رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ خرداد ۱۳۹۸

الموت و کمبودهایی که باید دیده شوند

اشتراک گذاری

قزوین – ایرنا – منطقه الموت قزوین با وجود ظرفیت های بالا در حوزه گردشگری و کشاورزی با کمبودهای اساسی از جمله در حوزه های زیرساختی مانند راه برخوردار است که نیازمند دیده شدن و توجه ویژه توسط مسئولان است.به گزارش ایرنا، الموت شامل ۲ بخش الموت شرقی به مرکزیت معلم کلایه و الموت غربی به مرکزیت رازمیان از توابع شهرستان قزوین هستند.با وجود خدمات رسانی قابل توجه دولت طی سال های اخیر به این مناطق از جمله اجرای عملیات گازرسانی، روستاهای الموت هنوز نیز با کمبودها و نیازهای زیادی روبرو هستند.مردم ساکن در این بخش ها چندین سال است که با مشکلات عدیده‌ای مانند تخریب راه های روستایی، نبود آّب شرب با کیفیت، ضعف فشار برق و نبود گاز در برخی روستاها گله مندند.مسئولان معتقدند که اعتبارات استانی قادر به حل مشکلات الموت نیست و برای پاسخ به مطالبات ساکنان این بخش باید همکاری مردم و دستگاه های دیگر نظیر سپاه پاسداران را لحاظ نمود.در حال حاضر آنچه بیش از همه برای مردم الموت اهمیت دارد، بهسازی راه های روستایی است که به گفته اهالی این منطقه تردد در برخی از این راه ها حتی در فصل تابستان که بارندگی ندارد نیز با دشواری انجام می شود.

الموت  الموت و کمبودهایی که باید دیده شوند

الموت شرقی به راه، آب و برق مناسب نیاز دارد

رییس شوراهای اسلامی بخش الموت شرقی گفت: جاده اصلی قزوین به الموت شرقی که از ۵۰ سال پیش احداث شده هنوز سروسامان پیدا نکرده و رفع مشکلات آن به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این بخش به حساب می آید.

تیمور جعفری افزود: متاسفانه برق بخش الموت شرقی بسیار ضعیف است و در برخی از روستا مردم اظهار دارند که وسایل لوازم خانگی به علت ولتاژ پایین نیم سوز می شود که لازم است برای تقویت آن از پست های ۶۳ کیلوات بیشتری در این منطقه بهره مند شد.

وی با بیان اینکه مردم ساکن در نواحی کوهپایه نسبت به مردم ساکن در نواحی رودخانه های الموت از آب با کیفیت تری برخوردارند،اظهار داشت: طرح مجتمع آبرسانی بخش الموت شرقی که از سرچشمه دینه رود تغذیه می شود برای اجرا نیازمند اهتمام جدی است تا مشکل آب شرب مردم این ناحیه حل برطرف شود.

جعفری، گازرسانی را از عمده مطالبات روستاهای زرآباد، گازرخان و شترخان عنوان کرد و گفت: این روستاها از نظر گردشگری دارای جاذبه های بی نظیری هستند اما هنوز گازرسانی به این روستاها انجام نشده تا شاهد رونق گردشگری در آنها باشیم.

رییس شوراهای اسلامی بخش الموت شرقی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی ۲ سال اخیر کشاورزان و باغداران مناطق الموت به علت سرمازدگی از داشتن محصولات محروم شده اند و لازم است که برای کمک به این قشر زحمتکش و دادن تسهیلات لازم حمایت های لازم از سوی مسئولان صورت پذیرد.

مسیرهای ناهموار در بخش الموت غربی

بخشدار الموت غربی نیز با بیان اینکه بیشترین روستای استان قزوین در الموت غربی قرار دارد، گفت: هم اکنون ۱۰۵ روستا در بخش الموت غربی واقع شده اند که بیشتر آنها با مشکلات راه های روستایی دست و پنجه نرم می کنند.

سید مهدی قوامی به وجود ۶۰۶ کیلومتر مسیر آسفالت و خاکی در الموت غربی اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰ روستا در الموت غربی دارای مسیر خاکی هستند و متاسفانه به علت صعب العبور بودن مسیرها حتی در تابستان نیز امکان رفت و آمد به شکل مناسب در این مسیرها وجود ندارد؛ ضمن اینکه برخی مسیرهای آسفالت (۲۱۰ کیلومتر) نیز از کیفیت پایین تری به نسبت مسیرهای خاکی برخوردارند.

وی همچنین گفت: به علت عدم تخصیص کامل اعتبار از سال پیش تاکنون، پیمانکارهای حوزه راه طرح احداث مسیرهای روستایی را نیمه کاره رها کرده و رفته اند و هم اکنون نیز این راه های نیمه کار مستهلک شده و درحال تخریب هستند.

بخشدار الموت غربی مشکل دیگر مردم الموت غربی را تامین آب شرب بهداشتی عنوان کرد و گفت: با وجود اعلام نام روستاهای دارای مشکل اما اقدامی از سوی دستگاه های مربوطه برای رفع آن صورت نگرفته است.

قوامی به مشکلات دفع فاضلاب پرداخت و توضیح داد: برخی از روستاهای این بخش در بستر سنگی قرار گرفته اند و امکان حفر چاه ندارند که باید با احداث تصفیه خانه هایی از دفع غیربهداشتی فاضلاب در آنها جلوگیری کرد.

وی در خصوص مطالبات مردم الموت در حوزه کشاورزی نیز گفت: برخی از نهرهای فصلی این بخش به درگیری و منازعات مردمی منجر می شود و لازم است که برای حمایت بیشتر از کشاورزان این منطقه اقداماتی به منظور تامین آب صورت پذیرد.

قوامی به خسارات ناشی از سیلاب در روزهای ۱۱ تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری در این بخش اشاره کرد و یادآور شد: تخریب ۱۳۳ واحد مسکونی، آسیب سه میلیاردتومانی به حوزه راه، خسارت ۱۵ میلیارد تومانی به حوزه کشاورزی و خسارت ۱۱ میلیاردتومانی به حوزه آب شرب از جمله آسیب های وارد شده به این بخش ناشی از این حادثه بود.

تنها ۲۵ درصد راه های روستایی قزوین سالم است/ اعتبارات استانی قادر به اصلاح همه راه های روستایی نیست

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سفر آخری که استاندار قزوین به الموت داشت، ۳۲ نامه از سوی مردم با عناوین و مطالبات متعدد به دست ما رسید که پس از دسته بندی پیگیر درخواست های مطرح شده در آنها از سوی دستگاه های اجرایی هستیم.

اکرم نجفی افزود: بیشترین مطالبات مردم الموت در مورد راه های روستایی و آب شرب است که برای ساخت و ترمیم آنها به اعتبار بسیار بالایی بیش از حد توان استان نیاز داریم.

وی به وجود پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: از این میان تنها ۲۵ درصد راه های روستایی آسفالت سالم دارند و مابقی معادل ۲۵ درصد آسفالت تخریب شده و ۵۰ درصد راه خاکی هستند.

نجفی با بیان اینکه عمر راه های روستایی ۲۰ تا ۲۵ سال است، اظهار داشت: متاسفانه بهره برداران معادن با تردد خودروهای سنگین در مسیر راه های روستایی الموت به کاهش عمر آسفالت و خاک این مناطق اقدام می کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین، ترمیم هر کیلومتر راه روستایی را ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: اگر بخواهیم ۲ هزار متر از راه های روستایی استان (یک سوم کل راه های روستایی) را ترمیم کنیم، به اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد ریال نیاز داریم که این امکان از عهده استان خارج است.

نجفی به خرد نکردن اعتبارات مختص به راه های روستایی تاکید کرد و گفت: بنده پیشنهاد دادم که از خرد کردن اعتبارات مربوط به ترمیم راه های روستایی استان جلوگیری شود و هرساله به جای اینکه این اعتبارات در کل راه های روستایی توزیع شود، این مبلغ به یکی از پر ترددترین راه های روستایی استان تعلق اختصاص یابد.

وی در مورد مشکلات مربوط به آب شرب در روستاها نیز گفت: طی تحقیقاتی که صورت گرفته، عمدتاً شرکت آب و فاضلاب تمایل به ترمیم شبکه آبرسانی در روستاها دارد اما به نظر می رسد که خود روستاییان به دلیل مصرف آزادانه آب چندان مایل نیستند تحت نظارت این شرکت قرار گیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به منظور حل مشکلات روستاهای مردم الموت با فرماندار شهرستان قزوین مکاتبه شده تا در اولین نشست کمیته برنامه ریزی نسبت به برآورد اعتبارات لازم برای رفع مشکلات اولویت دار آنها اقدام شود و همچنین رونوشت آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال شود.

نجفی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون به علت جاری شدن سیلاب در مناطق روستایی استان از جمله الموت، خسارت های متعددی ایجاد شد و اگر قرار است اعتباری هزینه شود، باید مطالبات دارای الویت در دستور کار قرار گیرد.

طرح های عمرانی در الموت با همکاری مردم و سپاه محقق می شود

استاندار قزوین نیز گفت: در مورد مطالبات و مشکلات مردم ساکن در الموت غربی و شرقی لازم است که فهرستی از سوی بخشداران این بخش تهیه شده و به بنده ارائه شود تا با همفکری فرماندار قزوین و همکارانم در استانداری برای رفع آنها به ترتیب اولویت اقدام شود.

عبدالمحمد زاهدی افزود: ما هرگز ادعا نمی کنیم که امکان حل همه مشکلات وجود دارد، اما رفع مشکلات نیاز به اولویت سنجی است و لازم است که بر اساس نیازهای ضروری مردم قدم های لازم برداشته شود.

وی تاکید کرد: ممکن است در برخی مناطق هنگام اجرای طرح های گازرسانی و احداث راه های روستایی از وسط مزارع مردم عبور کنیم که این موضوع به همکاری همه جانبه مردم نیاز داریم.

زاهدی به انعقاد قراردادی با سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: طی قراردادی که فرمانداری قزوین با قرارگاه سازندگی سپاه انجام داده، قرار است که بیشتر طرح هایی عمرانی در بخش الموت با همکاری مردم صورت پذیرد، به طوری که یک سوم طرح برعهده دولت، یک سوم برعهده سپاه و مابقی برعهده مردم باشد.

استاندار قزوین در خصوص ضرورت دقت بالا در هزینه کرد اعتبارات دولتی توصیح داد: دولت به خاطر خسارات وارد شده از سوی سیلاب در استان های کشور متحمل هزینه های سنگین شده و این موضوع روی تخصیص اعتبار به استان ها تاثیر منفی می گذارد بنابراین باید اعتبارات دولتی صرف مطالبات ضروری مردم شود.

زاهدی یادآور شد: کمک مردم به این معنا نیست که دولت کاری انجام ندهد، بلکه حمایت مالی مردم به تکمیل طرح های عمرانی سرعت می بخشد و شهروندان را سریع تر به مطالبات می رساند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *