رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مهر ۱۳۹۴

بازی نور و رنگ در برج آزادی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ – گروه گردشگری: برج آزادی از شنبه شب غرق در نور شده است. یک هنرمند آلمانی به مناسبت روز اتحاد آلمان‌شرقی و غربی و به دعوت سفیر آلمان در ایران هنر نورپردازی خود را در این بنا به نمایش گذاشت.

به گزارش «ایسنا»، فلیپ گایست، برج آزادی را به‌دلیل معماری‌اش برای نورپردازی انتخاب و به مناسبت روز اتحاد آلمان شرقی و غربی با کلماتی مانند صلح، عشق، آزادی و طرحی از کاشی‌های آبی فیروزه‌ای روشن کرد.

در مراسم افتتاحیه «کنسرت نور» شامگاه شنبه (۱۱ مهرماه)، سفیر آلمان در ایران گفت: «بسیار مفتخریم هنر آلمان را در خیابان ایران به نمایش بگذاریم. شاید تهران به خاطر بزرگی و روشن بودنش یکی از مکان‌های عمده برای نشان دادنش با نور است.» اونگرن اشترنبرگ ادامه داد: «ما می‌توانیم با نگاه به پل مدرس و طبیعت، هنر نور در ایران را ببینیم. بسیاری از مواقع دیدم یکی از روش‌هایی که ایرانی‌ها ترافیک سنگین را تحمل می‌کنند، هنر نور در خیابان‌ها است.

این کار بسیار خلاقانه است و ما هم آن را در خیابان‌های شلوغ آلمان انجام می‌دهیم.» ابراهیم حقیقی، مدیر پروژه کارگاه برج آزادی در زمان ساخت آن نیز با بیان تاریخچه برج آزادی گفت: «ساخت برج آزادی در سال ۴۷ شروع شد و مجموعه‌ کار ۲۶ مهندس ایرانی زیر ۳۰ سال است. من در آن زمان حدود ۲۹ سال داشتم. در طراحی این برج از معماری قدیمی ایرانیان از دوره ساسانیان، هخامنشیان و… استفاده شده است که با تکنیک جدید تلفیق شده؛ به طوری که از مقاطع مخروطی و بیضی تشکیل شده و همه دارای فرمول هستند.»

وی ادامه داد: «محاسبات برج ازسوی یک مهندس انگلیسی انجام شده و چون تمام برج فرمول‌های هندسی داشت، ۵۰ سانت مختصات سه‌بُعدی طول، عرض و ارتفاع به آن داده بودند که مبنای ساخت بود و نقشه آن‌چنانی برای ساخت آن وجود نداشته است. قالب بیرونی برج از سنگ و خود آن از بتن آرمه تشکیل شده است. ضخامت سنگ‌های پایین ۲۵ سانت و سنگ‌های بالای برج ۱۱ سانتی متر است.» مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساخت اضافه کرد: «شاید دشوارترین قسمت ساخت انتخاب سنگ برج بود که با کمک غفار داورپناه و قنبر رحیمی که در آن زمان به سلطان سنگ ایران معروف بود تامین شد و در انتهای پروژه با مشکل کمبود سنگ در معدن مواجه شدیم که البته حل شد. مبنای انتخاب معماری برج هم توسط مهندس جواهریان مطالعه شد.»
کنسرت نور در برج آزادی از روز شنبه ۱۱ مهرماه شروع و تا روز دوشنبه (امشب) از ساعت ۱۹ تا ۲۳ ادامه دارد.

ca6310b689daba68e19878a8cf81437f بازی نور و رنگ در برج آزادی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *