رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ خرداد ۱۳۹۹

بازار کفاشها در تهران

اشتراک گذاری

بازار کفاشها در تهران در بازار بزرگ تهران که  قلب تپنده تجارت و اقتصاد پایتخت است و روزانه میزبان هزاران نفر از مردم و کاسب‌های تهران و ایران است واقع شده است . یکی از معروف‌ترین و پر رفت و آمدترین راسته‌های بازار تهران، راسته یا بازار کفاش‌ها است که به دلیل این‌که به سبزه میدان، خیابان پانزده خرداد و تیمچه‌های اصلی بازار مثل تیمچه حاجب‌الدوله و تیمچه مهدیه منتهی می‌شود، از نظر موقعیت اقتصادی بسیار مهم است.

جریان داشتن خرید فروش مواد اولیه و تولید و عرضه کفش در این راسته بازار می‌تواند نقش مهمی در تغذیه بازار داخلی کفش و جلوگیری از واردات و خروج ارز داشته باشد که این مهم تنها با خرید کالای ایرانی و حمایت از کارگران هم وطن حاصل خواهد شد.در راسته کفاش‌ها انواع کالا به فروش می‌رسد که از جمله‌ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع ظروف و ملزومات آشپزخانه، منسوجات باارزشی مانند ترمه و قلمکار، فرش و صنایع دستی اشاره کرد. همچنین برای رسیدن به حرم امامزاده زید (ع) از همین راسته عبور می‌کنید.

بازار کفاشها در تهران

از لحاظ قدمت و سن و سال، بازار بزرگ در بین سال های ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ و در دوره ی حکومت صفویان به وجود آمده است. بر اساس متون به جای مانده ی تاریخی، اولین بنایی که در بازار تهران ساخته شد در دوره ی شاه طهماسب اول صفوی بود. بر طبق نوشته ی طنیع الدوله، چهارسوی بزرگ و کوچک این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شد.جالب است بدانید که در زمان فتحعلی شاه قاجار بود که قسمت هایی از بازار ساخته شد و به این صورت کل مجموعه ی بازار گسترش پیدا کرد به گونه ای که به سمت ارگ و مسجد جامع هم کشیده شد و فاصله ی بین این دو مکان، به پر رونق ترین و معروف ترین بخش های بازار بزرگ تبدیل شد.

تیمچه مهدیه یکی از دیدنی‌های بازار کفاشها و جزو قدیمی‌ترین تیمچه‌های بازار تهران است. این تیمچه ابتدای بازار قرار دارد و توسط شخصی به نام مهدی خزانه و همراه اولین بخش‌های بازار ساخته شده است.تیمچه مهدیه مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است. طبق گفته کسبه قدیمی، آقای خزانه شخصی خیر و درستکار بوده که سرقفلی مغازه‌ها را اجاره می‌داد و اگر مغازه‌داری به نیازمندان کمک می‌کرد، همان را جزو اجازه حساب می‌کرد.

تیمچه حاجب‌الدوله از زمان قدیم مختص صنف بلورفروشان و لوکس‌فروشان بوده و درحال‌حاضر بورس فروش ظروف، لوازم آشپزخانه و لوازم دکوری مشغول است. این تیمچه برای خانم‌ها و افرادی که در حال تهیه جهیزیه هستند، بسیار محبوب است.در حال حاضر بخش های قدیمی ای که از بازار در حال حاضر باقی مانده است شامل؛ بازار امیر، سر در سبزه میدان، چهارسوق بزرگ و بخش های مرتبط با مسجد جامع است. چهارسوق بزرگ یکی از قدیمی ترین قسمت های به جا مانده از بازار است که دارای سبک قابل توجهی است.
بازار کفاشها در تهران بازار کفاشها در تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *