رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ تیر ۱۳۹۹

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

اشتراک گذاری

ساختمان باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ در محله دزاشیب فعالیت می‌کند یکی از عمارت‌های قدیمی شمیران است. این عمارت با دیوارهای آجری که بخشی از آن از خیابان شهید سلیمی نمایان است در باغی به وسعت ۶ هزار‌مترمربع بنا شده بود.قدمت این باغ تماشایی به دوره قاجار بازمی‌گردد و با رفتن به آنجا هوای قاجاری را نفس می‌کشید.

باغ انجمن خوشنویسان

باغ زیبای انجمن خوشنویسان در دوره پهلوی اول به عنوان خانه وزیر دربار وقت استفاده می‌شده است. این باغ در دوره پهلوی اول، از تزیینات زیبا و درختکاری‌های بی‌نظیر، پوشیده شد.پس از سالیان دراز، در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، این باغ قاجاری در اختیار انجمن خوشنویسان قرار گرفت. از آن روزها تا کنون، باغ انجمن خوشنویسان، یکی از مکان‌های جذاب و دیدنی در پایتخت است که محلی برای دورهمی‌ها، سرگرمی‌ و گذران اوقات فراغت شهروندان است.

آن‌طور که قدیمی‌های محله دزاشیب می‌گویند باغ ابتدا متعلق به «اعظم‌الدوله» خواهر امین‌الدوله از بزرگان قاجار بود که بعدها به «حسین علاء» (نخست وزیر زمان پهلوی) رسید. سال ۱۳۱۴ حسین علاء زمین‌های کنار باغ را خرید و باغ تا ۱۲ هزار‌مترمربع وسعت پیدا کرد. می‌توان تصور کرد که وجود این باغ در کنار ۲ باغ بزرگ، خیابان را به کوچه باغی در کنار زمین‌های زراعی و گندمزار تبدیل کرده بود. اما اکنون با نگاهی به این خیابان می‌توان دید که ساختمان انجمن خوشنویسان تنها محلی در دزاشیب است که می‌توان فضایی با درختان کهنسال ۱۰۰ساله پیدا کرد. هرچند از انبوه درختان این باغ کاسته شده است اما قدیمی‌های دزاشیب هنوز این محل را با نام باغ علاءالسطنه می‌شناسند. بر سردر ورودی این باغ اکنون تابلو انجمن خوشنویسان تهران خودنمایی می‌کند که محفلی است برای دورهمی خوشنویسان و برگزاری دوره‌های آموزشی به هنرجویان.

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

کافه چای بار انجمن خوشنویسان

کافی شاپ چای بار در باغ زیبا و تاریخی انجمن خوشنویسان ایران قرار دارد. ساختمان این چایخانه درواقع عمارت کلاه فرنگی باغ می باشد که در دوران قاجار ساخته شده است. چای بار سبک های سنتی ایرانی و مدرن را در محیط فوق العاده باغ در هم آمیخته است. این کافه و چایخانه دارای فضای داخل بسیار دنج با دکوراسیون داخلی جذاب و فضای باز بسیار زیبا و دلباز می باشد. منوی منحصربه فرد چای بار شامل انواع چای و دمنوش، قهوه، نوشیدنی های سنتی و عرقیجات به همراه غذاها و میان وعده های سبک سنتی ایرانی و منوی صبحانه می شود. مهمانان چای بار می توانند از فضای زیبای باغ لذت ببرند و از گالری آثار هنرهای تجسمی (آرت سنتر) دیدن نمایند.

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

تندیس هیچ

بزرگترین مجسمه پرویز تناولی از مجموعه «هیچ» این هنرمند، برای اولین‌بار روبه روی این باغ و ساختمان انجمن خوشنویسان.این تندیس مکان خوبی را برای دوستداران عکاسی و ثبت عکس های خاص فراهم کرده است.

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

باغ و معماری ایرانی

محمدعلی خان علاءالسلطنه، رئیس الوزرای دوره احمدشاه قاجار در محله دزاشیب خانه‌ای داشت که تابستان‌ها را در آن می‌گذراند. «مهدی وارسته پور» از اهالی قدیمی این محله می‌گوید: «از زمانی که من می‌دانم و از پدرم شنیده ام اینجا به باغ علاء معروف بود. بعدها این باغ بزرگ ۴۸هزار مترمربعی بین فرزندان علاءالسطنه تقسیم شد. یکی از فرزندانش به نام حسین علاء که نخست وزیر دوران پهلوی بود اینجا را خانه ییلاقی اش کرد. او زمستان‌ها به تهران می رفت و به اصطلاح خانه قشلاقی اش در تهران، حوالی دروازه شمیران بود. » «اصغر قوامی» و پدرش «قربانعلی» سال ها باغبان این خانه بودند. اصغر قوامی سال گذشته از دنیا رفت. زمین‌های اطراف این خانه گندمزار و صیفی‌کاری بود. عمارت علاء به سبک معماری ایرانی ساخته شده است؛ از همان خانه‌ها که بیرونی، اندرونی، حوضخانه و شبستان دارد و درختان با آب قنات سیراب می‌شوند. عمارت ۲طبقه است. حسین علاء، سیاستمدار و در دولت مستوفی الممالک وزیر فواید عامه و عناوین دیگر او رئیس اداره کل تجارت، وزیر بازرگانی و مدیر کل بانک ملی بود. سال ۱۳۲۱ هم وزیر دربار پهلوی دوم شد. حسین علاء سال ۱۳۴۳ درگذشت و بعد از او خانواده اش در همین باغ زندگی کردند.
فریدون علاء، پسر حسین علاء برخلاف پدر و پدربزرگش هیچ کاری با سیاست نداشت. فریدون سال ۱۳۱۰متولد شد. او را با عنوان پزشک متخصص رشته خون شناسی، بنیانگذار سازمان انتقال خون ایران و پدر هموفیلی ایران می شناسند. بعد از انقلاب اسلامی، خانه و باغ علاء در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت تا اینکه در دهه ۶۰ شهرداری منطقه آن را خرید. شهرداری منطقه یک طبق قرارداد، خانه علاء را از سال ۱۳۷۷ رایگان در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار داد. کلاس‌های خوشنویسی انجمن شامل خوشنویسی با قلم در سطوح مختلف و خوشنویسی با مداد و خودکار از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود. برای حضور در انجمن هم می توانید به نشانی میدان قدس، خیابان باهنر، کوچه سلیمی، پلاک ۱۴۷ مراجعه کنید.

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

آرت سنتر باغ انجمن خوشنویسان

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این باغ زیبا، گالری آرت سنتر است. آرت سنتر، یکی از فضاهای دوست‌داشتنی و مهم باغ است که فعالیتش را از سال ۷۶ آغاز کرده. این بخش مهم، محل نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه است و در بین اهالی علاقه‌مند به این هنرها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.آرت سنتر باغ فقط با پیشکسوتان و استادان همکاری دارد و تاکنون میزبان بهترین گالری‌های پایتخت بوده است. از جمله نمایشگاه‌های برتری که در آرت سنتر باغ برگزار شده است، می‌توان به نمایشگاه بزرگمهر حسین پور، پرویز تناولی، کامبیز درم بخش، ناصر اویسی و پرویز کلانتری اشاره کرد.

آرت شاپ مجموعه

آرت شاپ بخشی دیگر از این باغ قاجاری است که محلی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف و همچنین جایی برای فروش محصولات فرهنگی و هنری است.
آرت شاپ باغ انجمن خوشنویسان ، بهترین مکان برای معرفی تازه‌کاران و هنرمندان جوان است. بسیاری از محصولات هنری مدرن و سنتی زیبا را، که حاصل کار و هنر جوان‌های هنری و فرهنگی است، می‌توانید از این آرت شاپ تهیه کنید. از محصولات موجود در این آرت شاپ می‌توان به گوشواره‌های برنجی با تکه‌ پارچه‌های سنتی، زیورآلات سنتی طرح سکه، کوسن‌های زیبا با طرح مشاهیر، گلدان‌های سفالی کار دست، محصولات چوبی و … اشاره کرد که بسیار پرطرفداراند. ساختمان آرت شاپ، علاوه‌بر اهمیت فرهنگی و هنری، معماری بسیار زیبایی نیز دارد که در نوع خود تماشایی و ارزشمند است.

نحوه دسترسی به باغ انجمن خوشنویسان

آدرس:تهران، میدان قدس، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید کریمی (دزاشیب)، خیابان شهید سلیمی، پلاک۱۴۷

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *