رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ تیر ۱۳۹۸

باغستان سنتی قزوین

اشتراک گذاری

باغستان سنتی قزوین قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و مانند کمربندی سبز اطراف شهر قزوین را فراگرفته است؛ باغستان سنتی قزوین ویژگی‌های مهمی دارد که به آن ماهیتی اجتماعی بخشیده است؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های باغستان سنتی قزوین سیستم آبیاری آن است و در بارندگی‌های اخیر قزوین شاهد مدیریت صحیح آب توسط سیستم آبیاری باغستان بودیم. باغستان سنتی قزوین بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار مساحت دارد، خاکش جزو حاصلخیزترین خاک‌هاست که گاه با دو نوبت آب درختانش سبز می‌ماند و محصول می‌دهد.
استان قزوین از نظر محیط زیستی منحصر به فرد بوده و وجود باغستان سنتی در شهر قزوین یک ظرفیت اکولوژیکی بی نظیری است. باغستان ها در کاهش آلودگی هوای قزوین نقش انکار ناپذیری دارد و با وجود تراکم عوامل آلاینده ای چون شهرک های صنعتی متعدد در این استان به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور، نیروگاه برق شهید رجایی، بزرگراههای کنار شهر قزوین به عنوان یکی از محورهای اصلی مواصلاتی شمال و شمال غرب و تردد خودروهای شهری، باغستان به عنوان یک فیلتر طبیعی عمل نموده و در تلطیف و تنظیم هوای شهر بسیار موثر است.
خاک باغستان چند صد سال طول کشیده تا تشکیل شود، در واقع این خاک در اثر آبیاری سیلابی که خاک غنی کوهپایه را به همراه آورده به این درجه از کیفیت رسیده است. باغستان از گذشته تا کنون بارش زمستان و بهار را در خودش جمع و حفظ می‌کند و به‌این‌ترتیب با مدیریت آب‌های سطحی، هم خودش از آب استفاده می‌کند و هم سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه می‌کند؛‌ در واقع چرخه آب باغستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در مواقع بحرانی همچون بارندگی‌های شدید و بحران سیل به‌خوبی می‌تواند سیلاب را مدیریت کند.
باغستان های قزوین با حیات اجتماعی مردم گره خورده است و شرایط زیستی، هویت و سبک زندگی و توسعه و تعاملات اجتماعی و فرهنگی این شهر در طول تاریخ در دل باغستان شکل گرفته است. در گذشته این باغها به وسیله آب پنج رودخانه به نام‌های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می‌شدند.

باغستان سنتی قزوین
باغستان سنتی قزوین باغستان سنتی قزوین
باغستان سنتی قزوین باغستان سنتی قزوین

منابع:
خبرگزاری ایسنا
خبرگزاری مهر
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *