رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ خرداد ۱۳۹۳

بقعه امامزاده شهسوار

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه، در فاصله ۱۲ کیلومتری قلعه رئیسی و ۶۰ کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.
بقعه متبرکه امامزاده شهسوار غیب، در وسط قبرستان قدیمی ضلع غربی روستای جاورده چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
روستای جاورده از شمال به رودخانه چاروسا، از جنوب به روستای بلویری، از مغرب به کوه گل، از مشرق به کوه سیلیلاک (ابراهیم ) محصور و محدود است.
بنای امامزاده دارای یک واحد اتاق ۴*۶ متر که در وسط آن، مرقد مطهر در ابعاد ۱۱۰*۱۷۰*۵۰ سانتی متر قرار دارد و زمانی دارای گنبدی گچی از نوع مخروطی هرمی بوده است. در سال ۱۱۷۳ (ه.ش) دردوره حکومت زندیه به دستور کلانتر وقت منطقه، مرمت و گنبد متروکه آن باز سازی کامل شد، از آن تاریخ تا سال ۱۳۴۷ (ه .ش) هیچ گونه تعمیر و مرمتی انجام نگرفته است.
به نقل از بزرگان محلی و خادم مسجد روستای مذکور در سال ۱۳۴۷(ه.ش)، امامزاده به خواب شخصی از اهالی روستا آمده، که با هزینه شخصی خود گنبد را به همان سبک معماری قبلی بازسازی کند. این بازپیرایی انجام گرفته، اما به دلیل سستی عناصر استفاده شده چندان دوامی نیافته، مجددا ریزش کرده و تاکنون به همان حال باقی مانده است.
در کتاب دائرةالمعارف شجره آل رسول، جلد سوم، نوشته «سید علی موسوی‌نژاد سوق» در مورد این بقعه متبرکه این چنین نوشته شده است «شجره طیبه آن، با استناد به اقوال منطقه‌ای، یکی از سادات با فضل علوی است که به اعتباری همراه با امامزاده محمود‌(ع) (سید محمید) جهت تبلیغ دین مبین اسلام به این منطقه مهاجرت کرده است».
قومی که در این روستا اسکان دارند، از تیره‌های سادات، تاویسی، تا حسین شاهی، خوانین، عمله، غندی و متفرقه هستد، که با نسبتی کم و بیش حدود دویست و پنجاه سال پیش جایگزین قوم «تاش طیب » شده‌اند، که به علت زد و خور‌د‌های اجتماعی، منطقه را ترک و به مناطق زیرکوه بهبهان و تشان مهاجرت کرده‌اند.
در جوار این بقعه مرقد دو تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۱۳۵۹(ه.ش) شهید «سالار ارشیاه» و شهید «عیسی خزند» دفن شده است، که در تمام ایام زائران زیادی دارندبقعه امامزاده شهسوار در نزدیکی روستای جاورده از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد
این بقعه در حدود ۴۵ کیلومتر با شهر لردگان فاصله دارد و سکنه آن به دلیل احتمال رانش زمین، به شهرک شهسوار واقع در شهرستان لردگان مهاجرت کردند.

shahsavar بقعه امامزاده شهسوار

shahsavar1 بقعه امامزاده شهسوار

shahsavar2 بقعه امامزاده شهسوار

           
 

نظر کاربران :

  • بیاتی

    با سلام
    شهدای جاورده
    شهید عیسی خورند و شهید سالار ارشیا هستند

    ۲۳ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • جعفریان

    با درود و ادب
    بهتر نیست در زیرمجموعه استان،شهرستان ها نوشته شوند و نه روستاها؟
    روستای جاورده متعلق به شهرستان کهگیلویه است که مرکز آن دهدشت می باشد.

    این استان به هفت شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده است که شامل ۱۶ شهر وبیش از ۱۷۰۰ روستا می گردد.* . شهرستان‌های این استان عبارتند از: (مرکز شهرستان)
    شهرستان بویراحمد (یاسوج)
    شهرستان بهمئی (لیکک)
    شهرستان دنا (سی سخت)
    شهرستان کهگیلویه (دهدشت)
    شهرستان گچساران (دوگنبدان)
    شهرستان چرام (چرام)
    شهرستان باشت (باشت)
    شهرستان لنده (لنده)

    با احترام فراوان

    ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *