جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده جعفر هشتگرد

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ مهر ۱۴۰۰

بنای امامزاده جعفر هشتگرد ، درداخل شهر هشتگرد واقع شده است . گرداگرد این بنا را دیواری احاطه کرده است. قدیمی ترین و اساسی ترین بخش این بنا حرم آن است. داخل بقعه فاقد هرگونه تزئین یا نوشته و کتیبه است. این مکان با شمارهٔ ۳۸۳۲ در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده جعفر امامزاده جعفر هشتگرد

معماری بنا

بنای ساختمان بقعه امامزاده به چهار قسمت تقسیم می شود. این بنا به صورت ساختمانی مكعب مستطیل شكل می باشد كه در منطقه كم نظیر است. این بقعه دارای گنبدی است كه از داخل هشت ضلعی و از بیرون مخروطی است. به اعتقاد اهالی نسب ایشان به امام موسی كاظم (علیه السلام) باز می گردد. بناي مكعب مستطيل امامزاده شامل يك ايوان رو به شرق با ۶ رواق كم عرض است.

داخل و كف رواق ها تعدادی سنگ قبر قديمی ديده مي شود. پشت ايوان، اتاقی ۸ ضلعی وجود دارد كه ضريح فلزی امامزاده در آن واقع شده است. ديوارهای ۸ ضلعی امامزاده از طريق ايوان است و محراب در ضلع غربی آن احداث شده است. ديوارهای ۸ ضلعی امامزاده در بالا به دايره تبديل شده و گنبدی يك پوش را روی خود نگه داشته اند. چهار پنجره در چهار جهت گنبد نور بقعه را تامين می كند. معجر قديمی و چوبی روی قبر، هم اينك بالای ضريح فلزی نگه داشته شده است. بنای امامزاده جعفر به سبک و شيوه ی معماری دوره صفوی ساخته شده است كه البته در زمان های بعد مرمت شده است.

امامزاده جعفر 1 800x666 امامزاده جعفر هشتگرد

گورستان تاریخی

گورستان باستانی امامزاده جعفر هشتگرد واقع در جنوب غرب شهر هشتگرد و محوطه امامزاده جعفر کنونی از مکانهای باستانی البرز محسوب می شود. این منطقه شامل گورستانی از گورخمره‌ های اشکانی با دهانه‌ های نیم تا ۷۰ سانتیمتر به رنگ نخودی با اشکال نواری شکل از حلقه ‌ها، مشابه دیگر گور خمره‌ های اشکانی واقع در دشت مغان و کنگاور و .. است.
نقوش برجسته‌ روی تعداد معدود سنگ قبرهای باقی مانده از دوره اسلامی این گورستان بیانگر اطلاعات ارزنده‌ای از سبک زندگی و فرهنگ مردم آن زمان است. متاسفانه بسیاری از این سنگ قبرها از بین رفته و امروزه این محوطه باستانی تبدیل به گورستان عمومی شهر گردیده ‌است.

امامزاده جعفر 2 امامزاده جعفر هشتگرد

نحوه دسترسی

آستان امامزاده جعفر (علیه السلام) در شهرستان هشتگرد، بخش مرکزی، شهر هشتگرد، خیابان راه آهن واقع شده است.

 

امام جعفر 2 امامزاده جعفر هشتگرد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *