جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش شوید باقلا

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ مهر ۱۳۹۸

آش شوید باقلا را با ماست ترش میل کنید بسیار خوشمزه هست. این روزها فصل باقلا هست و این آش را می توانید با باقلا درست کنید.باقالا یکی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین ها و ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می کند. کلسیم و پتاسیم موجود در باقالا از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند. این دانه همچنین سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک است بنابراین برای رفع کم خونی هم مفید است البته به شرطی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید. لازم به ذکر است که باقالای تازه طبع سرد و‌ تر و باقالای خشک طبع سرد و خشک دارد.

گل آن نیز طبع گرم دارد. ارزش غذایی باقالای خشک شده نیز بیشتر از باقالای تازه است اما ویتامین C باقالای تازه بیشتر است.نه تنها باقالا بلکه گل آن نیز فواید خاص خود را دارد. جهت بهره مندی از این خواص می توانید ۳۰ تا ۶۰ گرم گل باقالا را در یک لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را از صافی عبور دهید و یک فنجان از آن بنوشید. این نوشیدنی ضد تشنج و ادرارآور است همچنین به دفع سنگ کلیه کمک می کند و برای قولنج ها و دردهای کلیوی مفید است. بیماران مبتلا به میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل نیز می توانند از آن بهره ببرند.

آش شوید باقلا آش شوید باقلا

مواد لازم برای آش شوید باقلا :
پیاز داغ به میزان دلخواه
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
ماست سفت کیسه ای ترش نصف پیمانه
عصاره مرغ یا گوشت (یا یک لیوان آب مرغ یا گوشت) ۱ عدد
سیر له شده ۲ حبه
برنج خیس کرده (ترجیحا نیم دانه) ۲ پیمانه
باقلا سبز ۱ پیمانه
شوید تازه نیم کیلو
نعنا داغ برای تزیین
طرز تهیه آش شوید باقلا :
ابتدا برنج را داخل قابلمه‌ای متوسط ریخته و آن را تا نیمه با آب پر کنید. اجازه دهید برنج دو ساعت خیس بخورد تا هنگام پخت برنج، کاملا داخل ‌آش له شود.
سپس مقداری پیاز داغ را همراه عصاره مرغ یا گوشت به آن اضافه کنید و زیر گاز را روشن کنید. در حین پخت اگر آب لازم بود به آن اضافه کنید. وقتی برنج کاملا پخت، باقالا را اضافه کنید.
وقتی باقلا نرم شد، شوید خرد شده، سیر له شده، نمک و فلفل را اضافه کنید. اجازه دهید آش جا بیفتد طوری که دانه‌های برنج در آن مشخص نباشد.
ماست ترش را خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس وقتی‌ آش را خاموش کردید ماست را داخل آن ریخته و مخلوط کنید، تا ماست داخل آش بریده نشود، در آخر‌ آش را داخل ظرف مناسب بکشید و با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ تزئین کنید.
نکات مهم برای آش شوید باقلا :
ماست لازم نیست بجوشد.
برای بازیافت غذاهای روزانه می توانید از باقیمانده باقلا پلو برای تهیه این آش استفاده کنید.
طبیعت این آش سرد است زیرا برنج و باقلا دارد پس از فلفل سیاه و سیر داغ و نعنا داغ غافل نشوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد