رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ مهر ۱۳۹۳

اردهال غوغای کربلا دارد؛ آهنگ سوگواری چوبها در آسمان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ – کاشان – ایرنا – کربلای ایران، اردهال امروز(جمعه) باز غرق در غوغایی عاشورایی است، هیاهویی از جنس ارادت و تعهد مردمانی مومن و معتقد به ارزشها و باورهای دینی و خاندانی که معنای حیات هستند.

به گزارش ایرنا، خطه گلگون اردهال امروز رنگ سیاهی عزای سلاله ای از برترین خاندان هستی به خود گرفته و از در و دیوار منطقه کاشان هیاهوی ماتم می ریزد.

مردمان معتقد و شیفته حضرت سلطانعلی بن امام محمدباقر (ع) از سحرگاهان با حضور در این مشهد شریف خود را مهیای برگزاری آیینی از قلب تاریخ تشیع این منطقه کرده اند.

آیین سنتی قالیشویان با نوحه خوانی و سینه و مداحی و سوگواری آغاز شده است.

بسیاری از شیفتگان آن حضرت از بامداد دیروز (پنجشنبه) پای پیاده عزم دیار شهید اردهال کردند تا پیشاپیش به سوگواری حضرت بشتابند.

آیین های عزاداری از شامگاه سه شنبه با حضور خیل عظیم جمعیت از کاشان و شهرهای اطراف و حتی بسیاری از نقاط کشور در صحن های حرم شریف آن حضرت برگزار شده است.

***

حضرت اباالحسن علی ابن امام محمدباقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری برای امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شده و به مدت سه سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل بیت (ع) به ارشاد مردم ولایتمدار پرداخت.

از ویژگیهای بارز این امامزاده واجب التعظیم می توان به فرزند بلافصل بودن و همچنین نایب دو امام بزرگوار یعنی امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) اشاره نمود.

در خصوص مقام والای آن حضرت روایت های متعددی نقل شده که از جمله آن می توان به حدیث حضرت امام صادق (ع) اشاره نمود که می فرمایند: «هرکس برادرم حضرت علی ابن باقر (ع) را در اردهال زیارت کند، مانند کسی است که قبر جدم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد».

حضرت علی ابن امام محمدباقر (ع) در سال ۱۱۶ هجری قمری با یاران و اعوانش به جنگ با کفر زمانه می پردازد و پس از رشادت های فراوان سرانجام در ۲۷ جمادی الثانی در دره «ازناوه» با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا کرده و برای حاکم جور وقت در شهر قزوین فرستادند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.

و به این ترتیب ۵۵ سال پس از واقعه کربلا عاشورایی دیگر در اردهال کاشان به وقوع پیوست و آن حضرت در ۳۲ سالگی به دست «ارقم شامی» به شهادت رسید.

به همین مناسبت هر ساله در دومین جمعه مهرماه در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

قالیشویان که یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهرماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

این آیین به عنوان دومین اثر میراث ناملموس جهانی از کشور ایران پس از فرش کاشان به ثبت یونسکو رسیده است.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

81336072-5991267 اردهال غوغای کربلا دارد؛ آهنگ سوگواری چوبها در آسمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *