جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ گیاه شناسی ملی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۸ خرداد ۱۳۹۸

باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با مساحتی حدود ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه اتوبان تهران-کرج (پیکانشهر) احداث گردید. باغ موزه گیاه شناسی تهران که یکی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می شود، آب و هوایی نیمه خشک دارد و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن حدود ۲۴۰ میلی متر است. هدف از احداث باغ گیاه شناسی تهران، ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه ها است. باغ گیاه شناسی تهران نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها را بر عهده دارد.

گیاهشناسی ملی ایران باغ گیاه شناسی ملی ایران

همچنین باغ گیاه شناسی تهران به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌گردد. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاهشناسی به آن پرداخته می شود.

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس ، جنگلی خزری و بیابان ها و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه‌ها وجود دارد.

گیاهشناسی تهران باغ گیاه شناسی ملی ایران

در باغ گیاه شناسی ملی ایران یک هرباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه های گیاهان خشک شده جهت پژوهشگران گیاه‌شناسی طبقه بندی و نگهداری می‌شود. این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشک است که در حال حاضر با داشتن ۲۴۷ هزار نمونه گیاهی یکی از معتبرترین هرباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین و مجهزترین آنها در کشور است. علاوه براین ،تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای دنیا از طریق مبادله در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می شود.

باغ گیاهشناسی تهران باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش های مختلف ۱-باغ صخره ای ۲-گیاهان دارویی ۳-پوشش گیاهی قاره آمریکا ۴-آربراتوم ۵-باغ سیستماتیک ۶-ناحیه ایران و تورانی ۷-ناحیه زاگرس ۸-ناحیه البرز ۸-رویشگاه هیمالیا ۹-حوزه خزر ۱۰-قطعات نمایشی ۱۱- رویشگاه آذربایجان و قفقاز ۱۲-پوشش گیاهی قاره اروپا ۱۳-باغ چین و ژاپن ۱۴-جنگل تفریحی ۱۵-فضای سبز محوطه اداری ۱۶-گلخانه ها و نهالستان ۱۷-باغ میوه ۱۸-نهالستان می باشد.

باغ گیاهشناسی ملی ایران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ بعد از ظهر پذیرای شما علاقمندان می باشد.

آدرس مجموعه: اتوبان تهران _ کرج، خروجی پیکانشهر، آزادشهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاهشناسی ملی ایران.

تلفن : ۵-۴۴۷۸۷۲۸۲ – ۰۲۱
فکس: ۴۴۷۹۶۵۷۵ – ۰۲۱
روابط عمومی: ۴۴۷۸۷۲۹۰ – ۰۲۱

آبشار گیاهشناسی تهران باغ گیاه شناسی ملی ایران

مسیرهای دسترسی به باغ گیاهشناسی ملی ایران از طریق مترو، ایستگاه متروی ایران خودرو و ایستگاه متروی وردآورد می باشد.

لازم به ذکر است بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران نیاز به اخذ مجوز از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور دارد که باید با هماهنگی قبلی تهیه شود.

 

باغ 21 باغ گیاه شناسی ملی ایران
باغ گیاه‌شناسی مکانی است که در آن مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و در گلخانه‌ها کشت می‌شوند و نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی ، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاه‌شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باغ 31 باغ گیاه شناسی ملی ایران
در باغهای گیاه‌شناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی و حفاظت از آنها فراهم می‌‌باشد. با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌گردد. تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ‌های گیاه‌شناسی به آن پرداخته می شود.
باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران (در محدوده شهرداری منطقه- ۲۲ تهران) و در عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و۴۱دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۹دقیقه شرقی در ارتفاع ۱۳۲۰ متری از سطح دریا با شیب اصلی ۲/۶ درصد (شمال به سمت جنوب) و شیب فرعی ۱/۹درصد (غرب به سمت شرق)واقع گردیده است.

باغ 41 باغ گیاه شناسی ملی ایران
در طراحی باغ برای ایجاد مناظر و چشم اندازهای طبیعی سه کوه که نشان دهنده کوههای زاگرس، البرز و هیمالیا است ایجاد شده و هم چنین ۶ دریاچه و دو رودخانه که هریک در کنار گیاهان رویشگاه مربوطه فضای طبیعی را ایجاد نموده اند و دارای جاذبه های گردشگری خاصی هستند. از دیگر جاذبه های باغ دو ابشار است که ریزش آب در آنها از بلندی ها و لابلای صخره ها صورت می گیرد.

باغ 51 باغ گیاه شناسی ملی ایران
در طرح جامع ایجاد رویشگاههای نمونه که نشان دهنده مناطق رویشی مختلف ایران و جهان باشند مورد توجه بوده است. هم چنین تعدادی کلکسیون موضوعی با اهداف آموزشی و پژوهشی و نمایشی برای باغ طراحی گردید. از رویشگاههای طراحی شده ۷ رویشکاه مربوط به ایران شامل رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیاز های ایرانی، باغ میوه های بومی و ۶ رویشگاه مربوط به جهان شامل رویشگاه اروپا، چمن زار های آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن و ۸ کلکسیون و باغ موضوعی شامل قطعات آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، جنگل و گردشگاه (شاکای)‌ ، باغ صخره ایی و گیاهان زینتی، میدان مرکزی باغ رز و چهار باغ ایرانی و پهن برگان همیشه سبز است. نهالستان و گلخانه های تکثیر مواد گیاهی مورد نیاز باغ را تامین می کنند. اکثر بخشهای طرح جامع در باغ گیاه شناسی ملی ایران ایجاد شده و تنها بخش کمی از ان شامل گلخانه مناطق حاره در آینده ایجاد خواهد شد.

باغ1 باغ گیاه شناسی ملی ایران
باغ گیاه شناسی ملی ایران، مجموعه ای بی نظیر از تنوع گیاهی ایران و جهان است که چشم اندازی بی بدیل برای هر بازدید کننده ای خلق کرده است.
در این بخش تلاش شده تا بخشی از زیبایی مجموعه باغ که نمادی از قدرت خالق بی همتاسب به نمایش درآید.

باغ11 باغ گیاه شناسی ملی ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *