رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ آبان ۱۳۹۹

اگر در فرودگاه چیزی گم کردیم چی کار کنیم؟

اشتراک گذاری

هر فرودگاهی قسمت وسایل گمشده یا lost & found دارد و برای پیدا کردن آن می توانید به قسمت اطلاعات فرودگاه مراجعه کنید ولی به غیر از آن اگر باری تحویل دادید و ایرلاین آن را گم کرد، باید چی کار کنید؟با وجود اینکه امروزه در اغلب فرودگاههای پیشرفته دنیا، کمتر رخ می دهد که چمدانی در پرواز گم شود و بیشتر چمدانهای گمشده طی ۲۴ ساعت اول دوباره به صاحبشان بازگردانده می‌‏شوند اما چمدانهایی نیز وجود دارند که سرگذشتشان برای همیشه مبهم باقی می ماند.

گم کردن لوازم در فرودگاه

۱)اولین نکته این است که قبل از سفر حتما از بارهایی که تحویل خواهید داد عکس بگیرید. چرا که در صورت گم شدن، عکس نیازتان خواهد شد.
۲)نکته بعدی این است که هر ایرلاینی قوانین مختص به خودش را دارد و بهتر است قبل از سفر آن ها را مطالعه کنید و ببینید قوانین ایرلاینی که با آن پرواز می کنید به چه صورت است.
اما در کل احتیاط کنید و مراقب وسایلتون باشید و سعی کنید وسایل خیلی مهم و ارزشمند مانند مدراک، پول، طلا، لپ تاپ، هارد و … را در چمدان و باری که تحویل خواهید داد، قرار ندهید زیرا ممکن است چمدان شما گم شود و در این صورت باید ۲ الی ۳ هفته منتظر نظر کارشناسان ایرلاین بمانید تا بعد از تعیین ارزش بار گم شده، به شما خسارت داده شود که آن هم برای اثبات ارزش بار معمولا مراحل زیادی باید طی شود.
۳)قبل از ترک فرودگاه، یکی از اعضای کارکنان شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را پیدا کنید و فرم PIR (گزارش بی‏‌نظمی در خصوص اموال) را تکمیل نمایید. حتی اگر به شما گفته شد که کیفتان با پرواز بعدی وارد می‎شود هم، فرم شکایت را پر کنید. در این فرم می‌بایست اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم موجود در چمدان، فرودگاه مبدأ، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پاسپورتتان را در اختیار نماینده ایرلاین مربوطه قرار دهید. وجود این فرم، به همراه برچسب (اتیکت) چمدانی که قبل از پرواز، تحویل گرفته‎اید و معمولاً به بلیط سفر یا روی پاسپورت چسبانده می‎شود، برای تقاضای غرامت از فرودگاه یا بیمه ضروری است. توجه داشته باشید که شما باید در طی هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید چراکه PIR به‌خودی‌خود یک مطالبه خسارت به حساب نمی‌آید.
۴)غرامت چمدان گم شده:طبق پیمان مونترال (که جایگزینِ مقررات قدیمی و منسوخِ پیمان ورشو در می ۱۹۹۹ شد) مسافران می‎توانند حداکثر به میزان ۱.۱۳۱ حقوق دریافت ویژه (یا SDR) برای چمدان گم‏شده به ازای هر نفر مطالبه کنند.
ارزش یک SDR به سبد پول‏‌های رایج بین‌‏المللی و نوسانات آن بستگی دارد. مقدار ارزش یک SDR به صورت روزانه توسط IMF (صندوق بین‏‌المللی پول) محاسبه می‎شود و ممکن است از ۵۲۶ یورو تا ۸۵۰ یورو در نوسان باشد. شرکت‏‌های هواپیمایی عادت ندارند که بی‎درنگ غرامت را پرداخت کنند و میزان غرامتی که شما دریافت می‎کنید نیز به این بستگی دارد که در مورد ارزش محتویات چمدان‌تان چقدر دلیل و مدرک دارید. بر اساس یک قاعده سرانگشتی شما به ازای هر کیلوگرم می‎توانید انتظار دریافت ۱۴ یورو داشته باشید.
۵)اگر تماسی از فرودگاه در خصوص پیدا شدن چمدانتان دریافت کردید، به همراه داشتن همه رسیدها و برچسب‌ها و اصل پاسپورت خود را فراموش نکنید. در بهترین حالت، وقتی کیفتان پیدا شود شرکت هواپیمایی به هزینه خودش کیف را برای شما ارسال خواهد کرد و در بدترین حالت، ۲۱ روز طول خواهد کشید تا شرکت هواپیمایی تایید کند که کیف شما گم شده است که در این حال، شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود و می‌بایست در این خصوص کتباً اقدام نمایید.

اگر در فرودگاه چیزی گم کردیم چی کار کنیم؟

فُرم PIR چیست؟

PIR یه فرم برای گزارش بی نظمیه، در رابطه با اتفاقی که برای اجناس و چمدون هایی که به فرودگاه تحویل دادین، و تحویل نگرفتین.

فرم PIR را چگونه تهیه کنیم؟

خوب باید بدونین که بعد از اینکه خونسردی تون رو حفظ کردین، باید برین دنبال کارای اداری که برای برگردوندن چمدونتون، باید انجام بدین. پس خیلی ضروریه که قبل از ترک کردن محلی استرداد چمدون ها، گم شدن چمدونتون رو به پیشخوان خدمات مشتری فرودگاه، و یا یکی از پرسنل ایرلاین، اطلاع بدین، و فرم PIR بگیرین و پر کنین، در ضمن یک کپی از این فرم رو هم بگیرین و پیش خودتون نگه دارین. اگه می خواین چمدونتون رو دوباره ببینین، وجود فرم PIR، و رسید چمدونی که قبل از پرواز گرفتین ( معمولا روی بلیط یا گذرنامتون این رسید رو ضمیمه می کنن) ضروریه.
حواستون باشه، اگه بهتون گفتن با پرواز بعدی، چمدونتون رو واستون می فرستن، باز هم شما فرم PIR رو پر کنین، چون حتی اگه دو روز هم از گم شدن چمدونتون گذشته باشه و فرم شکایت پر نکرده باشین، ممکنه که ادعاتون رو بی اعتبار بدونن و اونوقت دیگه حرفتون به جایی نمی رسه.

نکات تکمیلی

_اگر در مسافرت خارجی هستید، حتماً مقداری پول نقد برای ملزومات درخواست کنید. شرکت هواپیمایی ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ملزومات را بخرید و آن‏‌ها هزینه آن را بر اساس رسید بازپرداخت خواهند کرد.
_از پیش با محدودیت مخارج موافقت کنید و انتظار سخاوت بیش از حد از شرکت هواپیمایی نداشته باشید؛ چراکه شرکت‏‌های هواپیمایی این دیدگاه را دارند که به محض آن‎که کیف‎تان پیدا شد، برای نیاز‌های آتی‌تان از محتوای کیف استفاده می‌کنید.
_در سفری که به سوی خانه خودتان است، شرکت هواپیمایی چندان جواب‎گو نیست، چراکه آن‎ها فرض می‎گیرند که هرآن‏چه نیاز داشته باشید را در خانه خودتان دارید. در بهترین حالت، وقتی کیف‎تان نهایتاً پیدا شود شرکت هواپیمایی به هزینه خودش کیف را برای شما ارسال خواهد کرد.
_اما در بدترین حالت، بیست و یک روز طول خواهد کشید تا شرکت هواپیمایی تصدیق کند که کیف شما گم شده است. در این حالت، شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود، اما لازم است باز هم آن را به صورت کتبی درخواست کنید.

اما پیشنهاد ما به شما در چنین شرایطی این است که آرامش خود را حفظ کنید.
نفس عمیق بکشید.برای چند ثانیه و قبل از اینکه شتاب‌زده شروع به گشتن کنید چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید وضعیت روحی خود را آرام نگه داشته و تمرکز کنید.
ذهن خود را خالی کنید و در نظر بگیرید که بدترین شرایط هم جای جبران دارند.

اگر در فرودگاه چیزی گم کردیم چی کار کنیم؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *