جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار گل آخور ورزقان

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ مهر ۱۴۰۰

آبشار گل ‌آخور ورزقان یکی از جا‌ذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است. این آبشار در نزدیکی روستای گل ‌آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان قرار گرفته ‌است. آب این آبشار از کوه‌های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا، به یک آبشار زیبا به ارتفاع حدود ۱۰ متر تبدیل می‌شود. ادامه آبشار پس از عبور از دره زیبا و سرسبزی از روستای ارزیل، به رود طرزم می‌پیوندد و رود بزرگی تشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می‌شود.

آبشار گل آخور2 آبشار گل آخور ورزقان

واژه گل آخور (آخیر) در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «تالاب جاری» می‌باشد.

از تبریز تا آبشار گل آخور ۸۸ کیلومتر راه است، چیزی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه و از جهتی دیگر از مرند هم می‌شود به این آبشار رسید، چیزی در حدود یک ساعت و ربع.سه چشمه‌ پر آب که از روستا می‌گذرند و زمین‌ها را سیراب می‌کنند، وقتی باهم یکی می‌شوند، آبشار گل آخور را می‌سازند. بلندی این آبشار ۱۰ متر است و از دره‌ای زیبا سرازیر می‌شود.

ویژگی آبشار گل آخور

درست است که در ایران آبشارهای زیادی وجود دارند ولی با کمی تحقیق متوجه می‌شوید که رسیدن به بیشترشان سخت است. اما آبشار گل آخور اینطور نیست و با کمی رانندگی و پیاده روی میشود بهش رسید. ضمن اینکه این آبشار در جنگل ارسباران قرار گرفته که تا محدوده‌ ورزقان کشیده شده‌ و پر از مرتع‌های سبز و منظره‌های تماشایی‌ست. تنوع پوشش گیاهی و هوای خوبش هم انگیزه سفر است.در مسیری که به آبشار منتهی می‌شود، پله ساخته شده تا گردشگرها به دردسر نیافتند. امکانات نزدیک آبشار زیاد نیست و سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه و تعدادی آلاچیق هم دارد.

آبشار گل آخور3 آبشار گل آخور ورزقان

جاهای دیدنی اطراف آبشار

در محدوده‌ ارزیل و گل آخور جاهای دیدنی دیگری هم هست. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، نمی‌شود تا آبشار بروید و راهی قله جلا داغی نشوید. در این مسیر ییلاق‌های سرسبز زیادی هست.

ییلاق قره قوچ در شمال روستای ارزیل قرار گرفته، ییلاقی سرسبز و خوش آب و هوا. قلعه داشی یکی از آثار تاریخی این منطقه ‌است که در چهار کیلومتری روستای ارزیل واقع شده. این قلعه در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منطقه چیچکلی و دره زیبای سونگون از دیگر جاهاییست که میتوان رفت. چیچکلی که در زبان ترکی به معنی گلستان و جای پر از گل است در۱۵ کیلومتری ورزقان قرار گرفته و پر از درخت و چمن و گل است.

روستای پلکانی گل آخور هم خودش زیباست و درخت‌های گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، آلبالو، آلو و گردو در آن زیاد است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری محل وجود چشمه اهکی وکلزیون ،که بر اثر رسوبات املاح اهکی به وجود امده است. انحلال مناطق اهکی در اب و املاح به وجود امده اشکالی را به وجود می آورند، که به انها اشکال کارستی می گویند ، اما از زیبا ترین و منحصر بفرد ترین این مناظر طبیعی به وجود امدن چشمه های کارستی می باشد که به ان در اصطلاح علمی (چشمه های وکلوزیون) گفته می شود.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه، وجود امام زاده های گل آخور و ارزیل می باشد،وجود کوههای سرسبز ،و ییلاق های مستعد، و به خصوص غار طبیعی و برزگ تکی یوخ ،و چندین ابشار و چشمه دیگر در محل،این منطقه گردشگری سالانه پذیرای دهها هزار گردشگر می باشد.

گل آخور 800x600 آبشار گل آخور ورزقان

چه وسایلی همراه ببریم؟

وقتی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستیم، لازم است عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب همراه ببریم. کوله پشتی سبکی که در آن جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک قرار داده‌ایم، کمک می‌کند موقع راه رفتن دست‌مان آزاد باشد.

اگر بخواهیم به آبشار نزدیک شویم، خیس می‌شویم؛ پس داشتن لباس اضافه کار عاقلانه‌ای‌ست.

بهترین فصل سفر

از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین موقع برای دیدن این منطقه است. به‌ویژه در فصل بهار که آبشار پرآب‌تر است و همه جا سرسبزتر.

گل آخور 1 800x450 آبشار گل آخور ورزقان

نحوه دسترسی

از تبریز که به سمت آبشار گل آخور حرکت کنید، پس از پلیس‌راه تبریز – مرند با تابلوی روستاهای ایوند و زین‌آباد روبرو می‌شوید و از مسیر اصلی خارج می‌شوید.به سه راهی دیگر می‌رسید که به سمت طرزم، الینجق و مرند تابلو دارد. همین مسیر را انتخاب کنید و در سه راهی بعدی به راست بپیچید، یعنی راهی که تابلوی راهنمای روستای ارزیل و گل آخور را نشان می‌دهد. در روستای گل آخور ماشین را پارک نید و پیاده به سمت آبشار بروید. حدود ۱۰ دقیقه بعد در کنار آبشارید

 

 

آبشار گل آخور4 آبشار گل آخور ورزقان

گل آخور 3 800x595 آبشار گل آخور ورزقان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    ديدني و زيباست با طبيعتي سرسبز و خوش اب و هوا و ابي زلال و شفاف

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *