رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

افتتاح مسیر جلوخان به هارونیه در روز بزرگداشت فردوسی

لینک این مطلب کپی شد!

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: به مناسبت بزرگداشت فردوسی مسیر جلوخان به هارونیه در ۲۵ اردیبهشت ماه افتتاح و هم‌چنین از مجسمه‌های «رستم و سهراب» و «رستم دیوبند» در جلوخان رونمایی خواهد شد.

نرگس شالچیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبیعتا شیوع ویروس کرونا ما را در اجرای برنامه‌های حضوری با محدودیت مواجه کرده است و لذا ترجیح می‌دهیم برنامه‌ها را به صورت مجازی یا با تعداد مخاطبان محدود و در چهارچوب پروتکل‌های ابلاغ‌شده از سمت ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار کنیم. بنابراین برنامه‌ها اغلب به صورت مجازی بوده، از درگاه‌های مجازی قابل پخش هستند و مردم می‌توانند آن‌ها از این درگاه‌ها دنبال کنند.

وی ادامه داد: بر اساس جلساتی که با سایر ادارات برگزارکننده مراسم به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی تشکیل شده، مجموعه برنامه‌های مشترکی طراحی شده است. از جمله این برنامه‌های می‌توان به اختتامیه جشنواره ملی شاهنامه‌خوانی اشاره کرد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: این جشنواره در سه سال متوالی برگزار شده و گروه‌های سنی مختلف ۶ تا ۱۴ سال در رده‌های سنی خود در آن شرکت کرده‌اند و فیلم‌های ارسالی کودکان نیز توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آرامگاه فردوسی

 

شالچیان بیان کرد: افراد شرکت‌کننده در این جشنواره که به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرده‌اند پس از داوری آخر به مرحله نهایی می‌رسند و تنها سه نفر از شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی برگزیده خواهند شد.

وی در خصوص آثار ارسالی به جشنواره خاطرنشان کرد: در سومین جشنواره که امسال برگزار شد، بیش از هزار اثر از سراسر کشور به دست ما رسیده است و افراد در رده‌های سنی مختلفی که در حوزه شاهنامه و نقالی فعالیت می‌کرده‌اند، به این جشنواره ورود پیدا کرده‌اند. در واقع هدف از برگزاری این جشنواره با محوریت کودکان و نوجوانان این بوده است که پیوستگی ملی میان افراد ایجاد شود تا جامعه با هر قومیت و مذهبی به یکدیگر نزدیک شده و شاهنامه به نوعی زبان اتصال افراد شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ابراز کرد: هم‌چنین سعی شده انگیزه‌ای ایجاد شود تا کودکان و نوجوانان شاهنامه را حفظ کنند و مفاهیم آن را فراگیرند. چرا که آموزه‌های انسانی و اخلاقی موجود در شاهنامه می‌تواند مروج اخلاق و انسانیت در جامعه باشد. لذا در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت متوالی این جشنواره را برگزار کردیم.

شالچیان اضافه کرد: امسال از میان آثار ارسال شده، ۶۰ اثری که بیشترین رای را آورده‌اند، برگزیده شده و به مرحله بعد راه پیدا کرده‌اند؛ این آثار همچنین در کانال آپارات بارگزاری شده‌اند و در فراخوانی از مردم خواسته شد تا ما را در فرایند داوری این آثار یاری رسانند.

وی تصریح کرد: در نهایت ۳۰ نفر برای رقابت در روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت‌ ماه انتخاب شدند که این ۳۰ نفر به صورت مجازی و زنده با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و مردم نیز می‌توانند از درگاه‌های اطلاع‌رسانی شده این رقابت را تماشا کنند. در نهایت در رده‌های سنی مختلف حدود شش نفر انتخاب شده و اعلام خواهند شد.

حضور شعرای ملی و بین‌المللی در محل آرامگاه به مناسبت بزرگداشت فردوسی

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: به مناسبت این روز برنامه‌ دیگری نیز تحت عنوان «شب شعر حماسه» اجرا خواهد شد که سعی کرده‌ایم تعدادی از شاعران ملی و بین‌المللی در حوزه حماسه و مقاومت در محل آرامگاه فردوسی حضور داشته باشند که در این برنامه شعرای افغانستانی و تاجیکستانی نیز حضور خواهند داشت و به ایراد اشعار مقاومت و حماسی خواهند پرداخت.

شالچیان گفت: همچنین در سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان «از کاوه تا کاوه» و با محوریت شعر حماسی برگزار شد که در آن مقایسه‌ای انطباقی میان شهید کاوه و کاوه داستان‌های شاهنامه انجام شد.

وی تشریح کرد: برنامه مشترک دیگری نیز با اداره آموزش‌وپرورش خراسان رضوی برنامه‌ریزی شده است که طبق آن آموزش‌وپرورش فعالیتی را با عنوان «ستارگان آسمان ادب در زمینه فردوسی» و با همکاری حوزه معاونت پرورشی این اداره، در طیف سنی نوجوانان و در زمینه‌های نقالی، شاهنامه‌خوانی و … اجرا خواهد کرد. این برنامه نیز در روز ۲۵ اردیبهشت از طریق درگاه‌های نرم‌افزار شاد و سایر درگاه‌های مجاز در اختیار سازمان اکران می‌شود.

آرامگاه فردوسی

رونمایی از مجسمه‌های جلوخان فردوسی در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: به علاوه در روز ۲۵ اردیبهشت به مناسبت روز بزگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، از مجسمه‌های «رستم و سهراب» و «رستم دیوبند» رونمایی خواهد شد و مسیر جلوخان به هارونیه نیز در این روز افتتاح خواهد شد.

شالچیان ادامه داد: از برنامه‌های دیگر این روز می‌توان اکران مستند «شاهنامه» را نام برد. این مستند توسط آقای رحمانی‌نسب تولید شده و در مبعث حضرت رسول از این مستند رونمایی شده است؛ طبق صحبتی که با صداوسیما داشته‌ایم، قرار است این مستند در روز ۲۵ اردیبهشت از طریق شبکه ملی نیز اکران شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: اهداء تاج گل به مقبره حکیم سخن «ابولقاسم فردوسی» نیز از جمله برنامه‌هایی بوده که به مناسبت این روز در نظر گرفته شده است. در میان برنامه‌هایی که شهرداری با آموزش وپرورش اجرا می‌کند، برگزیدگان اختتامیه نقالی‌ دانش‌آموزی دوره اول تا سوم نیز حضور داشته و اجرا خواهند کرد.

نمایش بخشی از آثار دوسالانه نقاشی شاهنامه در موزه بزرگ خراسان

وی گفت: علاوه بر این موارد همکاران ما در معاونت فرهنگی و هنری دوسالانه نقاشی شاهنامه فردوسی را برگزار کرده بودند که میزبان آثار بسیار خوبی از سراسر کشور بوده است. این نقاشی‌ها به کارت پستال‌هایی تبدیل خواهند شد و بخشی از این نقاشی‌ها که به تابلوی نقاشی مبدل شده‌اند، در بازه هفته بزرگداشت فردوسی (۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت) در موزه بزرگ خراسان رضوی به نمایش گذاشته خواهند شد. کلیه برنامه‌های گفته شده طبق قرار با صداوسیما ضبط خواهند شد و از شبکه استانی پخش می‌شوند.

 

منبع : ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *