جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ دی ۱۳۹۸

باغ گیاهان دارویی بوعلی سینادر مساحتی به وسعت چهار هکتار وسعت در سال ۷۵ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد.اهداف زیادی برای راه اندازی این باغ تعریف شده است که می توان به ؛ تحقیق و مطالعه در زمینه سازگاری، بررسی های فنولوژی، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، ایجاد امکان بررسی روش های کاشت و اهلی کردن گیاهان دارویی از طریق افزایش تنوع گونه های گیاهی دارویی به صورت زنده و همچنین تولید و تکثیر این گونه‌ها جهت انجام فعالیت‌های تحقیقاتی اشاره داشت  .

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 3 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

باغ دارای قسمتهای مختلفی از جمله مجموعه گیاهان دارویی و معطر علفی و بوته ای، مجموعه درختان و درختچه های دارویی، مجموعه گیاهان پیازی و لاله ها، مجموعه گلخانه ها و محوطه تکثیر، استخر گیاهان آبزی،‌ قسمت خشک کن و قسمت عرقیات گیاهی است که تا به امروز ۲۵۰ گونه گیاه بومی وغیر بومی در این مکان کشت شده که مشابه این باغ در هیچ جای کشور و حتی خاورمیانه وجود ندارد . در حالی که تا به امروز هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای راه‌اندازی و سر پا نگه داشتن این باغ صرف شده است. این مجموعه دارای یک تیم مجرب و حرفه‌ای از رشته‌های مختلف گیاه شناس، داروساز، باغبان و اکولوژی و …است .

این در حالی است که تاکنون اقدامات مفیدی در این مرکز تحقیقاتی صورت گرفته از جمله اهلی کردن گیاه موسیر ،‌ ساخت ۳۶ داروی گیاهی چون داروی ضد میگرن، تقویت کبد، ضدسینوزیت، ضد سوختگی،‌ ضد نفخ و باد شکن،‌ ضد رویش موهای صورت و غیره .همچنین از مهمترین کارهای صورت گرفته طرح جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی استان همدان و انجام کار تحقیقاتی مقایسه اسانس گیاهان دارویی کشت شده در باغ گیاهان داروئی همدان با سایر استانهای کشور است.

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 1 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

مکانی برای تحقیق و جذب توریست

با توجه به اقبال عمومی جامعه از گیاهان دارویی، این مجموعه می‌تواند توجه دانش‌آموزان، دانشجویان و محققین علوم گیاهی را جلب نماید و به عنوان یک فضای مناسب گردشگری در استان همدان مورد بازدید قرار بگیرد.باغ گیاهان دارویی هم می‌تواند علاوه بر یک محل پژوهشی و تحقیقاتی به یک مکان توریستی برای گردشگران تبدیل شود و گردشگران ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف باغ از دست‌آوردهای باغ نیز خرید کرده و از این طریق به کسب درآمد باغ کمک شود، درآمد حاصله می تواند صرف نگهداری و توسعه و انجام کارهای پژوهشی جدیدتر شود.

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 5 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

کلکسیون های موجود در باغ:

۱) قطعه گیاهان علفی یکساله: این مجموعه وسعتی برابر ۰.۵هکتار را بخود اختصاص داده است ودر آن کرتهائی به ابعاد ۱۴ متر مربع به صورت منظم طراحی شده که کل مجموعه به شکل یک قالی ایرانی می باشد.
۲) قطعه گیاهان بوته ای وچند ساله: این مجموعه وسعتی برابر ۰.۴هکتار را به خود اختصاص داده وکرتها دارای شکل نامنظم ومساحت متفاوت می باشند و به وسیله سیستم آبیاری تحت فشار آبیاری می گردند.
۳) محوطه درختان ودرختچه های داروئی: این محوطه ها در مجموع مساحتی برابر ۰.۹ هکتار را به خود اختصاص داده اندو به شکل یک کمربند اطراف باغ بجز قسمت شرقی آنرا در بر می گیرند.
۴) محوطه کشت پایلوت:این محوطه ها در مجموع بصورت قطعات مجزا از هم جهت کشت آزمایشی گیاهان تحت مطالعه در طرح های مرتبط با وظایف باغ در نظر گرفته شده است و در مجموع جمعا مساحت حدود ۰.۸ هکتار را به خود اختصاص داده است.
۵) فضای سبز و محوطه های گل کاری وچمن کاری: جهت زیبائی وتنوع مجموعه در حاشیه راهها ومحوطه ها با طراحی مناسب ایجاد شده است.
۶) محوطه گیاهان پیازی وریزوم دار: در زمینی به وسعت ۳۰۰ متر مربع تعداد زیادی از گیاهان پیازی به صورت مجموعه ای زیبا کشت گردیده است.
۷) گلخانه وشاسی ها: وسعت این منطقه جمعا حدود ۰.۲ هکتار می باشد که شامل سه گلخانه در مجموع به مساحت ۹۸۰ متر مربع و۸۰ متر مربع شاسی جهت نگهداری تکثیر وکشت گیاهان داروئی مختلف می باشد .
۸) نمایشگاه فرآورده های داروئی وداروهای گیاهی: در قسمت مرکزی باغ بهٔوسعت ۵۰ متر مربع احداث ودرآن فراورده های گیاهی وداروئی وداروهای ساخته شده از گیاهان به نمایش گذاشته شده است..
۹) راههای ارتباطی مجموعه

باتوجه به محدودیت اقلیمی تاکنون ۱۷۳ گونه گیاهی جمع آوری گردیده که پیش بینی می شود این تعداد به حدود ۳۲۰ گونه ارتقاء یابد امید است با استمرار طرح هر روز بر تنوع وتعداد گیاهان مجموعه و دایره پژوهشهای مرتبط با موضوع باغ گیاهان افزوده گردد.

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

نحوه دسترسی به باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا

آدرس : همدان – خیابان شهرداری – جنب پارک بانوان

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 2 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 4 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 6 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 7 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان 8 باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا همدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *