رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ مهر ۱۳۹۶

بستنی اکبر مشتی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

بستنی اکبر مشتی تهران، اولین بستنیفروشی کشور بوده که بیشتر از ۷۰ سال پیش یعنی در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی و در نزدیکی میدان معروف راه آهن راه‌اندازی شد. جاییکه نام نخستین ایرانی بستنیساز این خوراکی خوشمزه، اکبر ملایری ملقب به اکبر مشتی را با خود یدک می‌کشد. این تاجر مشهور، در حدود ۸۰ سال قبل برای یافتن شغل بهتر و سر و سامان دادن به زندگی‌اش، راهی تهران شد. اما شاید هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد که روزی به یکی از معروف‌ترین افراد پایتخت بدل شود. این خوراکی تازه فرنگی، آن‌قدر در میان مردم طرفدار پیدا کرد که آوازه‌اش حتی به کشورهای دیگر هم رسید. ماجرا این است که اکبر مشتی در ۲۰ سالگی با شخصی به نام ممد ریش آشنا گردید. این فرد، فوت و فن بستنی‌سازی را در خارج از کشور یاد گرفته و مهارت لازم را در این زمینه کسب کرده بود. ممد ریش، آشنایی و ارتباط نزدیکی با درباریان مظفرالدین شاه قاجار داشت.
در زمان به قدرت رسیدن این شاه قاجار، این دو دوست فرصت را برای افتتاح بستنی‌فروشی مناسب دیده و نخستین مغازه خود را در سال ۱۳۲۰ حوالی میدان راه‌آهن تأسیس کردند. بعد از حدود دو سال، ممد ریش از این کار انصراف داده و اکبر مشتی همچنان مصمم به ادامه این کار آن‌هم با جدیت و پشتکار بالا بود. اکبر مشتی، زحمت زیادی برای حفظ این بستنی‌فروشی کشید. حتی به خاطر عدم وجود یخ در آن روزگار، زمستان‌ها در اطراف کوه‌های شهر تهران به دنبال تهیه یخ بود. اکنون بیشتر از پنجاه سال از فوت اکبر مشتی می‌گذرد. اما بستنی‌فروشی اکبر مشتی همچنان به فعالیت خود در میدان تجریش تهران ادامه می‌دهد.
باید بدانید که در حال حاضر، مدیریت این مغازه مشهور بر عهده جناب آقای محمد ملایری معروف به امیر مشتی می‌باشد. فردی که مغازه قدیمی را به کارگر همان بستنی‌فروشی فروخته و در حدود ۱۷ سالی می‌شود که این بستنی‌فروشی را در میدان تجریش برپا کرده است. علت معروفیت بستنی اکبر مشتی تهران در میان مردم صافی و صداقتی است که در تهیه بهترین بستنی‌ها دیده می‌شود. در بستنی‌های این مغازه، از بهترین گلاب کاشان، زعفران‌های درجه‌یک و شیرهای باکیفیت استفاده شده و واقعاٌ تقلبی در کار نیست. این بستنی‌فروشی به انداز‌ه‌ای در میان مردم مشهور است که آن‌ها در طول تعطیلی یک ساله آن، برای بازگشایی مجدد اکبر مشتی به در خانه آقای ملایری می‌رفتند.
آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهرداری، نرسیده به خیابان ناهید.
شماره تماس: ۲۲۷۳۹۱۲۴-(۰۲۱)

-اکبر-مشتی-تهران-1 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-2 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-3 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-4 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-5 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-6 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-7 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-8 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران-9 بستنی اکبر مشتی تهران

-اکبر-مشتی-تهران بستنی اکبر مشتی تهران

           
 

نظر کاربران :

  • فامیل دور

    دیگه تو تجربش نیست جمع شده متاسفانه

    ۳۰ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سیامک

    بستنی واقعی اکبر مشتی در خیابان ری بین بازارچه نایب السطنه و میدان شاه نرسیده به دبیرستان پهلوی آن زمان قرار داشت مقابل بستنی فروشی یک پمپ بنزین و دو خط اتوبوس ۵ و ۶ از مقابل آن می گذشتند بستنی دانه ای ۳ ریال و مخاوط ۵ ریال بود، بالاتر مغازه باغ آصف و سینما دماوند و مدرسه تدین و داروخان پرتوی و دو راه مهندس و کوچه آبشار بود
    یاد و حال کودکد بر نگردد دریغا !!!

    ۸ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • علی نامجو

    پس بگو چرا ناصرالدین شاه پوشک می‌بست روزی بیست تا بستنی میخورد

    ۲۷ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • مطلق

    سلام وقت دوستان بخیر…
    بستنی فروشی اکبر مشتی خیابان ری سر بازارچه نایب السلطنه روبروی خیابان آب منگل و خیابان ادیب بود

    ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • کورش

    ممنونم. اما کمی بیشتر دقت بفرمایید. در سال ۱۳۲۰ محمدرضا پهلوی، شاه ایران شد و مظفرالدین شاه سالهای بسیاری قبل از آن فوت کرده بود

    ۱۴ شهریور, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • سارا

      عالی وبادقت.احسنت.هموطن آریایی من

      ۷ مرداد, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *