جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

« بهشتی » از کشف جدیدش کی رونمایی می‌کند؟

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۵ – حدود چهارماه از سپرده شدن مسوولیت تشکیل کمیته‌ی « برند گردشگری » به «سیدمحمد بهشتی» می‌گذرد، اقدامی که خود بهشتی از آن به‌عنوان یک کشف جدید تعبیر کرده؛ ولی ظاهرا هنوز نه آن کمیته تشکیل شده و نه خبری از طراحی برند یا شعاری برای گردشگری ایران است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۱۳ مهرماه امسال بود که رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقتی برای افتتاح دوره‌ی دکتری مدیریت گردشگری به دانشگاه علامه طباطبایی رفت، از تشکیل کمیته‌ی «برند گردشگری» زیر نظر محمدبهشتی، مشاورش در این سازمان، خبر داد و گفت: تا جایی که اطلاع‌ دارم، آقای بهشتی افراد صاحب‌نظری را در این کمیته جمع کرده است تا «برند گردشگری» به‌تدریج در کشور ایجاد شود.

یک هفته بعد، بهشتی به خبرنگار ایسنا گفت: آقای دکتر نجفی مأموریت دادند که درباره‌ی این موضوع کار کنم و به‌تازگی هم در یکی از سخنرانی‌های‌شان گفتند، باید کمیته‌ای تشکیل شود و من حرف‌شان را اجابت می‌کنم و کمیته‌ای را تشکیل می‌دهم.

از این سخنان بهشتی این‌گونه برداشت می‌شد که گویا او تا پیش از سخنرانی نجفی، از این‌که باید کمیته‌ای را برای «برند گردشگری» تشکیل دهد، خبر نداشته و از آن پس، قرار است چنین کمیته‌ای را با حضور صاحب‌نظران تشکیل دهد.

او زمان دقیقی را برای به نتیجه رساندن کارش تعیین نکرد، چون این کار را مانند یک کشف جدید دانست و درباره‌اش ظهار کرد: اگر از «کریستف کلمب» می‌پرسیدند که چقدر طول می‌کشد به قاره‌ی آمریکا برسد، می‌گفت، نمی‌دانم، چون نمی‌دانست که دارد به قاره‌ی آمریکا می‌رود. این موضوعی نیست که در کشور ما سابقه داشته باشد. ما در حال وارد شدن به یک عرصه‌ی جدید هستیم و می‌خواهیم ایران را در قالب یک برند به جهان معرفی کنیم.

حالا پس از گذشت حدود چهارماه از تعیین این مأموریت ویژه، سیدمحمد بهشتی – مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – درباره‌ی آخرین اقدامات انجام‌شده برای طراحی «برند گردشگری» به خبرنگار ایسنا گفت: بررسی‌هایم را کردم و از چند گروه که به نظرم می‌رسید صلاحیت این کار را دارند، پروپزال گرفتم و برای آقای دکتر نجفی فرستادم و منتظرم او تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: وقتی گروه تعیین شد، کار را شروع می‌کنیم. هنوز گروهی تشکیل نشده، فقط اشخاص و مشاورانی که آمادگی انجام این کار را داشتند، معرفی شدند. طبعا آقای نجفی باید هیئت راهبردی را تعیین کند که بر این کار نظارت داشته باشد.

سپردن این مأمورت ویژه به بهشتی، آن هم با پیشینه‌ی پررنگش در حوزه‌ی میراث فرهنگی نسبت به گردشگری، این پرسش را مطرح کرد که رییس این سازمان چرا او را برای طراحی «برند گردشگری» انتخاب کرده است؟

شاید انتخاب بهشتی برای طراحی شعار و برند گردشگری کشور به نگاه حاکم در رأس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به موضوع گردشگری و فرهنگی دانستن آن برمی‌گردد. آن‌چنان که بهشتی نیز مانند نجفی و حجت، رییس و قائم‌مقام این سازمان، معتقد است: گردشگری فرهنگی در کشور ما می‌تواند پیشانی توسعه‌ی کشور به مفهوم همه‌جانبه باشد. در این شرایط، گردشگری با میراث فرهنگی، نسبت جوهری پیدا می‌کند و مکمل یکدیگر می‌شوند.

جدا از این موضوع که شعار و برند گردشگری ایران را چگونه و چه اشخاصی طراحی می‌کنند، موضوع مهم‌تر این است که در شرایطی که از در پیش بودن سونامی در گردشگری ایران سخن گفته می‌شود و رسانه‌های خارجی پس از سال‌ها، قلم سیاه خود را علیه ایران کنار گذاشته‌اند و از تمایل گردشگران برای سفر به ایران می‌نویسند و بسیاری منتظرند ببیند ایران چگونه و با چه حرف تازه‌ای در مجامع، بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور می‌یابد، پرسش جدید این است که تشکیل یک کمیته برای طراحی «برند گردشگری» چقدر باید زمان ببرد؟

پرسش‌های تالی این است که در این شرایط، طراحی شعار و برند گردشگری پس از تعیین نهایی مشاوران، چقدر زمان خواهد برد؟ چه تضمینی وجود دارد که گروه مشاورانی که انتخاب و به نجفی معرفی شده‌اند، برندی را طراحی کنند که بدنه‌ی اجرایی گردشگری آن را بپذیرد و در بازارهای جهانی با استقبال مواجه شود و به سرنوشت نخستین شعار گردشگری ایران (ایران را ببینید) دچار نشود؛ شعاری که زمانی ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدون نظرسنجی از فعالان گردشگری و بدون در نظر گرفتن سلیقه و نیاز بازارهای هدف و حتی شاخص‌های اولیه‌ی تبلیغات، آن‌را طراحی و در نمایشگاه‌های خارجی و محصولات گردشگری نیز استفاده کرد؛ اما پس از مدتی این شعار بدون داشتن اثرگذاری محو شد.
Amir Kholousi 9 of 11 « بهشتی » از کشف جدیدش کی رونمایی می‌کند؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد