جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش شله قلمکار تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ شهریور ۱۳۹۶

آش شله ‌قلمکار تهران، از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌های ایرانی است. آشی که به خاطر وجود چند نوع حبوبات و سبزیجات متنوع، بسیار مقوی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. آش شله قلمکار کار تهران، بسیار مقوی بوده و پرزحمت و وقت‌گیر است. اما با این همه در نهایت با خوردن این آش فوق‌العاده خوشمزه همه خستگی‌های کار را فراموش می‌کنید. در این مقاله، با ما همراه شوید تا شما را با نحوه پخت آش شله ‌قلمکار لذیذ و دلچسب آشنا کنیم.
مواد اولیه:
عدس: ۲ لیوان.
برنج: ۱ لیوان.
پیاز: ۵ عدد.
کشک و نعناع: مقداری.
ترخون: ۵ قاشق غذاخوری.
گوشت قرمز: ۵۰۰ گرم.
دستورالعمل:
برای شروع کار، لوبیا، نخود و عدس را از شب قبل خیس کرده و برای جلوگیری از ایجاد نفخ حتماٌ آب آن‌ها را چندین بار عوض کنید. پنج عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در روغن داغ شده سرخ کنید تا رنگشان طلایی شود. سپس، گندم را به همراه چند لیوان آب در حدود ۲ ساعت بپزید تا کاملاٌ نرم شود. این کار را منتهی با احتساب زمان طولانی‌تر با نخود و لوبیا نیز انجام دهید. گوشت را بعد از خرد کردن همراه با نمک، زردچوبه و یک پیاز در داخل قابلمه مناسبی به مدت ۱ ساعت بپزید. سپس، آن را ریش‌ریش کرده و آبش را از صافی رد کنید. برنج و عدس را داخل قابلمه‌ای ریخته و اجازه دهید تا با شعله ملایم پخته و نرم شوند. سبزی‌ها را ریز خرد کرده و به مواد اضافه کنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه، نخود، لوبیا و گندم پخته شده را همراه با گوشت، نیمی از پیاز داغ، آب گوشت و نمک به آش اضافه نمایید. سپس، به میزان لازم آب جوش به غذا افزوده و شعله را ملایم کنید. در این زمان، در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا غذا به مدت ۲ الی ۳ ساعت پخته و کاملاٌ جا بیفتد. بعد، آش را در ظرفی کشیده و با نعناع داغ، پیاز داغ و کشک تزیین و سپس نوش‌جان کنید.
نکات مهم:
. در هنگام پخت این آش، شعله را حتماٌ کم کرده و با هم زدن مرتب به کش‌دار شدن بیشتر آن کمک کنید.
. آش شله قلمکار معمولاٌ با فلفل زیاد سرو می‌شود.
. در صورت تمایل، می‌توانید در این آش از آب قلم هم استفاده کنید. البته این در صورتی است که کلسترول خونتان بالا نباشد. چون همان‌طور که می‌دانید آب قلم چربی بالایی دارد.
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که آش شعله قلمکار تهران، برای اولین بار به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار پخته و در بین درباریان و مردم توزیع شد. این آش، سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بوده و گزینه خوب و مناسبی برای کودکان و افراد ضعیف و کم‌خون است. آش شله‌قلمکار تهران، بیشتر در وعده افطار ماه مبارک رمضان و البته به‌عنوان صبحانه در روزهای سرد زمستانی در این شهر سرو می‌شود.

آش شله قلمکار تهران 1 آش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار تهران 2 آش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار تهران 3 آش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار تهران 4 آش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار تهران 5 آش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار تهران آش شله قلمکار تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    طعم خیلی خوبی داره برای ا.لین بار از یه مغازه ی قدیمی توی یکی از محله های قدیمی تهران گرفتیم عالی بود

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    خیلی از افراد این غذارو دوس دارن ولی من زیاد دوستش نداشتم برای من یه جوری بود

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد