جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آداب غذا خوردن ۵

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آذر ۱۳۹۷

در ادامه مبحث آداب غذا خوردن در این مطلب به مراحل آمادگی , نحوه نشستن و ارائه غذا می پردازیم .

مراحل آمادگی
به محض دعوت به سر میز غذاخوری حاضر شوید . آشپز اغذیه دوست دارد غذاهایش داغ میل شود . دست هایتان را قبل از دعوت به سر میز کاملا بشویید . بهنگام رفتن به سوی میز با آرامش حرکت کنید . سریع و یورتمه وار حرکت نکنید .توجه کنید چنانچه شماره و یا کارت مخصوص برای هرکس در نظر گرفته شده در سرجای خود قرار گیرید و یا صبر کنید تا صاحبخانه و یا میزبان محل نشستن شما را مشخص کند .
میهمان مسن تر و یا میهمان افتخاری را تاسر میز همراهی کنید .
صبر کنید میهمان مسن تر و یا افتخاری سر جای خود بنشیند , اگر پسر هستید صبر کنید خانم ها و دختران ابتدا بنشینند این امر در محیط های خانوادگی دارای اهمیت نیست اما در خانه کس دیگر نشان نزاکت شماست . صندلی شخص مسن تر و یا افتخاری را و حتی صندلی مادرتان را برایش بکشید تا بنشیند . این عمل را با قرار دادن دو دست بر روی صندلی و کشیدن آن به سوی بیرون و اندکی به سمت چپ انجام دهید تا فرد مورد نظر به راحتی خود را در صندلی جای دهد . و همزمان در حال نشستن خود صندلی را با آرامی به داخل میز ببرید .
گشت میز غذاخوری راحت بنشینید . روی مهره های کمر خود فشار نیاورید و یا آرنج تان را روی میز نگذارید دست ها را تا زمان سرو غذا روی زانوهایتان بگذارید . در مهمانی های خارج از کشور قبل از انجام نیایش و شکر گزاری دستمال سفره و یا چیزی را بر ندارید و یا چیزی نخورید مگر اینکه مطمئن شوید چنین مراسمی برگزار نخواهد شد .
در مورد بالا در صورت درخواست از شما مراسم نیایش را انجام دهید ( گاهی اوقات این افتخار به میهمان واگذار می شود ) اگر نیایش توسط کس دیگری انجام می شود سر خود را اندکی خم کنید و با سکوت به مطالب گوش دهید .

محل نشستن
در چیدمان ابزار غذاخوری ( قاشق , کارد و چنگال ) نخست از دورترین ابزار نسبت به بشقاب استفاده کنید . از کارد و چنگال و قاشق خود برای برداشتن غذا از روی ظروف مشترک استفاده نکنید در صورتیکه وسیله خاصی برای اغذیه مشترک قرار داده نشده است درخواست آن از میزبان شایسته است .
با وسایل روی میز بازی نکنید . آنها را با دستمال پاک نکنید . محل قرار گرفتن آنها را حتی اگر غلط چیده شده باشند , تغییر ندهید .

ارائه غذا

غذا ها را از چپ به راست اراده یا تعارف کنید .
برای ارائه یا گرفتن غذاها از هر دو دست خود استفاده کنید . نفر سمت چپ شما چنین کاری را برای شما انجام خواهد داد و شما نیز عینا برای نفر سمت راست خود .
پارچ ظرف سس و هر وسیله دسته دار دیگر را به نحوی به فرد دیگر تحویل دهید که دست ظرف به طرف او باشد .
اگر کسی به دنبال وسیله یا غذایی متوجه شماست , از او بپرسید که آیا کمکی از شما ساخته است ؟
آن بخش از غذا را که نزدکترین به شماست از دیس بردارید .
سعی کنید بخش کوچکتری از غذا را بردارید . برداشتن بخش بزرگ غذا نشان از آزمندی و حرص شماست . در ضمن برداشتن بخش کوچکتر از همان غذا برای بار دوم نشان از لذیذ بودن آن است و سپاسگزاری از میزبان یا صاحبخانه .
البته سعی کنید تا زمانیکه همگی از همان غذا استفاده نکرده اند برای بار دوم از آن غذا برندارید .
سعی کنید قطعه از تمام غذاها را بردارید .
منتظر باشید تا صاحبخانه به سر میز غذا بیاید و همزمان شروع کنید .
از وسایل غذا خوری از جمله قاشق و چنگال و کارد به طور صحیح استفاده کنید . همه را در داخل بشقاب قرار دهید . نیمه آنها داخل بشقاب و نیمه دیگر در روی میز قرار نگیرد .
نان را به تکه های کوچک با دست ببرید و بعدا کره را به مقدار لازم روی آن بمالید . قبل از خوردن هر تکه , تکه بعدی را آماده برای خوردن نکنید .
میزبان قاشق سو خوری را قبل از سرو مرحله اصلی غذا از روی میز برخواهد داشت .
اندازه مناسبی از هر غذا بر روی چنگال و یا قاشق بگذارید .
غذایتان را با دهان بسته و به آرامی بجوید و قورت دهید .
با دهان پر هرگز صحبت نکنید و اگر کسی در آن هنگام سوال از شما کرد با اشاره انگشت به لپ خود او را متوجه سازید که دهانتان پر است . ابتدا غذایتان را ببلعید و آنگاه شروع به صحبت کردن کنید .
از آنجاییکه افراد در سر میز غذاخوری معمولا صحبت می کنند بهتر است غذاها را با حجم کم در دهان بگذارید تا وقتیکه می خواهید با شما صحبت کنند , جویدن و بلع غذا مدت زیادی طول نکشد .
غذاها را در بشقابتان با هم قاطی نکنید .
لب هایتان را مرتبا با دستمال سفره پاک کنید . اینکار را برای گرفتن چربی دور لب و نیز قبل از هر با نوشیدن انجام دهید .
دست ها و بازوان خود را به تن تان بچسبانید ( بخصوص هنگام بریدن غذا ) از ابزار غذاخوری برای اشاره و یا تاکید مطلبی استفاده نکنید .
غذاهای گرم را با فوت کردن خنک نکنید منتظر باشید تا خود خنک شود .
قبل از نوشیدن غذاها را بلعیده باشید . مصلوط کردن غذا و نوشیدنی کار شایسته ای نیست .
غذاهایی را که دوست ندارید و با بهر علتی خوشتان نمی آید از محل خود جابه جا نکنید .
قبل از مزه کردن غذا , نمک و یا فلفل بر آن نزنید . اگر هم ننمک و یا ادویه ای بر غذایتان اضافه می کنید به اندازه ای باشد که میزبان احساس نکند که غذاها را بی مزه تهیه کرده است .
از سس موجود در اندازه کم استفاده کنید . غذاهایتان را اعم از سیب زمینی و یا گوشت به سس دان داخل نکنید .
به هنگام غذا خوردن نسبت به آن اشتیاق نشان دهید . اظهار کنید که از آن غذا لذت می برید .
در مورد خوردن غذاهایی که برایتان نا آشنا هستند از نحوه خوردن میزبان تقلید کنید .

آداب غذا خوردن 3 آداب غذا خوردن 5

منبع : کتاب آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری
مولف : جلال نصیریان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی فدایی فرد

    اداب درست غذا خوردن در رفتار ما نهادینه نشده و ما فقط با سرعت معده خود را پر می کنیم و از انجا که معده در زمانی خاص پر شده و به فرد احساس سیری را منتقل می کند بنابر این اگر با سرعت کمتر غدا بخوریم دچار پر خوری نمی شویم

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *