رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ خرداد ۱۴۰۱

یک ششم ظرفیت‌های گردشگری کشور متعلق به بم است

اشتراک گذاری

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه یک ششم ظرفیت‌های گردشگری کشور متعلق به بم است گفت: عمده کارهای مرمت و بازسازی ارگ قدیم بم توسط نیروهایی که استخدام این پایگاه جهانی هستند انجام می‌شود و به پیمانکاران سپرده شده است.

به گزارش ایسنا محسن قاسمی امروز ۱۶ خردادماه در محل ارگ قدیم بم در جمع خبرنگاران بیان کرد: یک ششم ظرفیت‌های گردشگری کشور متعلق به شهرستان بم است که در صورت استفاده نکردن از این ظرفیت‌ها به تهدید تبدیل می‌شوند.

بم

وی ادامه داد: در بحران کرونا در ۲ سال مجبور به استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی نیروهای پایگاه جهانی ارگ بم بودیم وبا کاهش بیماری در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفت شروع به فعالیت زیرساخت‌های گردشگری کردیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: این بنای تاریخی که ۱۸ سالی که مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته بیش از ۹۰ درصد کارها به صورت امانی یعنی توسط پرسنل این بنای تاریخی انجام می‌شود.
وی در خصوص برنامه های سال‌جاری اشاره کرد و افزود: نوروز سال جاری ارگ قدیم بم شاهد اتفاقات خوبی بود و شروع خوبی نسبت به سایر اماکن تاریخی و موزه‌های دیگر سطح کشور داشتیم.
وی به نوروزگاه سال جاری اشاره کرد و گفت: بم در بین شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و تهران که در ایام نوروز نوروزگاه ملی در آنها برگزار گردید به عنوان نوروزگاه برتر شناخته شد.
قاسمی یادآور شد: برای انجام بهتر امور فرهنگی در این پایگاه جهانی ،تنظیم تقویم فرهنگی را در دستور کار قرار داده و هر ماه خودمان را موظف به اجرای یک الی دو برنامه فرهنگی در این بنای تاریخی کردیم.
وی ادامه داد: نگاه دولت قبل نسبت به بناهای تاریخی مرمت و بازسازی آنها بود اما دولت سیزدهم در کنار مرمت این بناها، نگاهی بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و معرفی کارهای انجام شده نیز دارد.
وی با اشاره به کارهایی که در هفته میراث فرهنگی صورت گرفته بیان‌ کرد: در روز اول هفته میراث فرهنگی برنامه سلام فرمانده با حضور حداکثری مردم بسیار باشکوه اجرا شد.
به گفته وی فاز دوم خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم و راه‌اندازی کتابخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در ارگ بم از جمله اثرهای شاخص هفته میراث فرهنگی بودکه با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و پانصد میلیون تومان به صورت مجازی برگزار شد به این مجموعه تعلق گرفت.
وی تاکیدکرد: راه‌اندازی کتابخانه در محل ارگ بم با مشارکت محمود توحیدی نویسنده بمی با اهدای کتاب‌هایش انجام شده و ما نیز ویترین‌ها و فضای کتابخانه را آماده کردیم.
قاسمی گفت: این سه پروژه (فاز دوم خانه سیستانی، عمات دروازه دوم و راه اندازی کتابخانه) جزو ۱۸ پروژه مهم در سطح کشور بودند،به طور کلی استان کرمان چهار پروژه داشت که سه پروژه متعلق به شهرستان بم بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم ادامه‌ داد: نشست با حامیان محیط زیست در ارگ بم، آموزش خشت به کودکان و برگزاری نمایشگاه عکس از ظرفیت‌های گردشگری بم به شمار می رود که در دستور کار این پایگاه جهانی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: در حال رایزنی برای نشست علمی،تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و اقلیم همچنین برگزاری نمایشگاه عکس دایمی با همکاری انجمن سینمای جوان هستیم.
به گفته قاسمی ماموریت اصلی این پایگاه جهانی مرمت و بازسازی ارگ قدیم بم است و سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سال‌های طلایی ارگ بم می تواند باشد.
وی اظهار کرد: پروژه‌های زیادی از جمله مرمت ۱۰ خانه در داخل ارگ قدیم بم را با کمک بخشی خصوصی شروع کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: مرمت این خانه‌ها در طول ۲ سال و با کمک بخش خصوصی در حال انجام است بدین صورت که ۷۰ درصد از ظرفیت پایگاه جهانی و ۳۰ درصد مابقی با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود.
قاسمی بیان‌ کرد: از این ۱۰ خانه درون این بنای تاریخی پنج خانه با زیرساخت گردشگری احیا می‌شود تا گردشگران برای یک شب در بزرگترین بنای خشتی جهان اقامت یابند.
به گفته وی خانه حاکم، خانه فرمانده قشون و خانه یهودی‌ها فضای بزرگی دارند و نمی‌توانند برای اقامت توریست آماده شوند و تنها برای بازدید مرمت خواهند شد.
وی گفت: اصطبل حکومتی در حال مرمت است همچنین برج جنوب شرق اصطبل که بلندترین و زیباترین برج ارگ قدیم بم به شمار می‌رود با همت کارشناس‌ها و استادکارهای ما این برج تا اوایل مهر امسال نیز به سرانجام خواهد رسید.
قاسمی با اشاره به کارگاه یخدان که جزو شاهکارهای معماری است بیان کرد: این پروژه مدت ۲ سال شروع شده اما چند ماه به دلیل کسالت استادکار تعطیل بود و اکنون ۸۰ درصد مخزن یخچال که همان گنبد اصلی است پیشرفت فیزیکی دارد که احتمالا تا اواخر شهریور تکمیل و سقف کارگاه بسته شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه نورپردازی این بنای تاریخی از بزرگ‌ترین چالش‌های این پایگاه جهانی به شمار می‌رود، افزود: سال گذشته اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت اسناد خزانه به ما تعلق گرفت ولی متاسفانه اسناد خزانه معمولا ۵۰ درصد آن به پول تبدیل می‌شود.
وی ادامه‌داد: در ایام نوروز تا حدودی نورپردازی با نصب پروژکتور در ضلع جنوبی و غرب ارگ انجام شد.
وی تصریح‌ کرد: نورپردازی و روشنایی کامل ارگ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که باید سالانه بخشی از این اعتبار توسط وزارت میراث به ما کمک شود.
قاسمی ادامه‌داد: باید نورپردازی ارگ قدیم به خوبی طراحی شود تا ارگ از بیرون شهر نیز جلوه زیبایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود گفت: اینکه ارگ قدیم در طول شبانه روز باز بماند و گردشگران بازدید داشته باشند کارشناسی نیست زیرا باید به ارگ قدیم به عنوان موزه نگاه کرد و با حساسیت با آن رفتار کنیم.
به گفته وی ارگ قدیم بم مجموعه وسیعی است که نیروی انسانی زیادی ندارد و حضور دائمی گردشگران در این بنای تاریخی،باعث تخریب این میراث مهم می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بم خاطرنشان کرد: از تیرماه سال گذشته تاکنون به جز حقوق این پایگاه جهانی هیچ دریافتی نداشته و اعتباری نیز برای آن نیامده است.
وی همچنین درباره حقوق کارگران ارگ قدیم بم توضیح‌ داد: در ۲سال گذشته، حقوق کارگران به صورت منظم پرداخت شده است و هفته آینده حقوق ۲ ماه گذشته کارگران این بنای تاریخی نیز پرداخت خواهد شد.
به گفته قاسمی یکی از مهمترین اتفاق‌های خوب اینکه ارگ بم از ردیف عمرانی خارج و ردیف اعتباری برای آن درنظر گرفته شده است همچنین وضعیت قراردادهای پرسنل نیز بهتر شده و پرداخت‌ها به صورت ماهانه صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: پایگاه جهانی ارگ قدیم بم بافت ۲۳ هزار هکتاری را پوشش می‌دهد و همچنین ارگ قدیم بم نیز بزرگترین کارگاه مرمت خشتی کشور را دارد که یک هفتم نیروهای کشور متعلق به پایگاه جهانی بم است به طوری که در حال حاضر ۱۲۰ نیرو در پایگاه جهانی بم در حال فعالیت هستند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *