رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آذر ۱۴۰۲

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اشتراک گذاری

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز ، اقامتگاهی زیبا و رنگارنگ که ساختارش برگرفته از کوههای رنگی هرمز است، در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و جذابیت آن مسافران زیادی را به سمت هرمز فراخوانده است. اتاق‌های رنگی آن اقامتی فراموش‌نشدنی و رویایی را برای هر گردشگری رقم خواهند زد.

اقامتگاه ماجرا اقامتگاهی فرهنگی است که در آن، همسویی با هنرمندان و گردشگران و توانمندسازی مردم جزیره اولویت دارد. این پروژه بخشی از پروژه «حضور در هرمز» است و مدیران جزیره قصد دارند تا با ساخت این اقامتگاه به جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی کمک کنند.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

در طراحی معماری این مجموعه از مولفه‌های اجتماعی و زیست محیطی هرمز استفاده شده است و به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد خود، در سال ۲۰۲۰ میلادی جایزه بین‌المللی مسابقه تیدا (TIDA) از کشور تایوان و در سال ۱۳۹۹ رتبه دوم جایزه معمار در بخش ساختمان‌های عمومی را به خود اختصاص داد.

مشخصات اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

مساحت این پروژه در حدود ۱۰,۰۰۰ مترمربع است و زیربنایی به مساحت تقریبی ۴,۰۰۰ مترمربع دارد. هزینه ساخت این پروژه ۱۸ میلیارد تومان برآورد شده که بدون استفاده از تسهیلات انجام شده است. این مجموعه با حداقل هزینه ساخته شده است و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، یکی از بزرگ‌ترین مزایای این پروژه به شمار می‌آید. هزینه مصالح مصرفی پروژه تقریبا برابر با نصف هزینه مصالح مصرفی در پروژه‌ای با ابعاد مشابه، تکنولوژی رایج و در رده متوسط است.
برخلاف پروژه‌های مشابه که برای استفاده از دید بهتر به‌دنبال ارتفاع بیشتر هستند، پروژه ماجرا برای احترام به طبیعت جزیره و رعایت اصول پایداری زیست محیطی، با استفاده از روش «ابرخشت نادر خلیلی» به‌شکل گنبدهایی کوچک در مقیاسی انسانی با استفاده از خاک، شن و ماسه ساخته شده‌ است. علت این طراحی، آسیب نرساندن این اقامتگاه به محیط و فرهنگ جزیره منحصربه‌فرد هرمز و افزودن به زیبایی‌های آن است.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

معماری اقامتگاه

طراحی اقامتگاه بومی ماجرا نشان‌دهنده تلفیق معماری سنتی و مدرن ایرانی است. برای طراحی کلی این اقامتگاه و نحوه قرارگیری گنبد‌های آن در کنار هم، از بناها و بافت محله‌های سنتی جزیره و برای طراحی گنبدهای ابرخشتی آن، از آب انبارهای قدیمی جزیره الهام گرفته شده است. بافت بسیار جذاب و متفاوت اقامتگاه ماجرا با الهام از رنگ‌ خاک‌های رنگی هرمز طراحی شده و گنبدهای خشتی آن به رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا ساخته شده است. در رنگ‌آمیزی داخل، نما و محوطه اقامتگاه، رنگ‌های شیمیایی به‌کار رفته و از خاک طبیعی جزیره در ساخت‌وساز استفاده نشده است.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز
تکنولوژی ابرخشت که توسط نادر خلیلی و با هدف آموزش مهارت و توانمندسازى مردم طراحی شده است. به‌عنوان روش اصلی ساخت پروژه ماجرا در نظر گرفته شد که امکان همکاری نیروهای محلی در مراحل ساخت پروژه را فراهم می‌کرد. در مراحل مختلف ساخت مجموعه اقامتگاه ماجرا از نیروی‌های محلی جزیره هرمز استفاده شده است و نیروهای محلی به هنگام ساخت، آموزش نیز دیده‌اند. علاوه بر کسب درآمد، مهارت ساخت گنبد به روش ابرخشت را نیز آموخته‌اند که قرار است در آینده برای مدیریت و انجام امور مربوط به اقامتگاه نیز از آن‌ها کمک گرفته شود.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

امکانات

اقامتگاه ماجرا شامل ۱۷ سوییت اقامتی است که هرکدام از آن‌ها طراحی متفاوت و خاص خود را دارد. این اقامتگاه ۸۴ نفر ظرفیت دارد و امکانات مورد نیاز گردشگران را در خود جای داده است. تنوع رنگ فضای داخلی جذابیت بالایی به این اقامتگاه داده و امکاناتی همچون تختخواب، میز و صندلی، مبلمان، اسپیلت، سشوار و… در اتاق‌ها برای اقامت مسافران فراهم شده است. پنجره‌های بزرگ این اقامتگاه از ویژگی‌های آن است که نور را به داخل اتاق‌ها هدایت می‌کند.

از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به پارکینگ غیرمسقف، رستوران، کافی شاپ، لاندری و… اشاره کرد. در رستوران سنتی اقامتگاه بومگردی ماجرا وعده‌های صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شود. این رستوران در محیطی ساده و دور از تجملات، انواع غذاهای محلی و دریایی و انواع نوشیدنی‌ها را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

نحوه دسترسی به اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

آدرس : استان هرمزگان، ساحل غربی جزیره هرمز، کیلومتر پنج جاده ساحلی به‌سمت فرش خاکی

برای رسیدن به اقامتگاه ماجرا ابتدا باید خود را هوایی یا زمینی به بندرعباس یا جزیره قشم برسانید. سپس از بندرگاه آن‌ها با استفاده از اتوبوس‌های دریایی به بندرگاه هرمز در شمال جزیره بروید. این شناورها در «اسکله ذاکری» جزیره قشم و «اسکله حقانی» بندرعباس در دسترس هستند.

از اسکله ذاکری دو بار در روز شناورها به‌سمت جزیره هرمز حرکت می‌کنند و باید قبل از هفت صبح خود را به این اسکله برسانید. از اسکله حقانی نیز اولین شناور به مقصد جزیره هرمز، هفت صبح حرکت می‌کند و بعد از آن، هر دو ساعت، یک شناور به‌سمت این جزیره می‌رود.

فاصله جزیره هرمز تا بندر عباس در حدود ۲۵ کیلومتر و تا جزیره قشم در حدود ۳۰ کیلومتر است. پس از رسیدن به جزیره هرمز، از بندرگاه تا اقامتگاه ماجرا در حدود دو کیلومتر فاصله باقی مانده است که می‌توانید با کرایه موتورهای سه‌چرخ یا به کمک رانندگان محلی این مسیر را طی کنید.

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

اقامتگاه بومگردی ماجرا هرمز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *