رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ تیر ۱۴۰۰

بهترین سوغاتهای بهبهان

اشتراک گذاری

بهترین سوغاتهای بهبهان را در این مطلب گردآوری کرده ایم تا اگر سفری به این شهر داشتید از آنها تهیه کرده و برای عزیزانتان سوغات بیاورید .بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان است که در ناحیه جنوب غربی این استان به مساحتی در حدود ۳۱۹۵ کیلومترمربع قرار گرفته و دارای آب و هوای کوهپایه‌ای و نیمه بیابانی است. عمده جمعیت بهبهان را قوم لر تشکیل می‌دهد اما در کنار آن‌ها، اقوام فارس و عرب نیز در شهر زندگی می‌کنند.
بهبهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. در بهبهان مناطق گردشگری فراوانی مانند روستای تنگ تاب، روستای خاییز و پشتگر وجود دارد. همچنین در سفر به این شهر می‌توانید از اماکن تاریخی فراوانی چون کاروانسرای خیرآباد، حمام بکان، آب انبارها، بازار قدیم، کتیبه تنگ سروک، آتشکده چهارطان و چندین اثر تاریخی دیگر دیدن کنید.

گل نرگس

زادگاه اصلی گل نرگس در شهر بهبهان است و زیباترین و قدیمی‌ترین دشت گل نرگس در ایران متعلق به این خطه است. گل نرگس بهبهان در سال ۱۹۹۱ با شرکت در جشنواره گل هلند توانست رتبه نخست را به دست آورد.

سوغات بهبهان

عبا بافی

عبا بافی یکی از آن صنایع دستی است که اصالت آن به ایران بر نمی‌گردد و توسط مهاجران وارد کشور ما شده است. با توجه به ورود اسلام به ایران و هم‌زبانی مردم جنوب کشور ما همسایگان عربی، این صنعت دستی در شهرهای جنوبی گسترش یافت و تا به امروز نیز ادامه دارد.

سوغات بهبهان

قلیان

استفاده از قلیان در فرهنگ قدیم استان‌های جنوبی ایران بسیار رواج داشته است، از همین رو هنرمندان این خطه نیز به ساختن قلیان‌های دست‌ساز روی آورده‌اند و کم کم قلیان به یکی از سوغات این شهر تبدیل شد و مسافران در سفر خود به این شهر اقدام به خرید قلیان‌های تزیینی می‌کنند.

سوغات بهبهان

ظروف مسی

مسگری از جمله صنایع دستی است که کارگاه‌های آن در تمام شهرهای ایران وجود دارد. اگر به بازار قدیم شهر بهبهان سری بزنید می‌توانید ظروف زیبای مسی را مشاهده کنید که در مدل‌های مختلف توسط استادکاران این صنعت ساخته می‌شود و می‌تواند یک گزینه مناسب برای خرید سوغات به حساب آید.

سوغات بهبهان

نمدمالی

قدیمی‌ترین روشی که ایرانیان با آن یک زیرانداز درست می‌کردند روش نمدمالی است، از نمدمالی برای درست کردن کلاه، لباس، چادر، زیرانداز و … استفاده می‌کنند. از آنجا که استان خوزستان دارای ایل‌های عشایری بزرگی است، پشم مرغوب در این منطقه به راحتی به دست می‌آید، و همین امر سبب گسترش نمدمالی در شهر بهبهان شده است و به عنوان سوغات این شهر توسط گردشگران خریداری می‌شود.

سوغات بهبهان

گیوه

گیوه‌دوزی در بهبهان قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در مدل‌های مختلفی از جمله گیوه جتری، گیوه تخته لاستیکی و گیوه لته‌ای به صورت دست‌دوز توسط هنرمندان گیوه‌دوز این شهر دوخته می‌شود.

سوغات بهبهان

ورشو سازی

ورشو سازی در بهبهان مانند سایر نقاط کشورمان رواج داشته است، در این شهر استادکاران، ظروف و کالاهای متفاوتی را با استفاده از هنر دست خود طراحی کرده و می‌سازند. خرید یک سماور یا یک سینی می‌تواند سوغاتی مناسبی از بهبهان باشد.

سوغات بهبهان

ظروف سفالی

ساخت ظروف سفالی در شهرهای مختلف استان از جمله شوش، اهواز و بهبهان صورت می‌گیرد. بهبهان نیز در میان این شهرها به ساخت ظروف سفالی زیبا معروف است.

سوغات بهبهان

لحاف‌دوزی

یکی از مشاغل دستی است که علاوه بر مردان، زنان نیز در آن فعالیت می‌کنند. در اینجا انواع لحاف‌ها ازجمله لحاف مخصوص عروس، لحاف مخصوص سیسمونی، خوشخواب و انواع تشک به صورت دست‌دوز تهیه می‌شود و می‌توان انتخاب مناسبی برای تهیه سوغات این شهر باشد.

سوغات بهبهان

کبکاب

کبکاب: یکی از مرغوب‌ترین نوع خرما و خوشمزه‌ترین سوغات خوزستان که در بهبهان کشت شده و بیشتر به صورت رطب و پرشیره است.
فرآورده های خرما که شامل:
۱. شیره خرما: شیره خرما یا سیلو به عنوان خوشمزه‌ترین سوغات خوزستان، خیلی طرفدار دارد.
۲. قند خرما: قند خرما جایگزینی است بسیار مناسب برای شکر و قند که در خوزستان رواج دارد.
۳. سرکه خرما: از فرآورده‌های مغذی و پرخاصیت خرما که از خرماهای دارای شیرینی کمتر تهیه می‌شود.
۴. قهوه خرما: هسته خرما در جنوب پس از تفت‌داده‌شدن، آسیاب شده و به عنوان قهوه خرما مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سوغات بهبهان

احرامی بافی

احرامی‌بافی هنری برگرفته از جاجیم‌بافی است که از پنبه و پشم و ترکیب‌شان بدون نقشه و با دو رنگ سیاه و سفید، سبز و سفید یا قرمز و سفید در شهرهای مهران، شوشتر، دزفول و بهبهان، احرامی بافته می‌شود.

سوغات بهبهان

خراطی

محصولات ساخته‌شده از هنر خراطی در شهرهای بهبهان و دزفول، ۲۰۰ سالی قدمت داشته و قلیان، پایه آباژور، تزئینات چوبی و… از محصولات این هنر بوده و جزو سوغات خوزستان به شمار می‌رود.

سوغات بهبهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *