رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مهر ۱۳۹۳

بودجه ۹۴ گردشگری به دولت رفت

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ – گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش بین‌المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری ایران در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در آستانه تدوین بودجه ۹۴ و تدوین و تصویب برنامه ۵ ساله ششم کشور سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری با تلاش جمعی مسوولان و کارشناسان طی ۴ ماه، پیشنهادهای بودجه ۹۴ را تقدیم معاونت راهبردی رئیس‌جمهور کردیم. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی مسعود سلطانی‌فر افزود: همه پیشنهادها به غیر از احکام برنامه را یک‌سال زودتر به معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری ارائه کرده‌ایم تا منابع و امکانات به بخش‌های مختلف اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و در زمینه ساخت هتل، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری رشد چشمگیری داشته است، ادامه داد: در حال حاضر، ۹۰۰پروژه گردشگری با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور در حال اجرا است. سلطانی‌فر از ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری در امور عمرانی گردشگری طی سال ۹۳ خبر داد و افزود: سال گذشته این رقم ۶ میلیارد تومان بود اما سال ۹۳ این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه شرایط خاص و ناامنی کشورهای مجاور منجر به افزایش ورود گردشگران به ایران اسلامی شده است، ادامه داد: با آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، تلاش‌های داخلی و خارجی در عرصه گردشگری و فعالیت‌های جدی بخش خصوصی در این صنعت، گردشگران بسیاری علاقه‌مند سفر به ایران شده‌اند.
او با اشاره به برخی مشکلات صنعت گردشگری کشور تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید با توجه به مشکلات صدور روادید، با تشکیل کارگروهی با وزارت امور خارجه و سفرا جهت تسهیل صدور روادید و لغو آن جلساتی تشکیل شد که صدور ویزا برای گردشگران خارجی تسهیل شده و زمان صدور روادید در برخی سفارتخانه‌ها به نصف تقلیل یافته و برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا ویزای فرودگاهی به مدت دو هفته در فرودگاه صادر می‌شود.
سلطانی‌فر یکی دیگر از چالش‌های صنعت گردشگری را موانع گمرکی عنوان کرد و گفت: امروز روند تسهیلات گمرکی برای گردشگران بهتر شده است. وی خاطرنشان کرد: مشکلات مالیات بر تاسیسات گردشگری به‌رغم برخی معافیت‌ها برای سرمایه‌گذاران، عدم بهره‌مندی از ظرفیت مناطق آزاد، پیچیدگی فرآیند سرمایه‌گذاری، کم‌توجهی به نقش مهم سهم گردشگری در فعالیت‌های اقتصادی کشور، مشکلات حوزه بیمه سرمایه‌گذاری، عدم تامین زمین یا زمین با قیمت مناسب برای سرمایه‌گذاران، مشکلات سیستم حمل‌ونقل به‌دلیل تحریم‌ها وکمبود قطعات لازم و عدم پرواز مستقیم به بسیاری از کشور‌ها از مهم‌ترین چالش‌های صنعت گردشگری است.

سهم ۲ درصدی یا ۱۰درصدی؟
معاون رئیس‌جمهور درباره مزیت‌های گردشگری ایران نسبت به سایر کشورها اظهار کرد: براساس آماری که مجمع جهانی اقتصاد از نظر شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری ارائه کرده است، کشور ما در حال حاضر در بین ۱۴۰ کشور دنیا از نظر ارزان بودن هزینه‌های سفر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
سلطانی‌فر با ابراز امیدواری نسبت به توسعه و رونق صنعت سبز و زودبازده گردشگری، تصریح کرد: گردشگری به یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در جهان تبدیل شده که درآمد ۱۲۵۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۳ موید این مطلب است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: براساس نظر کارشناسان این حوزه درآمد کشورها در حوزه گردشگری در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۰۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۳۰ به ۱۸۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۵۰ با نرخ رشد ۵/۴ درصد به ۲۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. سلطانی‌فر گفت: در سال ۲۰۱۳ کشورهای مختلف با جاذبه‌های متنوع و برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه داشته‌اند روزانه بین ۳ تا ۵/۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند؛ این در حالی است که کشور ما با وجود جاذبه‌هایی مختلف، سهم قابل‌توجهی از این درآمد جهانی نداشته و فقط نیم درصد از این رقم به کشور ما تعلق داشته است. معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: سهم گردشگری در تولید ناخالص کشورهایی که این صنعت بخش کوچکی از اقتصاد آنها را تشکیل می‌دهد ۲ درصد است و در کشورهایی که گردشگری رکن اساسی اقتصاد است این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد. رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: گردشگری از لحاظ ارزآوری، اشتغال‌زایی و فقرزدایی در ترازهای پرداخت کشورها اهمیت بالایی دارد.‌

گردشگری؛ ابزار مهم اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: کشور ما افتخار میزبانی از امام هشتم شیعیان را دارد و با توجه به اینکه ایران در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته موقعیت ممتازی برای کشور ما ایجاد شده است. وی افزود: برخی تصور می‌کنند گردشگری تنها یک مقوله فرهنگی است در صورتی که رهبر معظم انقلاب به مسوولان و ریاست‌جمهوری تاکید کردند گردشگری علاوه بر مقوله فرهنگی یک مزیت اقتصادی است.
معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی می‌توانیم با تلاش جمعی و ظرفیت‌های موجود برای دستیابی به اشتغال‌زایی درراستای اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و در شرایط کنونی که دشمن تبلیغات منفی را پیش گرفته گردشگری ابزاری مهم و زودبازده برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت است تا روند اقتصادی کشور تعدیل پیدا کند.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران از نظر جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، توریسم سلامت و میراث ملموس و ناملموس رتبه بالایی در منطقه خاورمیانه دارد، اضافه کرد: سایر کشورهای منطقه با جاذبه‌هایی ضعیف‌تر از ایران با برنامه‌ریزی در عرصه توسعه فرهنگی و اقتصادی کشورشان، موقعیت بهتری پیدا کرده‌اند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» نخستین همایش بین‌المللی علمی راهبری «توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها» به مدت دو روز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و در آن بیش از ۳۰۰ ایده، تجربه و مقاله در قالب‌های مختلف از نویسندگان داخل کشور و تعدادی از صاحب‌نظران خارجی به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود. این مقالات در محورهای «گردشگری، فرهنگ و میراث فرهنگی»، «گردشگری و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «گردشگری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریت محور ویژه توسعه منطقه‌ای گردشگری خراسان»، «گردشگری و اقتصاد»، «گردشگری، عزم ملی و مدیریت جهادی» و «گردشگری و آمایش سرزمینی» به دبیرخانه همایش ارسال شده‌اند. برگزاری میزگردی با مشارکت دفتر یونسکو در ایران با عنوان «نقش هفته جهانی میراث فرهنگی در توسعه پایدار گردشگری» با حضور دبیرکل یونسکو در ایران و هشت میهمان خارجی از کشورهای هنگ‌کنگ، اسپانیا، ایتالیا، هند و مالزی از دیگر بخش‌های این همایش است. برپایی نمایشگاه جانبی همایش در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد و برگزاری ۲۸ تور گردشگری جانبی نیز از برنامه‌های فرهنگی این همایش محسوب می‌شوند.

d1a91cceeb5a3a6b449322d2727b2a4f بودجه 94 گردشگری به دولت رفت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *