچیق، کباب پز، بوفه، نماز خانه، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، کافه و رستوران اشاره کرد، همین امکانات برای گذراندن ساعاتی خوش و تفریحی جذاب کنار دوستان و خانواده در این پارک کفایت می کند، در سال های اخیر نیز به مرور بر امکانات این پارک افزوده شده و گردش در این پارک را هیجان انگیز کرده است، وجود امکاناتی از این دست در پارک های جنگلی تهران معدود می باشد و این باعث متمایز شدن این پارک گردیده است .

کوهسار8 1 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

تفریحات هوایی پارک جنگلی کوهسار

پارک جنگلی کوهسار به دلیل قرار گیری آن در ارتفاعات مکان مناسبی برای ورزش های هوایی همچون کایت سواری، پاراگلایدر، بالن سواری و چتر نجات می باشد و می توان گفت به پاتقی برای افراد علاقه مند به این ورزش ها تبدیل شده است. همچنین دراین پارک امکان آموزش طراحی و ساخت بالن، بومرنگ و نحوه پرتاب آن نیز برای دوستداران فراهم گردیده است .

ارتفاعات شمال شهران با وجود پیست مخصوص و محوطه‌ای باز که با وزش ملایم و دائمی باد همراه است، محل مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های هوایی نظیر گلایدر و موتورسواری محیا نموده است.

کوهسار 1 1 800x533 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

به دلیل وجود باغ‌های ممتد در حاشیه شمالی این منطقه و روند تخریب و تجاوز به دامنه شمالی البرز لزوم حفاظت از منابع را در این منطقه دوچندان می‌کند. در نتیجه شهرداری منطقه ۵ تهران در سال ۸۱ طرح جامع توسعه و احیای منابع محیطی اراضی غرب تهران که طرح پارک کوهسار نیز شامل آن می شود را آغاز نمود. این طرح به منظور حفاظت و صیانت از اراضی دامنه جنوبی البرز و توسعه فضاهای سبز و ایجاد مجموعه تفرجگاهی و اکوتوریستی آغاز شد.

از امکانات این طرح می توان به احداث تله کابین با ۲ مسیر، زمین بازی کودکان، احداث باشگاه سوارکاری، امکانات ورزشی و تفریحی از قبیل استخر، سونا، زمین های تنیس و بدمینتون اشاره کرد.

پارک کوهسار که بخش اعظم آن شامل ارتفاعات شمالی تهران است مکان مناسبی جهت انجام ورزش های هوایی شناخته شده و در حال حاضر امکانات این رشته ورزشی در پارک ایجاد شده و علا قه مندان از آن استفاده می کنند.

شما نیز می توانید برای پیشبرد پروژه هایی نظیر ساخت هواپیمای مدل گلایدر ، ساخت بالن ، بومرنگ ، بالن ها چگونه بالا می روند و طراحی و ساخت چتر نجات، از فضای زیبا و وسیع منطقه کوهسار بهره گیرید. پارک کوهسار به دلیل وسعت بسیار و در برخی مناطق کم درخت و تپه مانند، قابلیت ویژه ای برای تست هواپیمای مدل گلایدر، پرتاب بومرنگ، به هوا فرستادن بالن و تست چتر نجات را برای علاقمندان به این پروژه ها فراهم آورده است.

کوهسار 4 800x511 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

پیست موتور سواری پارک جنگلی کوهسار

علاوه بر تفریحات هوایی، این پارک امکان موتورسواری را نیز برای علاقه مندان به این ورزش در نظر گرفته است، اگر جزو طرفداران این ورزش هستید می توانید به این پارک رفته و در بعضی از ساعات روز به تماشای موتور سوارانی در حال هنر نمایی بنشینید و لذت ببرید.

مجموعه تفریحی ورزشی

در پارک جنگلی کوهسار یک مجموعه تفریحی ورزشی نیز احداث گردیده که در آن امکاناتی نظیر استخر، سونا، باشگاه سوار کاری، زمین بدمینتون و میز پینگ پونگ برای ورزشکاران و علاقه مندان در نظر گرفته شده است، با عضویت در این مجموعه می توانید از امکانات تفریحی و ورزشی این مجموعه بهره مند شوید.

زمان و هزینه

برای ورود به این پارک لزومی به پرداخت هزینه ورودی نیست و تفریح در آن کاملا رایگان می باشد اما در شب امکان استفاده از پارک بعد از ساعت ۲۳ وجود ندارد.

کوهسار7 1 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

نحوه دسترسی به  پارک جنگلی کوهسار

راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان ممکن است. همچنین در درون بوستان، جادهٔ ماشین‌رو نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت.
برای رفتن به پارک جنگلی کوهسار بهتر است از وسیله شخصی استفاده شود، با وسایل نقلیه عمومی نیز این امکان وجود دارد اما بسته به اینکه از کدام نقطه شهر قصد عزیمت به پارک را دارید متفاوت می باشد.
از دو طریق می توان به این پارک دسترسی داشت.
۱: انتهای بزرگراه آبشناسان، بلوار کوهسار، ابتدای جاده سولقان
۲: بزرگراه آبشناسان، میدان اول شهران، انتهای بلوار شهران، بعد از پمپ بنزین

 

 

کوهسار 6 800x600 بوستان کوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

 

 

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    منظره زیبایی دارد و تقریبا کل غرب تهران زیر پاهای شماست و هوایی خنکتر نسبت به هوای معمول تهران دارد فقط در برخی مواقع بادهای نسبتا تندی دارد پوشش گیاهی تنکی دارد و این از زیبایی این پارک جنگلی میکاهد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *