رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۴۰۱

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی اصفهان

اشتراک گذاری

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی اصفهان واقع در تکیه میرفندرسکی از آثار ملی قرن دهم قمری می باشد . شیخ مولانا میرفندرسکی از دانشمندان برتر ایرانی در زمینه علم کیمیاگری، علم ریاضی و مذهب بود. در آن سالها با تلاش و تحقیقات فراوان سهم بسزایی در با سواد کردن کودکان در مدرسه میر که امروزه به تکیه تغییر کاربری داده ، داشته است. تخت فولاد که خود دارای تعداد زیادی آرامگاه از اشخاص مهم سیاسی و غیر سیاسیت میزبان این مکان تاریخست.

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی

ابوالقاسم میرفندرسکی که بود؟

مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی، که به اختصار میرفندرسکی خوانده می‌شود. حکیم و دانشمند بنام مکتب اصفهان در دوره صفوی است که در ۹۷۰ هجری قمری به دنیا آمد. وی فرزند یکی از حکمای طراز اول اصفهان بود و شهرت زیادی در ریاضی، کیمیا، فنون و عجایب و… داشت. زهد و پارسایی، تیز هوشی، شجاعت اخلاقی و وارستگی، برخی از ویژگی‌های اخلاقی او بود.
ابوالقاسم در سال ۱۰۵۰ هجری قمری چشم از جهان فرو بست و پیکر وی، طبق وصیت خودش در مدرسه محل تدریسش (مدرسه میر)، که امروز به تکیه میرفندرسکی یا تکیه بختیاری‌ها، شهر دارد به خاک سپرده شد. این تکیه در قبرستان قدیمی، وسیغ و تاریخی شهر اصفهان، یعنی تخت فولاد قرار دارد.

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی

معماری بنا

درمقبره میرفندرسکی در فضای باز و رو به تابش مستقیم نور خورشید، در صحن تکیه، روی سکو بزرگی قرار دارد. برخی بر این عقیده هستند که این تکیه در گذشته محل اجتماع درویشان و خانقاه بوده و قدمت آرامگاه را، دوران قبل از میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی می‌دانند. در بخش‌هایی از تکیه شاهکارهای خوشنویسی میر عماد، هنرمند خطاط، به چشم می‌خورد. از آنجا که میرعماد قبل از میرزا زندگی می‌کرده، این باور که قدمت تکیه به دوران قبل از میرزا بازمی‌گردد را قوت می‌بخشد. همچنین خوب است بدانید که برخی از بزرگانِ ایلِ بختیاری همچون سردار اسعد بختیاری (ایلخان معروف و روشنفکر هفت‌لنگ بختیاری و از شخصیت‌های اصلی انقلاب مشروطه). نجفقلی صمصام السلطنه (از سران ایل بختیاری و دو دوره رئیس‌الوزرای ایران) و بی‌بی مریم بختیاری (مبارز انقلاب مشروطه و دارنده بالاترین مدال شجاعت کشور آلمان) نیز در این تکیه دفن شده‌اند.

فضای این مجموعه تاریخی، بسیار زیباست. در محوطه یک حوض به چشم میخورد که در کنار پنجره های اُرسی مقبره و شیشه های رنگی‌اش، فضای دیدنی ایجاد کرده اند. علاوه بر خطاطی‌های زیبا، گچ‌بری‌های دیدنی و مقرنس‌کاری‌های چشم نواز نیز از ویژگی‌های این بناست. بعلاوه درخت خشکیده و کهن سال با قدمتی حدودا ۴۰۰ یا ۵۰۰ ساله در ضلع شرقی محوطه. تزئینات زیبا و چشم نواز اتاق‌های آرامگاه، سقاخانه و همین طور چاه آبی که در محدوده آرامگاه خوانین بختیاری وجود دارد. حال و هوای خاصی را به این مکان بخشیده‌اند.

بنای تکیه در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی

نحوه دسترسی به آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی اصفهان

آدرس:اصفهان، خیابان شیخ مفید

آرامگاه ابوالقاسم میرفندرسکی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *