جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازار ریسمان اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آذر ۱۳۹۸

شهر اصفهان که شهری است تاریخی و پرسابقه در تمدن و هنر ، از داشتن بازارهای قدیمی بی‌نصیب نبوده است ؛ از بازار قیصریه و بازار بزرگ گرفته تا بازارهای کوچک‌تر محلی. یکی از این بازارهای محلی، بازار ریسمان است معمولا بازارهای قدیمی شامل دو راسته مغازه هستند که روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته‌ و سقفی زیبا این دو سمت را به هم پیوند می‌زند. در این میان بعضی از بازارها علاوه بر خدمات عمومی و اساسی که انجام می‌دادند، به‌خاطر زیبایی و معماری خاصشان توانستند جایگاهی ویژه در میان سایرین پیدا کنند و گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنند. بازار ریسمان از این دسته بازارها می باشد .

بازار ریسمان 1 بازار ریسمان اصفهان

قدمت بازار ریسمان به دوران سلجوقیان می‌رسد (حکومتی ترک‌تبار که در سده‌های پنجم و ششم هجری قمری در ایران و اصفهان حکومت می‌کردند و آثار بسیاری را در اصفهان خلق کردند که تا امروز باقی مانده ‌است.) و تا کنون بازسازی‌های زیادی را به خود دیده ‌است. ساختار فعلی بازار مربوط به دوران صفویان است. در جنگ تحمیلی نیز این بازار مورد اصابت بمب قرار گرفت و پس از آن دوباره بازسازی شد.

برای بعضی از افراد بخصوص خانمها هیچ لذتی بیشتر از این نیست که در بازارها گردش کنند، چه بازارهای سنتی و قدیمی باشد و چه بازارهای مدرن و پیشرفته و پاساژهای امروزی و اگر در این بازار همه‌چیز پیدا شود، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، که چه بهتر. بازار ریسمان از این دست بازارهاست که هر چه خواهی در آن مهیاست.امتداد بازار بزرگ به مسجد جامع و بازار عربان می‌رسد که این قسمت «بازار نظامیه» هم نامیده می‌شود. از انشعاب‌های دیگر این بازار، بازار ریسمان و مدرسه کاسه‌گران است. خود بازار ریسمان هم انشعاب‌های زیادی دارد.در گذشته معمول بود که وقتی می‌خواستند وضعیت اقتصادی شهر یا کشوری را بررسی کنند، به سراغ بازارهای آن می‌رفتند و رونق یا بی‌رونقی آن را بررسی می‌کردند و ملاک گردش مالی آن سرزمین قرار می‌دادند. این شیوه، روش معمول مستشرقان نیز بود. بازار ریسمان حتی امروزه هم پررونق است و گاهی عبور گاه‌وبی‌گاه رهگذران که به شما اجازه عکاسی نمی‌دهند، عصبانی‌تان می‌کند.بیشتر مراکز خرید بازار ریسمان مخصوص عمده‌فروش‌هاست و خریدوفروش جینی و طاقه‌ای و کلی زیادی در حال انجام است و تعداد زیادی گاریچی از کنارتان می‌گذرند که به‌شدت گذشته‌ای را در ذهنتان بازسازی می‌کنند که در فیلم‌ها دیده‌اید.

بازار ریسمان 2 بازار ریسمان اصفهان

گوشه‌گوشه این بازار قدیمی پر است از سراها و کاروان‌سراهای به‌جامانده از قرن‌ها پیش و سال‌های دور این سرزمین؛ مساجد به‌عنوان جلوه‌های مذهبی شهر، مدارس و عناصر فرهنگی، سقاخانه‌های کوچک و بزرگ در میانه‌های این راه طولانی که مردم در قدیم برای رسیدن به حاجت‌های دینی و دنیوی‌شان به آن‌ها نگاهی خاص داشتند و تیمچه‌های بزرگ و دیدنی قدیمی.بعضی از حجره‌ها و دکان‌ها رنگ و رویی گرفته‌اند و به خود صفایی داده‌اند و دیگر از آن شکل و شمایل قدیمی‌شان خبری نیست، مثل قهوه‌خانه‌هایی که امروزه کافی‌شاپ شده‌اند، و بعضی دیگر همچنان ‌شکل سنتی‌شان را حفظ کرده‌اند.ممکن نیست هنگام پرسه‌زنی در این بازار، نگاهتان به گردشگر‌های خارجی نیفتد که مشغول عکاسی یا خرید کالایی دست‌دوز و سنتی مثل سفره قلم‌کارها یا ظروف مسی قدیمی هستند. شور و شوقی که خارجی‌ها هنگام عبور و خرید از این بازار دارند، شما را نیز هیجان‌زده می‌کند.

%name بازار ریسمان اصفهان

نحوه دسترسی

این بازار در خیابان عبدالرزاق، خیابان دومناره واقع شده اما ورودی‌های متعدد دارد که در ادامه درباره‌شان می‌خوانیم.

ورود از میدان امام علی علیه‌السلام
وقتی از پارکینگ میدان امام علی علیه‌السلام و از جوار مقبره علامه مجلسی وارد میدان امام علی علیه‌السلام شوید، می‌توانید از سمت راست به‌طرف بازار ریسمان حرکت کنید؛ بازاری مسقف و ساده و طولانی که تا میدان نقش جهان همراهتان است و شما را به بازار قیصریه می‌رساند.ممکن نیست هنگام پرسه‌زنی در این بازار، نگاهتان به گردشگر‌های خارجی نیفتد که مشغول عکاسی یا خرید کالایی دست‌دوز و سنتی مثل سفره قلم‌کارها یا ظروف مسی قدیمی هستند.
البته در میانه این مسیر طولانی به گذرها و کوچه‌پس‌کوچه‌های زیادی هم می‌رسید و می‌توانید به بازارهای محلی و بازارچه‌های اطراف آن نیز سر بزنید. بازار عربان، بازار و کوچه هارونیه و حجره‌هایی که دروازه ورود به میدان امام علی هستند، همه و همه پیچ‌و‌خم‌های این بازار بزرگند.

 

بازار ریسمان بازار ریسمان اصفهان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد