رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

بازارهای اروپایی مقصد صادرات صنایع دستی ایران درآینده

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ – تهران -ایرنا – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مطالعاتی بر بازارهای اروپایی درحال انجام است تا درهای بازارهای خارجی به روی صنایع دستی ایران باز شود.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی دولت بهمن نامور مطلق افزود: مطالعاتی بر بازارهای اروپایی در حال انجام است و از طرفی به مذاکرات وزارت امور خارجه هم توجه می کنیم تا درهای بازارهای خارجی به روی ما باز شود و بتوانیم حداقل بخشی از بازارهای از دست رفتمان را در حوزه صنایع دستی دوباره به دست آوریم و بازارهای را گسترش دهیم.

وی درباره تدوین برنامه های راهبردی برای حوزه صنایع دستی کشور گفت: هرچند که برنامه بلند مدت هنوز تکمیل نشده است اما در حال برنامه ریزی هستیم.

همایش توسعه صنایع دستی کشور در فروردین ۹۳

نامور مطلق گفت: همایشی در ارتباط با توسعه صنایع دستی کشور بعد از ایام نوروز برگزار خواهد شد و از تمام کارشناسان دعوت شده است در این هم اندیشی بزرگ شرکت کنند تا نقشه راه توسعه صنایع دستی را تدوین کنیم.

ضرورت اختصاص جایگاه ملی برای صنایع دستی و مساعدت مسئولان

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی کشور در سالهای اخیر یک غایب بزرگ در برنامه های توسعه ای کشور محسوب می شد، خاطر نشان کرد: ما خواستار این هستیم که در برنامه توسعه ششم کشور به صنایع دستی جایگاه ملی اختصاص پیدا کند.

معاون صنایع دستی افزود: همچنین مجموعه کارهایی در حال انجام است که امیدواریم تا پایان بهار سال آینده بتوانیم برنامه ها را تدوین کنیم تا شاهد شکوفایی مجدد صنایع دستی و هنرهای سنتی مان کشورمان باشیم.

بازارهای اروپایی؛ مقصد صادرات صنایع دستی ایران در آینده

نامور مطلق در زمینه صادرات صنایع دستی نیز گفت: متاسفانه در این حوزه تابع روابط سیاسی با کشورهای مختلف هستیم و از آنجا که در این زمینه ثباتی وجود ندارد روابط اقتصادی و فرهنگی هم دچار بی ثباتی شده است و بازارهای صادراتی خود را در خارج از دست داده ایم که کشورهای دیگر از این فضا نهایت استفاده را کرده اند که بازپس گیری آنها هزینه زیادی را برعهده ما خواهد گذاشت.

وی گفت: جای هیچ تردیدی نیست که توسعه صنایع دستی، صادرات محور است و ما امیدواریم با تلاش هایی که دولت تدبیر و امید، خصوصاً وزارت امور خارجه انجام می دهد ثبات نسبی در حوزه روابط بین الملل ایجاد شود و بتوانیم بروی بازارهای جهانی مطالعه و سرمایه گذاری کنیم.

واگذاری حداکثری کارها به مردم

وی در خصوص استفاده از توان بخش خصوصی در صنایع دستی گفت: سیاست کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذاری حداکثری کارها به بخش خصوصی و مردم است و هر جا که بخش خصوصی این آمادگی را داشته باشد، کارها واگذار می شود.

نامور مطلق همچنین گفت: وظیفه دولت برنامه ریزی و نظارت بر وظایف حاکمیتی بخش خصوصی است نه تصدی گری. به همین دلیل از بخش خصوصی حمایت می کنیم.

تشکیل واحدهای بزرگ بخش خصوصی تلاش بعدی دولت

نامور مطلق با تاکید بر تقویت زیرساختهای بخش خصوصی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه شرکتهای بخش خصوصی وضعیت خوبی نداریم و اندک اتحادیه ها و شرکتهایی که وجود دارد به شدت وابسته به دولت هستند و به نوعی دولت بر آنها تصدی گری غیرمستقیم دارد.

وی در پایان اظهار داشت: تلاش ما براین است تا بتوانیم واحدهای بزرگ بخش خصوصی را شکل دهیم و یک بار برای همیشه شرکتهای خصوصی را از نظر قانونی و حمایت های گوناگون توانمند کنیم تا با حمایت های اعتباری بتوانند بروی پای خود بایستند و مستقل شوند و دولت هم تنها حضور نظارتی داشته باشد.

81069961-5541381 بازارهای اروپایی مقصد صادرات صنایع دستی ایران درآینده

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *