جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ایوان موزاییک بیشاپور

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ مرداد ۱۳۹۹

ایوان موزاییک بیشاپور ، از بناهای تاریخی منطقه کازرون است. این بنا که قدمتش به دوران ساسانی می‌رسد در شهر باستانی بیشاپور قرار گرفته ‌است. در انتهای دالان شرقی و غربی تالار تشریفات دو ایوان مزین به موزاییک وجود دارد که در جهت عکس یکدیگر قرار گرفته‌اند قرار گرفته ‌اند و جایگاه اختصاصی شاپور و حرمسرای او بوده‌اند.
ایوانها دارای طاقهای هلالی و تزئینات گچبری و رنگ آمیزی شده بوده‌اند و در واقع کف ایوانها را با یک نوع قالی موزائیکی با طرح و نقوش گیاهی و انسانی تزئین کرده‌اند. سطوح جانبی ایوانها را با گچ بری‌های ستون نما که روی آن‌ها رنگ‌های قرمز و حاشیه‌ های سیاه و نوار های آبی رنگ نقاشی شده بود پوشانده‌اند.

ایوان موزاییک بیشاپور ایوان موزاییک بیشاپور

ایوان موزاییکی غربی نمونه ای از شاهکارهای هنر معماری و طرح‌های تزئینی عصر ساسانی است که مشرف به حیاط مستطیلی شکل است. این حیاط قریب ۳۳ متر و طول و ۲۰متر پهنا دارد علاوه بر شبه ستونهای تزئینی خود حیاط نیز با موزاییک ‌های منقوش به شکل گل و گیاه و تصاویر ظریف آراسته شده بود و یک ردیف سنگ سیاه به صورت بوم و زمینه در جهت هماهنگی و تناسب با این تزئینات و نقوش به کار رفته‌است.

ایوان موزاییک بیشاپور 1 ایوان موزاییک بیشاپور
موضوع نقوش موزاییک‌ ها اغلب شامل نقش زن تاج باف نقش زن نوازنده (چنگ نواز) و نقوش گیاهی و انسانی است که این نقوش را بر روی ملات اصلی که در کف محل مورد نظر می‌گسترانند با سنگهای رنگین کوچک به ابعاد (۰/۵*۰/۵) روی ملات می‌ نشانند که به صورت فرش موزاییکی تجلی می ‌نمود.

 

ایوان موزاییک بیشاپور 2 ایوان موزاییک بیشاپور

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *