رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۳۹۶

آنچه رئیس بخش سفر گوگل از ایران می‌داند

اشتراک گذاری

رئیس بخش ‘سفر’ شرکت گوگل می‌گوید که به عنوان یک مقصد گردشگری چیزی از ایران نمی‌داند و علاقمند است به ایران سفر کند. او تاکید می‌کند دانسته‌هایش از ایران همان چیزهایی است که از خبرها شنیده است. در این گفتگو او از نقش مهم اینترنت در سفر می‌گوید.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ اگر اهل سفر باشی و دنیای مجازی شاید برایت هیجان انگیر باشد که با رئیس بخش سفر یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جست و جوی جهان دیداری داشته باشید. در سومین کنفرانس جهانی گردشگری WTC 2013 که با موضوع ” گردشگری جهانی، بازیگردانان اصلی و تعیین کنندکان” در شهر تاریخی ملاکا در مالزی برگزار شد، فرصتی دست داد تا با راب تورس (Rob Torres) رئیس بخش “سفر” شرکت گوگل گفت و گوی کوتاهی داشته باشم.

او یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس بود و در سخنرانی خود با عنوان “روش‌های نو در فن آوری” بر ارزش استفاده از فن آور‌ هایی هم چون امکان جست و جوی در فضای مجازی، تاکید کرد. او با اشاره به این که در سال ۲۰۱۴، ۴۳ درصد از رزرواسیون‌های سفرها در دنیا از طریق اینترنت انجام می‌شود، افزود که حجم اطلاعات دیجیتالی در طول پنج سال گذشته ۹ برابر افزایش یافته و حالا دیگر بسیاری از مردم جهان از ابزارهای مدرن ارتباطی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر جست و جوها شتاب بیشتری به خود گرفته و مردم برای دریافت اطلاعات سفر به جای مطالعه کتاب‌های راهنمای سفر یا مراجعه به دفاتر مسافرتی اغلب از اطلاعات آنلاین استفاده می‌کنند. بنابر تحقیقات انجام شده، امروزه یک نفر از هر دو مسافری که سفر تفریحی انجام می‌دهند برای انتخاب مقصد سفرشان از جست و جوهای اینترنتی استفاده می‌کنند.

علاوه بر آن که مردم اکنون به طور گسترده‌ای این امکان را دارند تا در راه به جست و جوی اطلاعات مورد نظر خود در اینترنت بپردازند و از هر ۳ جست و جو یکی از طریق اینترنت محلی انجام می‌شود.

آقای تورس با تاکید بر این که به اشتراک گذاردن اطلاعات نیز با شتاب به پیش می‌رود، می‌گوید که در سال ۲۰۱۳ از هر ۴ نفر یک نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌است.

رئیس بخش سفر گوگل در سخنرانی‌اش از چند مجموعه دیدنی در زمینه سفر بر روی یوتیوب نام می‌برد که توانسته‌اند به خوبی بینندگان زیادی را جذب کنند و موفق باشند.

او با بیان این که ارتباط امروزه یک واقعیت است به امکاناتی که گوگل در بخش سفر فراهم کرده اشاره می‌کند؛ از امکان جست و جوی پرواز دلخواه تا محل اقامت هم چنین آگاهی از برنامه‌ها و آئین‌هایی که در آن منطقه در زمان مورد نظر برگزار می‌شود.

عینک گوگل یا Google glass نیز محصول جدید دیگری از این شرکت است که این امکان را می‌دهد تا هم‌چنان که در مسیری قدم بر می‌دارید در جریان اطلاعات قرار بگیرید. به آن فرمان دهید تا برایتان عکس یا فیلم بگیرد یا به تلفنتان پاسخ دهید. (تصورکنید بتوانید در هنگام سفر هنگام عبور از مکان‌ها به صورت آن لاین در جریان تاریخچه آن‌ها نیز قرار بگیرید یا بدون این که دوربینی را حمل کنید به عکس‌برداری و فیلم‌برداری از مکان‌های دیدنی بپردازید).

اما در گفت و گویی کوتاه با “راب تورس” از محصولات جدیدتر این شرکت در بخش سفر پرسیدم. او می‌گوید که شرکتش در حال کار روی دو محصول جدید است که هنوز معرفی نشده‌اند.

آقای تورس می‌گوید: «ما اکنون روی دو زمینه متمرکزیم؛ تهیه اطلاعات بهتر برای مشتریانی که هنگام سفر در دو موضوع مهم، یعنی جست و جوی “پرواز” و “هتل” تمرکز دارند. محصولی که در زمینه پرواز داریم به شما اجازه می‌دهد هنگام جست و جو در گوگل بدانید برای مقصد مورد نظرتان کدام پرواز در دسترس است و با چه قیمتی. محصول دیگری نیز در زمینه هتل داریم که در جست و جوهای اینترنتی با گوگل این امکان را فراهم می‌کند که بدانید کدام هتل، با چه قیمتی، چه درجه بندی و در چه تاریخی در دسترس است.»

وی در ادامه می‌گوید: «ما هم چنین این امکان را فراهم کردیم که به طور مستقیم با استفاده از عکس و فیلم بتوان به داخل هتل‌ها دسترسی داشت و به راحتی هر آنچه در آن هست دید و حتی امکان دیدن سه بعدی داخل هتل فراهم می‌شود که خیلی جالب است.»

به گفته تورس این‌ها در واقع خبرهای خوبی برای مسافران است که بتوانند در زمینه مکان‌ها هم‌چنین پرواز، به خوبی مقایسه کنند و انتخاب بهتری داشته باشند. یک بررسی با سرعت که در عین حال به شما اجازه می‌دهد آنچه را که به واقع نیاز دارید، جست و جو کنید. چرا که نیازها زمانی که به سفر خانوادگی می‌روید یا سفر کاری متفاوت هستند.

اما کسی که در زمینه سفر محصولاتی نوآوزانه دارد باید خود اهل سفر باشد تا از نیازها دراین زمینه به خوبی آگاه باشد. آیا آقای تورس هم زیاد سفر می‌کند؟

او می‌گوید که عاشق صنعت گردشگری است و زیاد سفر می‌کند و در طول ۱۵ سالی که در این زمینه کار می‌کند، سفرهای زیادی انجام داده و یکی از دلایلی که به شغلش علاقه‌مند است این است که به او اجازه می‌دهد به بسیاری از مناطق مثل مالزی، سفر کند که ممکن است هرگز شانس رفتن به آن را نداشته باشد.

بنابراین هرچندکه با وجود داشتن دو فرزند خردسال ترک خانه برایش سخت است اما از این که شغلش به او این امکان را می‌دهد تا تجربه‌های زیادی در زمینه سفر به دست آورد و با فرهنگ‌های متفاوتی آشنا شود و دنیا را ببیند، خرسند است.

رئیس بخش سفر گوگل می‌گوید: «بنابراین وقتی مردم از من می‌پرسند که در بخش سفر گوگل چه کار می‌کنم من همیشه با لبخند پاسخ آنان را می‌دهم چرا که مردم همیشه دوست دارند از سفر و تجربه‌های آن بدانند و این خیلی سرگرم‌کننده است.»

از او پرسیدم که اینترنت این روزها نقش بزرگی در زمینه اطلاع رسانی به خصوص در صنعت گردشگری بازی می‌کند و هر روز مردمان بیشتری از آن استفاده می‌کنند برای تبلیغ و معرفی بیشتر کشورشان یا دیگر فعالیت‌هایی در این زمینه. شما به عنوان رئیس بخش سفر گوگل چه توصیه‌ای به فعالان در صنعت گردشگری دارید؟

می‌گوید که «من فکر می‌کنم باید حتما برای هدف قراردادن مخاطبان یا هدف قرار دادن پتانسیل‌های سفر به مقصد مورد نظرتان یک استراتزی دیجیتالی داشته باشید. ساده‌ترین راه آغاز، ایجاد یک وب سایت است و مطمئن شوید که مردم شما را می‌یابند. بنابراین درمورد خودتان، یا هتلتان یا هر چیز دیگری در آن بنویسید. امروزه مردم اولین کاری که انجام می‌دهند جست و جوی اینترنتی است و اگر نتوانند شمارا پیدا کنند شما شانس خود را برای کشف شدن ازدست می‌دهید. بنابراین شما باید در جست و جوها یافته شوید و من تاکید می‌کنم مردم برای رفتن به سفر اولین کاری که می‌کنند جست و جوی اینترنتی است.»

وی در ادامه می‌گوید: «مورد دیگر ایجاد محتواست؛ البته نیاز نیست که واقعا محتوا ایجاد کنید کافی است محصولاتی که در دنیای مجازی موجود است را جمع آوری کنید . مثلا اگر به یوتیوب بروید و نام ایران یا هر مقصد دیگری را جست و جو کنید هزاران هزار ویدئ می‌یابید که کافی است از میان آن‌ها بهترین را انتخاب کنید و به عنوان محصولات بازاریابی برای مقصدی که در نظر دارید مورد استفاده قرار دهید. چرا که این‌ها ویدئوهایی توصیه شده هستند و می‌توانند بهترین تبلیغ باشند برای مقصد مورد نظر و مردم را برای سفر به مقصد مورد نظرتان تحت تاثیر قرار بدهند.»

وقتی از او پرسیدم که تا به حال به ایران سفر کرده و به عنوان کسی که در بخش سفر گوگل کار می‌کند از ایران چه می‌داند، گفت: «من تا به حال به ایران سفر نکرده‌ام و از کشورهای نزدیک ایران به مصر و هند سفر کرده‌ام. از ایران فقط آن چه در خبرها شنیده‌ام را می‌دانم و به عنوان یک مقصد گردشگری اصلا چیز زیادی از آن نمی‌دانم. احتمال می‌دهم که این مساله به خاطر این باشد که زیاد روی آن تمرکز نشده به همین جهت باید از طریق ویدئوها و محصولاتی که تولید می‌کنید دیدنی‌هایی که برای گردشگران دارید را به آن‌ها نشان دهید. من واقعا علاقمندم که به ایران سفر کنم و دیداری از آن داشته باشم.»

به هر روی هر چند که ممکن است استفاده از اطلاعات در دنیای مجازی در برخی کشورها از جمله ایران با محدودیت روبرو بوده و به گستردگی کشورهای پیشرفته نباشد اما تولید اطلاعات در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری و امکانات سفر و به اشتراک گذاردن آن در رسانه‌های اجتماعی و دنیای مجازی می‌تواند راه مناسبی برای ایجاد امکان دسترسی مناسب برای مخاطبان باشد مخاطبانی که حالا بیش از هر چیز به دانش دیجیتالی خود اعتماد می‌کنند.

 آنچه رئیس بخش سفر گوگل از ایران می‌داند

سیمین ثقفی ـ شرق آسیا ـ کوالالامپور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *