جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آتشکده کوشک قینفر

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۳۹۹

استان ایلام بناهای کهن و تاریخی بسیاری دارد .یکی از این بناهای تاریخی و پر رمزو راز ایلام آتشکده کوشک قینفر است که در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر ارکواز و در ۱۲کیلومتری روستای گنبد پیر محمد در بلندای كوهستان پشمین رو به دشت مهران قرار گرفته است.آتشکده کوشک قینفر یادگاری از دوران ساسانیان می باشد که اثری فاخر و ارزشمند است و به عنوان یکی از جاذبه های ارکواز،در فهرست آثار ملی كشوربا شماره ثبت ۲۶۴۶۸به ثبت رسیده است .این كوشك زیبا كه محل عبادتگاه بوده دارای چهار دهانه است و حدود ۳۰ متر مربع مساحت داشته كه سقف آن بدلیل عوامل طبیعی و انسانی از جمله سیل و زلزله و حفاری های غیرمجاز تخریب و نیاز به مرمت و بازسازی و احیا دارد.

آتشکده کوشک قینفر آتشکده کوشک قینفر

كوشك قینفر دارای چهار ورودی است كه آتش دان در وسط آن قرار گرفته و در ضلع شمالی این آتشكده باغ زیبایی از درختان مورت و چندین درخت زیتون در كنار چشمه ای با آب شیرین قرار دارد كه جلوه ای زیبا از هنر انسان و طبیعت را به بهترین شكل ممكن به نمایش گذاشته است.با توجه به نحوه ساخت آن مصالح بکار رفته در این آتشکده مربوط به دوران ساسانی با قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال است که مردم از آن برای مراسم های دینی خود استفاده می کردندو چون آثار آن هنوز موجود است، به خوبی نمایانگر یک آتشکده از دوره ساسانیان است.

این اثر ارزشمند بعلت نداشتن راه دسترسی مناسب در خود شهرستان ملكشاهی نیز ناشناخته مانده و مردم از بازدید چنین اثر طبیعی زیبایی كه از پیشینیان به یادگار مانده بی بهره مانده اند.

شهرستان ملکشاهی دارای وسعتی با حدود ۲۰۲۰ کبلومتر مربع است که دارای ۳۱ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی و ۴۳ اثر شناسایی شده است که در حال گذارندن مراحل قانونی ثبت هستند. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی است که می تواند در ایام نوروز محل مناسبی برای مسافران نوروزی باشد. آتشکده کوشک قینفر در ارتفاعات پشمین روستای گنبد پیرمحمد و مشرف بر دشت مهران واقع است که از آثار ثبتی تاریخی است.

آتشکده کوشک قینفر1 آتشکده کوشک قینفر

مصالح به کار رفته در این آتشکده شامل سنگ، سنگ های رودخانه ای ، ملات ساروج است و ارتفاع آن پنج متر و مساحتش نیز ۵۰ متر است. آتشکده کوشک قینفر دارای چهار ورودی است که آتش دان در وسط آن قرار گرفته است و در ضلع شمالی این آتشکده یک باغ وسیع و چندین درخت زیتون در کنار چشمه ای با آب شیرین قرار دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده این آتشکده بر سر راهی ساخته شده است که در زمان های گذشته مسیر حرکت کاروان های تجاری از ایران به طرف بین النهرین بوده است. آتشکده مشرف بر دره‌ای صعب العبور در سینه کوه پشمین یک چهار اتاقی وجود دارد که به آن کوشک قینفر می‌گویند. چون آثار آن هنوز موجود است، به خوبی نمایانگر یک آتشکده از دوره ساسانیان است. آتشکده دارای چهار اتاق است ودر قسمت بالا، طاقچه‌هایی دارد که جای چند تا از آن‌ها مشخص است. با توجه به استراتژیکی بودن این منطقه، وجود آتشکده، درختان و چشمهٔ آب گوارا و دلنشین بودن منطقه احتمالأ جایگاه افراد طبقه بالای جامعه ساسانی بوده است.

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *