رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ مرداد ۱۴۰۱

آبشارهای دره آندرس

لینک این مطلب کپی شد!

آبشارهای دره آندرس واقع در چالوس – جاده کرج و موقیعت جغرافیایی  E12 51 N13 36 می باشد. اندرس نام تنگه ای  است که در غرب گردنه کندوان در ۷۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است. در طول این دره زیبا و خطرناک، ده ها آبشار کوچک و بزرگ به زیبایی هر چه تمام تر واقع شده اند. به طور معمول عبور از این دره و آبشارهای دره آندرس با تجهیزات کامل و رعایت احتیاط، حدود سه روز طول می کشد…

-دره-آندرس-1 آبشارهای دره آندرس

شروع مسیر دسترسی به این دره، از کوه های شمالی آزادبر است. روستای آزادبر در پانزده کیلومتری شمال غرب گچسر وقع است و از این روستا مسیری طولانی را می بایست تا دره اندرس کوهپیمایی نمود. شهرت اندرس به آبشارهای آن است. در مسیر اندرس که گاه از میان جنگل و گاه از بین دیواره های بسیار بلند و صخره ای می گذرد، آبشارهای زنجیره واری وجود دارد که مسافر اندرس راهی جز فرود یا پرش از دل آنها ندارد. این آبشارها که تعدادشان حدود ۳۰ رشته کوچک و بزرگ است از ۵ تا ۲۵ متر ارتفاع دارند و با فرود از هر کدام آن ها، دیگر راه بازگشتی نیست. بیشتر آبشارهای اندرس رنگ هیچ انسانی را به غیر از کوهنوردان حرفه ای به خود ندیده اند.

-دره-آندرس-3-800x600 آبشارهای دره آندرس

وجه تسمیه اندرس به زیستگاه دیرینه خرس قهوه ای مازندران در جنگل های سیاه بیشه باز می گردد. اندرس، کلام خلاصه شده و واژه آمیخته ای از اندرخرس یا دره خرس است. وقتی قدم در دل تنگه های اندرس می گذاریم به عظمت این آفریده باریتعالی بیشتر واقف می شویم. تنگه های باریکی با ۵ الی ۱۵ متر عرض، که دو طرف آن ها را دیواره هایی با بیش از هفتاد متر ارتفاع محاصره کرده است و پیرامون آن ها را آبشارهایی بلند حراست می کنند. لازمه گذر از این دره آشنایی کامل به فنون کوهنوردی و صخره نوردی و تسلط به روش های فرود و مهارت درگیری با سنگ است. عبور از این دره و آبشارهای آن به مبتدیان ابدا توصیه نمی شود زیرا در گذشته شاهد حوادث دردناکی بوده است.

-اندرس-e1660740021391 آبشارهای دره آندرس

نحوه دسترسی به آبشارهای دره آندرس

جهت رسیدن به تنگه اندرسم دو راه وجود دارد، یکی از طریق جاده کنار گذر تونل کندوان و دیگری از طریق گچسر و روستای آزاد بر.
برای حرکت از مسیر گردنه کندوان، لازم است قبل از تونل و در سمت چپ وارد جاده کنار گذر تونل شویم. در مسیر گردنه کندوان به سمت بالاترین نقطه ارتفاع می گیریم و در دوراهی بین راه، باز هم مسیری را انتخاب می کنیم که ما را به ارتفاع بالاتری هدایت می کند. بعد از ۲۰ دقیقه طی مسیر در جاده فرعی به ساختمانهای مخروبه ای می رسیم که مربوط به مخابرات است. این جا آخرین نقطه ای است که می توان با ماشین مسیر را طی نمود. در ادامه ابتدا مسیر به سمت غرب میباشد که مسطح گاهاً با سربالایی ملایم است، سپس روی یالی به سمت جنوب غربی به حرکت ادامه داده، بعد ازحدود ۲ساعت به سمت شمال غربی ادامه مسیر می دهیم. بعد از آن مسیر سراشیبی تقریبا تند دارد که به بستر رودخانه منتهی می شود. بعد از رسیدن به بستر رودخانه که مجموعا در حدود ۴ ساعت زمان نیاز دارد، یک ساعت و نیم نیز باید در بستر رودخانه پیمایش مسیر کرد تا به ابتدای دره رسید.
مسیر دیگر که از روستای آزادبر شروع می شود در انتهای یک جاده فرعی از جاده چالوس قرار دارد. این جاده با تابلو به طرف غار یخ مراد در نزدیکی روستای حسنکدر مشخص شده و به طرف غرب از نزدیکی روستای کهنه ده و از زیر دهانه غار یخ مراد می‌ گذرد و در ادامه به روستای آزاد بر می‌رسد. در این مسیر، راه پا کوب با پیچهای پشت سر هم به طرف غرب و شمال به گوسفندسرای مرد آبادیها می‌ رسد که چند خانواده افغان درون چادرها در آن زندگی می‌ کنند. در نزدیکی این محل که به دره اندرس اشراف دارد، کف مسطح دره دریاچه‌ای پر شده از رسوبات است و یک نیزار وسیع در وسط آن قرار دارد.

-دره-آندرس-4-800x600 آبشارهای دره آندرس

وسایل مورد نیاز

سه حلقه طناب ۵۰ متر، طناب انفرادی، چند حلقه فرود و رول و چکش و میخ تا در صورت از بین رفتن کارگاهها از آنها استفاده نمود، چند طنابچه کوچک برای تقویت کارگاهها زیر انداز فوم.
وسایل انفرادی هم شامل کلاه کاسک، هارنس، هشت فرود، کارابین پیچ ۲ عدد، کارابین ساده، تسمه خود حمایت، کیف امداد (وسایل باید بصورت جداگانه در کیسه نایلونی پیچیده شود و داخل کوله پشتی نیز با کیسه زباله آب بندی گردد.) لباسها هم بهتر است از جنس نایلون یا نخ باشد که سریعا خشک گردد.

فصل مناسب اجرای برنامه از مرداد تا آخر شهریور میباشد. قبل از اجرای برنامه حتمأ وضعیت آب و هوا بررسی گردد و در صورت احتمالی هوای نامناسب به هیچ عنوان وارد منطقه نشوید.

-دره-آندرس-2-450x800 آبشارهای دره آندرس

-دره-آندرس-5-450x800 آبشارهای دره آندرس

-دره-آندرس-6 آبشارهای دره آندرس

-دره-آندرس آبشارهای دره آندرس

           
 

نظر کاربران :

  • جعفر امیری

    مطلب مفید وقابل توجهی برایم بود.تصمیم به رفتن دارم.اطلاعات قابل توجه خوبی نوشته اید.بخصوص در مورد ادرس و اشنایی با خطرات وهیجانات مسیر و همچنین وجه تسمیه در اندرس… سپاس فراوان

    ۱۶ مرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *