آتشکده خانه دیو سبزوار یکی از بناهای معماری (احتمالا دوران ساسانیان) در روستای فشتنق سبزوار است. از این محل از دوران ساسانی تا دورهٔ سلجوقی استفاده میشده و کاربردی آیینی داشتهاست. نحوهٔ تاق زدن آتشکدهٔ سبزوار در نوع خود منحصر به فرد است که پلان آن با پلان آتشکدهٔ تخت سلیمان در آذربایجان قابل مقایسه است. این بنا از بناهای جالب در روستای فشتنق است. به عبارت دیگر دیو خانه که چندی پیش باستانشناسان ایرانی با لهستانیها استقرارهای ساسانی را در سبزوار بررسی کردند.
برای آشنایی بیشتر با شهر سبزوار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سبزوار را مطالعه بفرمایید.
معماری بنا
بررسی، گمانهزنی و نقشهبرداری بقایای معماری در چهارتاقی سبزوار «دیوخانه» با همکاری دو هیات ایرانی و لهستانی در روستای فشتنق سبزوار آغاز شدهاست. براساس شواهد، نشانهای از آتشدان و تالار طواف از نظر ساخت معماری در این مکان کشف شدهاند.چارتاقی خانه دیو یکی دیگر از نمونههای چارتاقیهای منفرد در ایران با شکل متقارن چهار وجهی است. بنا از چهار پایه با چهار تاق تشکیل شده که گنبدی به واسطه چهار فیلپوش بر روی آنها ساخته شده است. این گنبد و بخشهای وسیعی از پایهها و تاقها به مرور زمان تخریب شدهاند. چهار سوی بنا به مانند دیگر چارتاقیهای منفرد ایران، چشماندازی باز و بدون هیچگونه در یا پنجره و مانعی است.
چارتاقی خانه دیو
چارتاقی «خانه دیو» یکی دیگر از چارتاقیهای منفرد ایران است که در کوهستانهای دورافتاده شمال غربی سبزوار در استان خراسان و بر قلهٔ صخرهای سخت و صعبالعبور جای دارد. دستیابی به چارتاقی، پس از ساعتها پیادهروی و کوهپیمایی ممکن میشود و اکنون برای صعود از صخرهٔ حامل چارتاقی، از میلهٔ نقالههای بالابر که برای حمل مصالح ساختمانی برپا شدهاند، کمک گرفته میشود.
موقعیت جغرافیایی آتشکده خانه دیو
مختصات چارتاقی عبارت است از ۳۶ درجه و ۲۰ دقیقه شمالی، ۵۷ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی و محور بنا با چهار جهت اصلی به اندازه ۲۲ درجه میل غربی دارد. ویژگیهای کالبدی و خصوصیات معماری و سازه بنا نشان میدهد که هم عصر با دیگر چارتاقیهای منفرد ایران است و قدمتی در حدود ۲۰۰۰ سال دارد. بنا را میتوان به اواخر دوره پارتی (اشکانی) و به احتمال کمتر به اوایل دوره ساسانی منسوب کرد.
آتشکده آذربرزین مهر
عدهای گمان بردهاند که چارتاقی خانه دیو، همان آتشکده مشهور آذربرزین مهر باشد. اما موقعیت مکانی و دشوار چارتاقی، دوری آن از شهرهای امروزی یا باستانی، و نیز وسعت بسیار اندک محوطه آن، حتی امکان تصور چنین پنداری را هم نمیدهد. به ویژه که در چندین فصل از کاوشهای باستانشناختی که انجام شده، هیچگونه آثار و بقایایی از آتش و آتشکده شناسایی نشده است. از آنجا که بناهای مقدس، همواره مقدس میمانند و از بین نمیروند. مکان این آتشکده و یا هرگونه بنای مقدس دیگری را میباید در بناهای مقدس بزرگ امروزی جستجو کرد.
نظر کاربران :
هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.