رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اسفند ۱۳۹۹

ایوان قدمگاه، یادگار دوران هخامنشیان در فارس مرمت شد

لینک این مطلب کپی شد!

کوهستان مهر یا رحمت در فارس که یادمان‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است، خود نیز واجد ارزش‌های تاریخی و آیینی است و به ‌ویژه در دوره هخامنشیان مورد توجه ایرانیان بوده است. در این جغرافیا، افزون بر ایجاد تخت‌جمشید، شاهکارهای متعدد حجاری و معماری نیز دیده می‌شود.

فراوانی آثار تاریخی بر فراز و بر دامنه‌های کوهستان مهر موجب شده است برای این سرزمین که به‌ منزله بخش مهمی از چشم‌انداز تاریخی و فرهنگی پارسه به شمار می‌آید، ضوابط اختصاصی محافظتی تعریف شود، بدین‌ترتیب که در سراسر این کوهستان، هر گونه دخل و تصرف که باعث تغییر توپوگرافی (عارضه نگاری) و چشم‌انداز عمومی کوه شود، ممنوع است.

هخامنشیان

ایوان قدمگاه که در انتهای جنوب شرقی کوهستان مهر قرار گرفته، در زمره آثار شاخص هخامنشی به شمار می‌رود. این اثر که از لحاظ حجم سنگ‌تراشی و تراش کوه کم‌نظیر است، باعنوان “چاشتخوار” یا “چاشتخور”نیز شناخته می‌شود و از توابع شهرستان ارسنجان به‌شمار می‌رود و برخی این بنا را شبیه به آرامگاه‌های هخامنشی می‌دانند.

به باور باستان‌شناسان به نظر می‌رسد این اثر ناتمام است، اما دلیل ناتمام ماندن آن هنوز مبهم است و ضروری است مطالعات بیشتری در این باره صورت گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در خبری، از پایان یافتن اقدامات مربوط به حفاظت و مرمت ایوان قدمگاه توسط کارشناسان این مجموعه سخن گفت.

حمید فدایی بیان داشت: این اثر باستانی منحصربه‌فرد که حفاظت و مرمت اضطراری آن در هفته‌های اخیر توسط کارگروه فنی و حفاظتی این پایگاه، طبق برنامه‌ریزی‌ها و تعاملی که به درخواست مسوولان و دوستداران میراث فرهنگی در شهرستان ارسنجان وجود داشت، آغاز شد و پیشرفت مناسبی داشته و همچنین معرفی ویژگی‌های این اثر فرهنگی نیز با نصب تابلوی ثبتی اثر انجام شده است.

وی اضافه کرد: این پروژه، در حال‌حاضر مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و آماده بهره‌برداری است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید با اشاره به هم‌افزایی صورت‌گرفته این پایگاه جهانی با مسوولان شهرستان ارسنجان افزود: تدابیر صورت گرفته شامل، پاکسازی اثر از یادگار نویسی‌ها، تثبیت و استحکام‌بخشی قطعات‌ سست و در معرض ریزش و مرمت سنگ‌ها، جلوگیری از رویش درختچه‌ها و گیاهان، پاکسازی طاقچه‌ها و محوطه و نصب تابلو معرفی بوده است.

فدایی گفت: با توجه‌ به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با بخشدار، دهیاران و مسوول میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان و با برنامه‌ریزی‌های علمی و هدفمندی که پس از این توسط مجموعه فرمانداری این شهرستان و دوست‌داران میراث فرهنگی انجام خواهد شد، امیدواریم بتوان ارزش‌های تاریخی و فرهنگی این اثر ارزشمند را به خوبی ارائه کرده، ضمن بهینه‌سازی شرایط حفاظتی اثر، به شکل مطلوبی از آن بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: شاهکارهای متعدد معماری با حجاری‌ها و کاربری‌های متنوع و منحصر به فردی در دامنه کوه مهر و همچنین در منظر فرهنگی طبیعی تخت‌جمشید وجود دارد که ارزش‌های آن در زمینه‌های مختلفی از جمله مطالعه و پژوهش، معرفی فرهنگی و اجتماعی و همچنین در رونق صنعت گردشگری حائز اهمیت فراوان است و همه این ظرفیت‌ها، ضرورت برنامه‌ریزی همه‌جانبه را در زمینه حفاظت و به موازات آن بهره‌برداری فرهنگی از آنها، یادآور می‌شود.

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

سلسله هخامنشی یا هخامنشیان که بنیانگذار آن کوروش بود از ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد به مدت ۲۲۰ سال بر ایران حکومت کردند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *