رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ مهر ۱۳۹۳

اعضای اکو، جاده ابریشم را احیا می‌کنند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ – گروه گردشگری: یکپارچه سازی سیاست‌های گردشگری در برنامه‌ریزی توسعه پایدار ملی و محلی در کنار حفظ تنوع زیستی و محیط‌زیست از جمله موضوعاتی بود که در سمپوزیوم بین‌المللی دوروزه سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری مورد توجه عالی‌رتبه‌ترین مقامات داخلی و بین‌المللی قرار گرفت. در روز نخست این سمپوزیوم علاوه بر معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در کنار مسعود سلطانی‌فر و معصومه ابتکار معاونان رئیس‌جمهور در دو حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و محیط‌زیست سخنانی درباره این محورها ارائه کردند. هم‌نشینی عالی‌ترین مقامات گردشگری کشور در کنار رئیس سازمان محیط زیست نشان از آن می‌داد که تنها زمانی به گردشگری پایدار دست خواهیم یافت که استانداردهای زیست‌محیطی در کنار انتفاع جامعه محلی را مورد توجه قرار دهیم. در روز دوم این سمپوزیوم که در آن مسوولان گردشگری کشورهای مختلف در کنار سازمان‌های منطقه‌ای حضور داشتند؛‌ تلاش شد با ذکر تجربه‌های موفق، راهکارهای عملی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای فراهم شود.
احیای جاده ابریشم از سوی اعضای اکو
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از «میراث آریا»، مسوول گردشگری و صنایع اکو با اشاره به اینکه کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ای دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند گفت: جاده ابریشم به‌عنوان یکی از طرح‌های مشترک کشورهای عضو اکو برای توسعه گردشگری مورد توجه قرار دارد. اکبر خدایی در پنل تخصصی «چشم‌اندازهای همکاری‌های منطقه‌ای در توسعه گردشگری پایدار» افزود: کشورهای عضو اکو گستره جغرافیایی وسیعی را در اختیار دارند و نیم میلیارد نفر در این کشورها زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: میراث جاده ابریشم به عنوان یکی از طرح‌های مشترک کشورهای عضو اکو مورد توجه قرار گرفته و بیشتر کشورهای عضو از این میراث پربار و غنی فرهنگی برخوردار هستند.
مسوول گردشگری و صنایع اکو با اشاره به اینکه این سازمان در تلاش برای ایجاد رفاه برای مردم کشورهای عضو است، یادآور شد: در حوزه گردشگری یک برنامه عملی برای توسعه این صنعت ترسیم شده و در این برنامه اهداف هزاره به صورت منطقه‌ای مدنظر بوده است. خدایی تصریح کرد: در سازمان منطقه‌ای اکو، نظامی و‌‌‌جود دارد که برنامه‌های جهانی را به صورت منطقه‌ای اجرایی می‌کند. وی افزود: همکاری در زمینه گردشگری یکی از زمینه‌های مورد نظر کشورهای عضو است که انجام برنامه‌های این حوزه برای کشورها به صورت اجباری خواهد بود. مسوول گردشگری و صنایع اکو با اشاره به برنامه‌های عملی این سازمان منطقه‌ای در حوزه گردشگری گفت: احیای جاده ابریشم، راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی اکو، تسهیل صدور ویزا، توسعه گردشگری سلامت، توسعه گردشگری روستایی، ایجاد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، ایجاد صندوق گردشگری و بزرگداشت جشن نوروز از جمله برنامه‌های مشترک کشورهای عضو اکو است.

توریسم پایدار، راهگشای چالش‌های منطقه
دبیرکل D8 در پنل تخصصی چشم‌اندازهای همکاری‌های منطقه‌ای در توسعه گردشگری پایدار گفت: گروه D8 پتانسیل فراوانی برای توسعه گردشگری پایدار و سایر همکاری‌های منطقه‌ای دارد.
سیدعلی موسوی یادآور شد: گردشگری یکی از مهم‌ ترین وجوه همکاری‌های کشورهای عضو گروهD8 است، در سال ۲۰۱۳ کشورهای عضو این گروه میزبان ۸۷ میلیون گردشگر بودند و این در حالی است که عدم ثبات سیاسی در منطقه حاکم بوده است. دبیرکلD8 افزود: گردشگری با محیط زیست، خدمات اجتماعی، اشتغال، کاهش فقر و بسیاری از چالش‌هایی که کشورهای منطقه با آن درگیر هستند ارتباط دارد و می‌تواند راهگشای این مشکلات باشد.
موسوی همچنین به حمایت همه‌جانبه سازمان ملل متحد از برنامه‌های این گروه تاکید کرد و گفت: ما نیازمند حمایت سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی از برنامه‌هایی هستیم که در حوزه گردشگری پایدار انجام می‌شود. دبیرکل D8 در پایان افزود: ما نیازمند یافتن شرکای جدید در این گروه هستیم و با توجه به تحولات سریع صحنه بین‌المللی لازم است با سرعت این شرکای جدید را با خود همراه کنیم.

قراردادهای سیاسی لازمه پروژه‌های مشترک گردشگری
رئیس واحد پروژه‌های گردشگری کمیسیون اروپا در این سمپوزیوم گفت: کشورهایی که تمایل به ارتباط و همکاری در این زمینه با کمیسیون اروپا دارند باید از طریق قراردادهای سیاسی این مسیر را طی کنند.
فرانچسکا تادینی که از طریق ویدئو کنفرانس در پنل تخصصی چشم‌اندازهای همکاری‌های منطقه‌ای در توسعه گردشگری پایدار سخن می‌گفت؛ افزود: کمیسیون اروپا ایده‌ای را تحت عنوان یافتن مقاصد غیرمرسوم و غیر سنتی از سال ۲۰۰۶ آغاز کرده است که این پروژه در
۲۰ کشور انجام شده و نتایج آن در حال حاضر منتشر شده است. رئیس واحد پروژه‌های گردشگری کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه ایران می‌تواند با راه‌اندازی پروژه‌های مشترک با این گروه پژوهشی ارتباط برقرار کند، یادآور شد: اجرای چنین پروژه‌هایی نیازمند امضای قراردادهای سیاسی بین کشورهاست.
تادینی در پایان گفت: ما می‌توانیم با کشورهای ثالث در ارتباط با مفاهیم توسعه گردشگری پایدار همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم.

توسعه توریسم، وابسته به نیروی انسانی
موسس و مدیر هماهنگی‌های برنامه جامع گردشگری، اقتصاد و مدیریت مهمان نوازی دانشگاه کلمبو سریلانکا گفت: اجرای روندهای مدرن توریسم نیازمند توسعه نیروی انسانی متخصص است. صنعت توریسم برای توسعه به دو عامل سرمایه و نیروی انسانی نیاز دارد و ما نمی‌توانیم این صنعت را از مدرنیته جدا کنیم.
دورانگا سیلوا در پنل «ارتقای سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های بخش دولتی و خصوصی در گردشگری و مهمان نوازی»، اظهار کرد: توسعه سریلانکا در حوزه توریسم با سرعت در حال رشد است و این روند با همکاری و مشارکت بخش خصوصی، دولتی و توسعه نیروی انسانی میسر شده است. وی با اشاره به اینکه صنعت توریسم تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد، یادآور شد: کشور سریلانکا برای توسعه جاده‌ها، خطوط هوایی، نیروی انسانی و ارائه خدمات بیشتر به گردشگران برنامه‌های بسیاری را اجرا کرده است.
موسس و مدیر هماهنگی برنامه جامع گردشگری سریلانکا تصریح کرد: بالا رفتن کیفیت و سرعت موجب رقابت‌پذیری صنعت توریسم می‌شود. وی با بیان اینکه کشور سریلانکا برای توسعه سریع‌تر توریسم تا سال ۲۰۱۵ به ۵۰۰ هزار نیروی متخصص در این حوزه نیاز دارد، افزود: گاهی سودآوری در این حوزه سیر نزولی پیدا می‌کند و این موضوع موجب می‌شود بخش خصوصی از این صنعت دوری کند.
موسس و مدیر هماهنگی برنامه جامع گردشگری سریلانکا گفت: با توجه به تحقیقی که در کشور ما صورت گرفته است، ۴۶ درصد از مردم سریلانکا از فرصت‌های شغلی موجود در صنعت توریسم اطلاع ندارند و این موضوع، اهمیت آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در رابطه با مزایای صنعت گردشگری را بیش از پیش روشن می‌کند. سیلوا با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی، دولتی و نیروی انسانی برای توسعه گردشگری، اضافه کرد: اگر نیروی انسانی متخصص در این حوزه افزایش پیدا کند و آگاهی در بخش گردشگری ارائه شود، افراد بسیاری وارد این صنعت می‌شوند و دولت باید این موضوع را ساماندهی کند و بر تمامی این فعالیت‌ها نظارت داشته باشد.

پیوند جامعه و منابع محلی برای توسعه اکوتوریسم
مدیرکل اقتصاد خلاق و تجارت جاکارتای اندونزی در نشست تخصصی سمپوزیوم بین‌المللی زمینه‌سازی برای گردشگری پایدار گفت: امروزه گردشگری مبتنی بر پولسازی است که شاید ارتباط چندانی با جامعه محلی نداشته باشد. «تری مام پونی» با اشاره به یک نمونه از گردشگری با تکیه بر جوامع محلی در این کشور خاطرنشان کرد: در یکی از این موارد ما تسهیلات و فعالیت‌هایی که موجود بودند را در نظر گرفتیم و شاهد آن بودیم که در پارادایم این‌چنینی گردشگری، گردشگر و اهالی محل بازیگر صحنه گردشگری هستند.
وی با تاکید بر اینکه پارادایم اکوتوریسم بسیار ساده و بدون فخرفروشی است، افزود: در این نوع گردشگری شما میهمان مردم محلی هستید؛ احساس گردشگر بودن در این پارادایم این است که شما وارد جامعه محلی و متوجه زندگی آنها می‌شوید و تجربه خوبی کسب می‌کنید؛ شاید در اکوتوریسم دوست‌هایی برای تمام عمر پیدا کنید. مام پونی با بیان اینکه ما می‌خواهیم از این بخش صنعت حمایت بیشتری شود، افزود: منابع محلی در اکثر دنیا وجود دارند و یکسری فناوری‌ها به ما کمک می‌کنند اکوتوریسم را در این چارچوب استفاده کنیم.

هدف، توزیع درآمد گردشگری است
نماینده کشور فیلیپین نیز در این سمپوزیوم گفت: هدف ما توسعه گردشگری پایدار توام با حفظ محیط زیست و توزیع درآمد بین تمام اقشار جامعه است. وزنر آندرادا در پنل تخصصی «مدل‌ها و مطالعات موردی برنامه‌ریزی یکپارچه گردشگری با هدف دستیابی به توسعه پایدار» در مبحث الگوهایی برای برنامه‌ریزی منسجم در سایت‌های گردشگری فیلیپین گفت: در حوزه گردشگری پایدار سه حوزه عمده اعم از ملی، محلی و واکنش بخش خصوصی به فرآیند توسعه پایدار وجود دارد. وی با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری پایدار اضافه کرد: فیلیپین در روند رو به رشد گردشگری، مسائل زیست محیطی و استانداردهای لازم را مورد توجه قرار می‌دهد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار امروز با دیدن میهمانان این سمپوزیوم از جاذبه‌های گردشگری تهران به پایان می‌رسد.

038ddcca45f65b84d3abcb5345fb424a اعضای اکو، جاده ابریشم را احیا می‌کنند

           
 

نظر کاربران :

  • mahnaz

    salam

    omdvaram ruzi Iran aziz maaaaaa behtarin va por binanade tarin keshvar jahan shvad.

    ۲۵ مهر, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *