جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه پیر غریب

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ شهریور ۱۳۹۳

در ابتدای ورودی شهر سرخه از سمت سمنان(سمت راست جاده) قرار گرفته است.

به گفته اهالی محل این مکان متعلق به شخص خاصی نیست و جنبه اعتقادی آن بیش از همه در بین افراد مسن وجود دارد بدین صورت که نقل می‌کنند اینجا مکانی است که هر کس دارای مشکلی باشد و به آن توسل جوید غریبه ای که برای همگان ناشناس است می آید و مشکل یا مشکلات را حل می کند.

بنا به توصیف کوتاهی که در سفرنامه اعتمادالسلطنه از آن شده است درسه فرسخی سمنان دهکده سرخه است که در واقع قصبه آبادی می‌باشد و تقریبا هشتصد خانوار سکنه دارد. کاروانسرا خرابه از خشت و گل و کاروانسرائی آباد با دیوار کبری در این دهکده است. در قبرستان سرخه بقعه ایست محقر معروف به پیر غریب.

بنا بقعه ایست محقر و کوچک که از خارج به صورت پلان دایره و از داخل به صورت ۷ ضلعی کار شده است. ورود به آن از ضلع شرقی صورت می‌گیرد و با کمی اختلاف سطح به کف داخلی بقعه می‌رسیم. دیوارهای داخلی در هر ضلع دارای طاقنمایی کشیده با فرم های نیم دایره است. همچنین دارای ایوانی با طاق نیم دایره می‌باشد. این بنا دارای الحاقاتی نیز در شمال و جنوب خود می‌باشد که به صورت انباری استفاده می شوند. مصالح اصلی به کار رفته در بنای فوق خشت و گل میباشد و سطح داخلی بقعه و سطح خارجی آن با اندود گچ سفید شده اند.

این بنا به شماره ۵۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

bogheh pirgharib بقعه پیر غریب

منبع : میراث فرهنگی سمنان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *