جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بخش خصوصی می تواند موجب توسعه صنعت گردشگری شود

تاریخ بروزرسانی :
۲ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲ – کرمان – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش خصوصی می تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کند و موجب رونق و توسعه صنعت گردشگری شود.

به گزارش ایرنا، ˈمسعود سلطانی فرˈ شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان افزود: سه محور اصلی کاری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داریم که به هم پیوند زده شده اند و کاری به درست یا غلط بودن آنها نداریم؛ در این عرصه ها مفاهیم و ماموریت هایی وجود دارد که خروجی آن می تواند در جهت حفظ، مرمت، توسعه فرهنگی و ملی نقش داشته باشد.

وی گفت: رییس جمهوری به من تاکید کرد که در این مسوولیت در کنار حفظ میراث فرهنگی در بحث گردشگری بیش از گذشته کار کنید.

وی ادامه داد: هم اکنون در فضای خوبی قرار داریم و از انزوا در آمده ایم و می توانیم برای توسعه گردشگری با سایر کشورها تعامل داشته باشیم.

سلطانی فر، گفت: اگر بخواهیم در بخش دیگری سرمایه گذاری کنیم هم نیاز به اعتبار زیادی است و هم زمان زیادی را می خواهد تا آن طرح به بهره برداری برسد اما در بخش گردشگری با هزینه اندک می توانیم ارزآوری داشته باشیم و اشتغال خوبی را نیز ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست دولت، تمرکز ما بر گسترش بخش خصوصی مبتنی بر مشارکت این بخش است و سازمان در این زمینه نقش حاکمیتی، نظارتی، حمایتی و تسهیل کننده موانع را دارد.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی ما مبتنی بر بخش خصوصی شامل دفاتر مسافرتی، آژانس ها، شبکه حمل و نقل و تمامی افراد و نهادهایی است که مرتبط با خدمت رسانی به یک گردشگر هستند و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد کارهای مرتبط با صنعت گردشگری را بخش خصوصی می تواند انجام دهد و در استان کرمان با توجه به گرایشی که استاندار دارد امید است شاهد یک تحول خوب در این حوزه باشیم.

وی گفت: ما امروز چهار میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر ورودی و در کنار آن هفت میلیون گردشگر خروجی داریم که از این تعداد گردشگر ورودی خیلی از اینها گردشگر نیستند که بیایند یک هفته تا ۱۰ روز بمانند و یک هزار دلار خرج کنند؛ اینها تعدادشان کمتر از یک میلیون نفر است.

وی افزود: این گردشگران خیلی ارزآوری ندارند و تراز گردشگری ما به شدت منفی است در حالی که سال ۱۴۰۴ برای ما پیش بینی شده است ۲۰ میلیون گردشگر داخلی داشته باشیم از این فاصله ای که برنامه تدوین شده، ۴۰ درصد زمان آن گذشته شده است و ما در ۱۲ سال آینده چگونه می خواهیم به آن برسیم لذا کار سختی است اما نشدنی هم نیست.

سلطانی فر اظهار کرد: بحث اکوتوریسم مدنظر ماست و در زمان حاضر جزیره هندورابی را انتخاب کرده ایم که بطور کامل طبیعی و بناهای ساخته شده در آن از مصالح ساختمانی نباشد و برای شب عید آماده شود.

وی گفت: در دنیا بحث گردشگری هلال را داریم که متمرکز بر استفاده کشورهای اسلامی است و کل خدمات این بخش ها اسلامی است که ما هم بصورت جدی به آن خواهیم پرداخت.

وی به حوزه میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ هزار سایت و محوطه و یک میلیون بنای تاریخی در کشور وجود دارد که از ابتدای تاسیس سازمان میراث فرهنگی تاکنون ۳۲ هزار مورد آن ثبت و تعداد بسیار کمی از این بناها مرمت شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در بین ۳۲ هزار بنا، بناهایی نفیس مانند ارگ تاریخی بم و بازار تبریز وجود دارد که تعداد آنها ۱۶ مورد است و تاکنون در یونسکو ثبت شده اند.

وی گفت: همچنین سرمایه گذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در اختیار سازمان است اما مابقی بناها شامل کاروانسراها، خانه های قدیمی و غیره را می توان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی افزود: ما ساز و کار قانونی این کار را داریم و هم با بازنگری در این مقررات از سال ۹۳ در قالب طرحی که طراحی می کنیم و مطابق استانداردها و ضوابط سازمان، بازسازی این بناها را به بخش خصوصی واگذار و متناسب با سرمایه گذاری که انجام داده اند بهره برداری از این بناها را برای مدت زمان مشخصی به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

وی گفت: با این کار هم بناهای تاریخی از نابودی نجات پیدا می کنند، هم اینکه اشتغال ایجاد شده است و نیازی هم به سرمایه گذاری دولتی وجود ندارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بازدیدش از استان کرمان اشاره کرد و گفت: کرمان می تواند محور توسعه گردشگری کویر باشد و این ظرفیت را دارد که بتوانیم با برنامه ریزی بهتر و دعوت از بخش خصوصی از کویر استان برای اجرای برنامه هایی مانند اسکی روی کویر یا مسابقات رالی استفاده کنیم.

وی افزود: ما از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا ۱۱ اقلیم را در کشور داریم که این ظرفیت بسیار خوبی است و از نظر گردشگری رتبه کرمان در بین سایر استان های کشور رتبه اول و متمایز است.

سلطانی فر با اشاره به درخواست بخش خصوصی مبنی بر راه اندازی دفتر وزارت خارجه در استان کرمان گفت: براساس اعلام استاندار کرمان کارهای این دفتر انجام شده و تا قبل از عید نوروز افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به سفرش به شهرستان بم افزود: من قبل و بعد از زلزله، ارگ تاریخی بم را از نزدیک دیده ام و اکنون هم که آن را دیدم خدا را شکر کردم با همت و اراده خوب مردم و جمعی از دلسوزان و متخصصان خارجی بخش های قابل توجهی از این بنای تاریخی ترمیم شده است.

معاون رییس جمهوری برای شرکت در همایش راهنمایان گردشگری ایران و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری کرمان به این استان سفر کرده است.
81053631 5514652 بخش خصوصی می تواند موجب توسعه صنعت گردشگری شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *