جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده طالب (ع) پاکدشت

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ فروردین ۱۳۹۴

بر اساس روایت کتب انساب و سنگ نوشته های درون حرم، نسب شریف آن حضرت به امام زین العابدین (علیه السلام) می رسد که درراه باز گشت از شهر سبزوار در ولایت یا حاکمیت ری درآن زمان (سده سوم) به شهادت می رسند.
آستان امامزاده طالب (علیه السلام) بعد از شهر پاکدشت در بخش شریف آباد و در شمال جاده اصلی تهران ـ مشهد بعد از شهر پاکدشت، شمال روستای خسرو واقع شده است. بنای این بقعه متبرکه در سال ۱۳۷۷ به صورت خشت و گل و بسیار قدیمی و فرسوده که مربوط به زمان قاجاریه بوده و با همت اداره اوقاف وامور خیریه پاکدشت تجدید بنا گردیده است. داخل حرم با استفاده از سنگ مرمریت سبز و آیینه کاری و ضریح نقره فام و گنبد طلایی فضایی معنوی را به وجود آورده و له لحاظ گرایش ساختمان به معماری سنتی، در سال ۱۳۸۴ سردرب با ارتفاع حدوداً ۱۰ متر احداث گردیده، سبک سردرب به بناهای قبل از دوره قاجاریه مشهور به پرعقابی و سقف های چشمه پوش و ستاره چهار ضلعی و قاب و طاقنمای سنتی تزیین شده است.این بقعه تا قبل از نوسازی دارای ۲۰۰ متر مربع مساحت بوده این بقعه دارای گنبدی شلجمی (تقریباً سروی شکلی) مرتفع است که نمای آن سفیدکاری شده و نمای داخل حرم فاقد هرگونه تزیینات و کتیبه است. بقعه مزبور به دلیل قرار گرفتن در محل ایستگاه وسایل نقلیه و اتوبوسها به لحاظ مراجعه زائران از موقعیت بسیار خوب و ممتازی برخوردار است. این بقعه نیز درفهرست بناهای تاریخی ـ فرهنگی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

آدرس :استان تهران ـ شهرستان پاکدشت ـ بخش شریف آباد ـ شهر پاکدشت ـ دهستان جمال آباد ـ جاده اصلی تهران ـ مشهد، روستای خسرو

73 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

74 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

75 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

76 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

77 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

78 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

 

79 امامزاده طالب (ع) پاکدشت

منبع : سایت امامزادگان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد