جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برخورداری سرمایه‌گذاران گردشگری از تسهیلات

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۲۹ – گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: گرچه گردشگری و به‌ویژه گردشگری ورودی در ایران از ابتدای سال جاری روزهای اوج خود را آغاز کرده است و آمارها خبر از رشد حضور گردشگران خارجی را در ایران می‌دهند اما قرار گرفتن در چنین وضعیتی تازه مشکلات ایران در خدمات‌رسانی به گردشگران را نمایان کرده است؛‌
کمبود مراکز اقامتی و راهنمایان تور مجرب و آشنا به زبان انگلیسی و ضعف سیستم بهداشتی بین راهی بخشی از این مشکلات است که گرچه برخی از آنها با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌ها برای تورگردانان و راهنمایان تور قابل رفع و رجوع است، اما بقیه نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در این عرصه دارد و نمی‌توان در طولانی مدت آن را با افزایش قطارهای VIP اروپایی رفع و رجوع کرد.‌ اگر به این همه مشکلات حوزه میراث فرهنگی، مرمت بناهای تاریخی و… را نیز بیفزاییم مشاهده می‌کنیم که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در طول سال‌های گذشته با تحرک و پویایی چندانی مواجه نبوده به یکباره با چه حجم وسیعی از معضلات و مشکلات مواجه شده است که بخش اعظم آن بر دوش مدیریت سرمایه‌گذاری این سازمان قرار گرفته است. شاید با این مقدمه بتوان سکوت چند ماهه سعید شیرکوند معاون طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را توجیه کرد که در آرامش به رایزنی برای رفع مشکلات حوزه تحت مدیریت خود مشغول باشد. اما آغاز سال ۱۳۹۳ و هفته جهانی موزه فرصتی بود تا در حاشیه همایش نقش میراث فرهنگی در اشاعه صلح بین‌المللی با وی گفت‌وگویی درباره مشوق‌های این سازمان برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته باشیم.

فضای امن، لازمه سرمایه‌گذاری
سعید شیرکوند در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری نیاز به فضای امن و مطمئن دارد، گفت: یک سرمایه‌گذار تنها زمانی اقدام به صرف سرمایه خود در یک حوزه می‌کند که به بازگشت سرمایه خود اطمینان و نسبت به آینده نیز چشم‌انداز روشنی داشته باشد. وی در همین رابطه به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و آن را راهکاری جهت ایجاد این فضای امن دانست و افزود: زمانی که در یک دوره طولانی‌مدت ما شاهد ثبات در رویه‌ها و عملکردها باشیم این اطمینان را در سرمایه‌گذار به وجود می‌آوریم که با توجه به شرایط موجود و پیش‌بینی افق ۲۰ ساله پیش‌روی خود بتواند درباره شیوه‌های خرج‌کرد سرمایه‌اش تصمیم خود را بگیرد و مطمئن باشد که سرمایه‌اش در یک بازه پنج ساله بازگشت خواهد داشت. معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را فرصتی برای ایجاد این فضای امن عنوان کرد و گفت: با توجه و اهتمام ویژه این دولت به بحث گردشگری در کنار ثبات سیاسی شکل گرفته و همچنین سیاست‌های شفاف و روشن، سرمایه‌گذاران داخلی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذارانی از کشورهای دیگر به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه اقبال خود را نشان داده‌اند و ما نیز تلاش می‌کنیم مشوق‌ها و تسهیلاتی را برای آنها در نظر بگیریم. وی عنوان صنعت بر گردشگری را یکی از راهکارهای مثبتی دانست که در دولت یازدهم برای رونق صنعت گردشگری صورت گرفته است و اظهار کرد: با تغییر نگاه از گردشگری از یک حوزه خدمات‌دهنده به یک صنعت، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری می‌توانند از تسهیلاتی که در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه در حوزه بانکی به صنعت تعلق می‌گیرد نیز استفاده کنند.

تسهیلات برای سرمایه‌گذاران خارجی
شیرکوند در ادامه سخنانش به مشوق‌های ارائه‌شده به سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و گفت: افراد و شرکت‌های خارجی که وارد سرمایه‌‌گذاری در حوزه گردشگری ایران شوند علاوه‌بر خروج سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود می‌توانند از خدمات و تسهیلات ورود به این حوزه نیز استفاده کنند.
وی درباره نتایج اعمال چنین سیاست‌هایی اظهار کرد: اعلام آمادگی سرمایه‌گذارانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که قبلا در شهرهای محدودی نظیر مشهد سرمایه‌گذاری کرده بودند، در کنار درخواست‌هایی که از کشورهای اروپایی از قبیل ایتالیا، فرانسه، ژاپن و مالزی به این مدیریت ارسال شده، نشان‌دهنده موثر بودن این مشوق‌ها و شرایط آماده برای رونق صنعت گردشگری در ایران است.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به «ایسنا» درباره ساخت هتل‌‌های جدید در سال جاری برای رفع معضل کمبود مراکز اقامتی تصریح کرد: مطالعات لازم درباره وضع فعلی هتل‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، مراکز اقامتی، شهرک‌های تفریحی، ورزشی و سلامت انجام شده و بر این اساس قرار است تا پایان سال ۹۳ شرایط بهره‌برداری از پنج هتل پنج ستاره و ۱۰ هتل چهار ستاره مهیا شود.

تدوین اولین برنامه عملیاتی چهار ساله
اما یکی از موضوعاتی که درخصوص سرمایه‌گذاری همواره مورد تاکید و بحث قرار می‌گیرد، تدوین برنامه جامع برای دستیابی به این مهم است. در همین راستا مشاور معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال‌های گذشته برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز یا سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه مدونی وجود نداشت، در دولت جدید قرار بر این شد در حوزه برنامه‌ریزی، بررسی‌های لازم را انجام دهیم و با بررسی تمام اهداف گذشته تاکنون در این سازمان برنامه عملیاتی و اجرایی را برای چهار سال آینده تدوین کنیم. محمدرضا اکبری با بیان اینکه این برنامه‌ها مربوط به تمام بخش‌های سازمان میراث فرهنگی است، اظهار کرد: ما تمام برنامه‌ها و سندها از سال ۱۳۰۰ به بعد را جمع‌آوری کردیم و تکالیفی را که در برنامه‌های پنج ساله توسعه وجود داشت، احصا کردیم تا بتوانیم به برنامه‌های اجرایی برای چهار سال آینده دست یابیم. مشاور شیرکوند افزود: تمام این سوابق را طی پنج ماه اخیر مورد مطالعه قرار دادیم و اولویت‌ها را بر اساس اهداف کلان سند چشم‌انداز تعیین کردیم. وی از تدوین حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ برنامه اجرایی و عملیاتی در حوزه‌های تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد. اکبری درخصوص تفاوت این برنامه‌ها با برنامه‌های قبلی نیز گفت: تفاوت در این است که به این برنامه‌ها به صورت عملیاتی نگاه شده است، مثلا درباره هتل‌سازی در کشور مشخص شده است که چه هتل‌هایی با چه تعدادی، در کجا، با چه شرایطی و… باید ساخته شود. وی تصریح کرد: این برنامه‌ها باید در شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود که در مرحله اول، برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است.
مشاور معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حال حاضر، این برنامه‌ها ویرایش نهایی شده و تا یک ماه آینده تصویب و اجرایی خواهد شد. اکبری افزود: اولین بار است که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه اجرایی و عملیاتی به‌صورت منسجم نوشته شده است، این برنامه‌ها زمانبندی دارد و به تفکیک سال‌ها برنامه‌ها مشخص شده است. وی ادامه داد: پس از تصویب برنامه‌ها، باید بودجه‌بندی‌ها انجام شود که پس از آن نظارت و پایش برنامه‌ها را نیز خواهیم داشت. با این اوصاف به نظر می‌رسد معاونت سرمایه‌گذاری سازمان، باید یکی از پر کارترین بخش‌های دولتی حوزه گردشگری باشد که چشم بسیاری از افراد از بدنه بخش دولتی، عمومی و خصوصی کشور به آن دوخته شده که جریان سرمایه‌گذاری را در این زمینه به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و توریسم کشور را پس از پایان ماموریت چند ساله این دولت، به مکانی قابل اعتنا برساند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد
dc6447562f10c6537a9058dfa9ac6ae0 برخورداری سرمایه‌گذاران گردشگری از تسهیلات

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *