رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ بهمن ۱۳۹۲

آیا گردشگری در نوروز ۹۴ دوباره جان می گیرد؟

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از تهران امروز، با تقویت و توسعه صنعت گردشگری مشکلات مختلفی مانند بیکاری و وابستگی به درآمد نفتی کمتر خواهد شد و از سوی دیگر شاهد رونق اقتصادی کشور و توسعه پایدار خواهیم بود. توافقات اولیه در مذاکرات ژنو چهره ایران در جامعه جهانی را تغییر داد و با برداشته شدن کامل تحریم‌ها بی‌شک شاهد تقویت صنعت گردشگری ایران خواهیم بود، صنعتی که بزرگ‌ترین، متنوع‌ترین و پاک‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید و ایران با توجه به تنوع آب و هوایی که دارد می‌تواند در حوزه گردشگری موفق عمل کند. اما تاکنون این امر محقق نشده است، حتی مسئولان برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و باستانی حاضر نیستند بودجه و اعتبار مناسبی در نظر بگیرند یا اینکه برخی مواقع شاهد هستیم طرح و پروژه‌های عمرانی فلسفه وجودی آثار تاریخی و باستانی را تهدید می‌کنند.

نبود زیرساخت‌ها گردشگران را دلزده می‌کند

شاید برخی از کارشناسان و مسئولان ضعیف شدن صنعت گردشگری را تحریم بانک‌ها و تحت پوشش بیمه نبودن گردشگران خارجی به ایران بدانند اما باید گفت که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود و تمامی مشکلات در این زمینه رفع شود بازهم دغدغه‌های فراوانی پیش روی صنعت گردشگری ایران است که نمونه‌ای از آن نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران خارجی است. هنوز برخی از استان‌ها از جمله البرز یک هتل چندستاره ندارند یا هتل‌های بین‌المللی در قم، همدان، شیراز و دیگر استان‌ها تنها یدک‌کش چندستاره بر سردر خود هستند اما ارائه خدمات آنها و نیز هزینه اقامت مسافران در مقایسه با دیگر هتل‌های سطح جهان به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. از سوی دیگر اکثر کلانشهرهای ایران با معضل ترافیک و نبود مترو و سیستم حمل‌ونقل عمومی مواجه هستند و بیشتر حمل‌ونقل‌های ایران از طریق جاده صورت می‌گیرد که به‌دنبال این امر میزان تصادفات افزایش یافته است. به نظر می‌رسد کمی خوشبینانه باشد که حل تمام مشکلات صنعت گردشگری را رفع تحریم‌ها بدانیم چرا که هنوز زیرساخت‌های ابتدایی برای حضور گردشگران در نقاط مختلف کشور فراهم نیست.

تور البرزگردی برای سفارتخانه‌ها

به عنوان مثال در زمان پوینده مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تور البرزگردی برای مقامات سفارت خانه‌های مختلف همراه با خانواده‌هایشان برگزار شد و از پیست بین‌المللی اسکی دیزین و باغ لاله‌ها دیدن کردند، اما گردشگران که همگی خانواده‌های سفیران و بستگان فرهنگی بودند و با ایران آشنایی داشتند حتی در پیدا کردن ابتدایی‌ترین امکانات یعنی سرویس بهداشتی مشکل داشتند. بنابراین اگر قصد افزایش زمان ماندگاری مسافران حتی تا یک ساعت را در استان‌های مختلف کشور داریم باید حداقل‌ها فراهم باشد تا گردشگر به جای سفری پیوسته در حرکت به سمت مقصد، در طول مسیر توقفی کرده و چرخه اقتصادی را هل دهد.

رفع تحریم‌ها بر صنعت گردشگری تاثیرگذار است

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها بر صنعت گردشگری تاثیرگذار است، گفت: قطعا برداشتن تحریم‌های ناعادلانه از دوش ایران سبب افزایش مراودات بین ایران با کشورهای دیگر خواهد شد و تاثیرات مثبتی بر صنعت گردشگری خواهد گذاشت.

عباس‌پاپی‌زاده افزود: ایران جزو ۵ کشور اول دنیا از لحاظ اقلیم و تنوع آب و هوایی است و همه استان‌های ما هر فصلی، چهار فصل است. به عنوان مثال در خوزستان یا کرمان در فصل زمستان، اگر به شمال استان یا جنوب آن سفر کنیم می‌توانیم هوای بهاری و پاییزی را تجربه کنیم. نماینده دزفول در مجلس ادامه داد: نکته دیگر آنکه ایران جزو هفت کشور تمدن‌ساز دنیاست و همانند چین، یونان، مصر، ترکیه و عراق دارای جاذبه‌های تاریخی و باستانی فراوانی است.

پاپی زاده افزود: کشوری مانند ترکیه در حوزه گردشگری در مقایسه با کشورهای همسایه عملکرد خوبی داشته است و اکنون درآمد گردشگری این کشور چندبرابر درآمد نفت ایران است، اگر ایران نیز به حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشد، قطعا موفق خواهیم بود. وی با بیان اینکه نفت تجدیدناپذیر است و از سوی دیگر صنعت گردشگری توسعه پایدار و استقلال یک کشور را به همراه دارد، تصریح کرد: متاسفانه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی و تبلیغات خوب نیست و از سوی دیگر مشکلات زیرساختی فراوانی در این حوزه وجود دارد. نماینده دزفول در مجلس گفت: هتل، نیروی تربیت شده متخصص، تجهیزات و زیرساخت‌های مناسبی در حوزه گردشگری وجود ندارد، از مسئولان انتظار می‌رود که توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

ترافیک و آلودگی هوا بلای جان صنعت گردشگری

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا بلای جان صنعت گردشگری است، گفت: در حال حاضر قطار شهری در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، اهواز، تبریز، کرج و قم راه‌اندازی نشده است در صورتی که وجود مترو در این کلانشهرها حیاتی است و اگر نتوانیم از معضل ترافیک بکاهیم در حوزه گردشگری موفق نخواهیم بود.

مجید منصوری همچنین بر حفظ و نگهداری میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: میراث فرهنگی مربوطه به نسل امروز نیست، بلکه امانتی است که باید صحیح و سالم به نسل‌های بعدی تحویل دهیم. وی تصریح کرد: با آلودگی هوا، ترافیک و نبود آب و فراهم نبودن زیرساخت‌ها نمی‌توان صنعت گردشگری را تقویت کرد، به عنوان مثال اکنون صنعت گردشگری اصفهان با خشک شدن زاینده رود ضربه خورده است و از سوی دیگر آلودگی هوا در کنار ترافیک بر مشکلات این صنعت افزوده است. وی تاکید کرد: با توجه به آنچه که گفته شد،‌تنها رفع تحریم‌ها عامل گشایش بخت صنعت گردشگری ایران نیست بلکه بیش از هر چیز نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌ها هستیم.

درآمد ۴۰ میلیارد دلاری ترکیه از گردشگری

نماینده سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای میراث فرهنگی و باستانی ارزش قائل شوند، گفت: کشوری مانند ترکیه به خاطر دیواری که ارزش تاریخی چندانی هم ندارد به اتوبان زاویه می‌دهد تا از کنار این دیوار عبور کنند و چرخ گردشگری بچرخد، اما در ایران به جای احیای تمدن، بناها را از بین می‌بریم.

آثار تاریخی هویت و شناسنامه ملی

سیداحسن علوی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه گردشگری موفق باشیم باید برای آثار فرهنگی، تاریخی و باستانی ارزش قائل باشیم و این ثروت‌ها را که هویت ملی ماست، سالم تحویل نسل‌های آینده بدهیم. وی با اشاره به اینکه به دلیل بی‌توجهی مسئولان، صنعت گردشگری زیان‌های بسیار دیده است، اضافه کرد: با وجود اینکه جاذبه و ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی ایران بیشتر از کشوری مانند ترکیه است اما این کشور بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار از طریق صنعت گردشگری کسب درآمد دارد و واقعا حیف است اینگونه از این ظرفیت استفاده نکنیم. وی برداشتن کامل تحریم‌ها را موثر دانست و تاکید کرد: از همین امروز باید به فکر توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها باشیم تا زمانی که به لطف الهی و تدبیر مسئولان خیل گردشگران خارجی به کشور ما آمدند، امکانات ناچیز عامل محدودیت نشود.

Pasargadae آیا گردشگری در نوروز 94 دوباره جان می گیرد؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *