رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ بهمن ۱۳۹۵

الگوی آمریکایی برای ساختار صنعت گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

حمید ضرغام بروجنی/ علی اصغر شالبافیان
منبع: کتاب سیاست‌های گردشگری کشورها(مطالعه تطبیقی)

سفر و گردشگری سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی آمریکا داشته است. سفر و گردشگری، مستقیم و غیرمستقیم از بزرگ‌ترین صنایع اشتغال‌زای آمریکا محسوب می‌شود؛ به نحوی که یک شغل از هر ۱۶ شغل در این کشور به واسطه گردشگری است. اصلی‌ترین بازارهای گردشگرفرست این کشور، کانادا،‌ مکزیک، انگلستان، ژاپن و آلمان هستند و در همین حال، بیشترین مخارج مرتبط با سفر و گردشگری نیز به ترتیب مربوط به کانادا، انگلستان، ژاپن، مکزیک و آلمان می‌شود. اما ساختار گردشگری ایالات‌متحده تا حد بسیار زیادی غیرمتمرکز است. نهادهای دولتی، مدیریت سفر و گردشگری را در سطوح ملی ایالتی و منطقه‌ای به عهده دارند. این نهادها شامل دولت فدرال، دولت‌های ایالتی و سازمان‌های بازاریابی مقصد هستند. در سطح فدرال، اداره صنایع سفر و گردشگری مستقر در سازمان تجارت بین‌الملل که زیرمجموعه وزارت بازرگانی آمریکا است، متولی ملی گردشگری شناخته می‌شود. اداره صنایع سفر و گردشگری نیز مرجع رسمی آمار گردشگری است و در جهت بهبود جایگاه رقابتی کشور در زمینه سفر و گردشگری فعالیت می‌کند.

همچنین این اداره مرجع اصلی ارتباطات درون دولت فدرال محسوب می‌شود و به نمایندگی از ایالات‌متحده در گردهمایی‌های میان‌دولتی نظیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه شرکت می‌کند. در سطح فدرال، وزارت بازرگانی نقش تسهیل‌کننده میان بخش‌خصوصی و نهادهای دولتی فدرال را به عهده دارد تا از این طریق اقدامات همه ذی‌نفعان گردشگری را هماهنگ کند. برنامه‌های بازاریابی عموما توسط ایالت‌ها و سازمان‌های بازاریابی مقصد انجام می‌شود. اگرچه دولت فدرال در امور بازاریابی گردشگری دخالت جدی ندارد، اما هم‌‌اکنون برنامه‌های بازاریابی آزمایشی را در تعدادی از بازارهای بین‌المللی در دست انجام دارد. اداره خدمات تجاری ایالات‌متحده مستقر در سازمان تجارت بین‌الملل نیز به عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری کمک می‌کند خدمات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.

 

دو برنامه موثر

تاکید خط مشی گردشگری بر تسهیل مسافرت و تدارک ایمنی و امنیت سفر برای گردشگران داخلی و خارجی معطوف است. دو تغییر چشمگیر در خط مشی گردشگری این کشور در سال ۲۰۰۹ رخ داد که عبارتند از: اجرای سیستم اعطای مجوز سفر به‌صورت الکترونیکی و شرایط سفر اتباع نیمکره غربی در سفرهای زمینی و دریایی. وزارت امنیت آمریکا، به منظور بهبود امنیت مرزی و در عین حال کاهش تشریفات ورود مسافران از برخی مبادی، سیستم اعطای مجوز سفر به‌صورت الکترونیکی را راه‌اندازی کرده است. این سیستم به‌عنوان ابزاری مبتنی بر وب برای رفع موانع ورود مسافران بین‌المللی که درصدد ورود به آمریکا هستند، عمل می‌کند. از ۱۲ ژانویه سال ۲۰۰۹، مسافران بین‌المللی می‌توانند با کمتر از ۹۰ روز اقامت تنها با داشتن یک گذرنامه معتبر از کشور خودشان به ایالات‌متحده سفر کنند. در حال حاضر این برنامه هزینه‌ای برای مسافران ندارد که البته ممکن است در آینده تغییر یابد. ابتکار سفر اتباع نیمکره غربی نیز برنامه دیگری بود که براساس آن، همه شهروندان آمریکا، کانادا، مکزیک و برمودا تنها با داشتن گذرنامه یا هر سند شناسایی دیگری که گویای هویت و ملیت دارنده باشد، اجازه می‌یابند به نیمکره غربی ایالات‌متحده وارد یا از آن خارج شوند. هدف این برنامه تسهیل ورود شهروندان ایالات‌متحده و بازدیدکنندگان خارجی ضمن تقویت امنیت مرزی این کشور است. اوراق هویت متداول، امکان تشخیص سریع و مطمئن مسافر را فراهم می‌کند.

توافق‌نامه مسافرت‌های تفریحی گروهی با چین

علاوه بر اینها، ایالات‌متحده یادداشت تفاهمی را با جمهوری خلق چین در دسامبر سال ۲۰۰۷ امضا کرد و بنابر آن مسافرت‌های تفریحی گروهی اتباع چین به ایالات‌متحده تسهیل شد. این یادداشت تفاهم، فرصت‌های جدیدی را برای تورگردانان آمریکایی فراهم کرد تا در همکاری با آژانس‌های مسافرتی چین به طراحی و بازاریابی بسته‌های سفر به آمریکا برای گروه‌های مسافران تفریحی چینی بپردازند. این یادداشت تفاهم پیام تکریم مسافران چینی از سوی ایالات‌متحده را بیان می‌کند. ایالات‌متحده از زمان امضای یادداشت تفاهم، شاهد رشد چشمگیر سفر اتباع چینی به این کشور بوده است. اداره صنایع سفر و گردشگری، مدیریت سیستم آماری سفر و گردشگری ایالات‌متحده را به عهده دارد. این سیستم، اطلاعات ملی و محلی درخصوص عملکرد گذشته را جمع‌آوری، روندهای آتی را پیش‌بینی و ویژگی‌های مهم مسافران را به منظور هدایت برنامه‌های بازاریابی را مشخص می‌کند. از جمله برنامه‌های آماری این اداره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- حساب‌های اقماری سفر و گردشگری، ابزاری اقتصادی است که تاثیر صنایع سفر و گردشگری را در اقتصاد آمریکا اندازه‌گیری و به مقایسه‌پذیری اطلاعات گردشگری کمک می‌کند.

۲- پایگاه اطلاعاتی مسافران بین‌المللی که خصوصیات مسافران خارجی به جز کانادا و مکزیک را از لحاظ نوع کشور، محل ورود، نوع ویزا و شیوه حمل‌ونقل جمع‌آوری می‌کند.

۳- پیمایش مسافران هوایی بین‌المللی برنامه‌ای پژوهشی است که بیش از ۳۰ ویژگی مهم و اساسی مسافران بین‌المللی ورودی و خروجی را جمع‌آوری می‌کند.

۴- اطلاعات دریافت و پرداخت‌های سفرهای بین‌المللی، اطلاعات منحصر به فردی را برای کمیته تحلیل اقتصادی فراهم می‌سازد تا به آن وسیله مقادیر صادرات و واردات ایالات‌متحده را درخصوص بیش از ۳۰ کشور توسعه دهد.

۵- برنامه بارومتر تجارت سفر، پیمایشی فصلی است که بنابر آن اطلاعات چند بازار برتر درون‌مرزی کشور، پیش‌بینی تقاضا، شرایط بازار در کوتاه‌مدت و موانع مسافرت اتباع هر یک از مبادی گردشگری، بررسی و اعلام می‌شود.

ab-artho-services-marketing-tourism الگوی آمریکایی برای ساختار صنعت گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *