جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ خرداد ۱۴۰۰

گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز و چشمه های متعدد یکی از مناطق زیبای شهرستان مهرستان می باشد . منطقه گیشتک مناسب برای کوهنوردی است و از مناظر سرسبز جذاب و زیبا برخوردار است.گیشتک و دیگر اماکن و جاذبه‌ های گردشگری مهرستان در استان سیستان و بلوچستان با چشم‌ اندازهای طبیعی، دیدنی و جذاب آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است. این منطقه با چشمه‌ ها، مناظر زیبا و نخلستان‌ های طبیعی و درختان سرسبز در قسمت شمال کوه بیرک قرار گرفته است. بلندترین نقطه این شهرستان، رشته کوه بیرک است که از مرکز زابلی شروع و پس از گذشتن از شهرستان خاش و اتصال به کوه‌ های تفتان زاهدان و بیرجند به کوه‌ های بینالود در استان خراسان متصل می ‌شود. قله این کوه با ۲۷۵۰ متر ارتفاع دومین قله بلند استان پس از تفتان در استان سیستان و بلوچستان است که دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است.

گیشتک مهرستان2 گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه با گونه‌ های فراوان درختان و گیاهان دارویی از قبیل ازگند، کلپوره، گواتک، مور، طوتری، آویشن و … است که در سال‌ های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه برای جمع ‌آوری این گیاهان و سایر صمغ‌ های دارویی و همچنین قارچ‌ های محلی به این منطقه می ‌آیند. همچنین از کوه بیرک به لحاظ وجود گونه‌ های جانوری از جمله یوز پلنگ، قوچ و بزکوهی، گرگ، کفتار و پرندگان نادر مانند کبک، تیهو، هوبره و .. یاد می ‌شود.

نحوه دسترسی به گیشتک مهرستان

گیشتک با ۱۳ کیلومتر فاصله در قسمت شمال کوه بیرک جاده سراوان- مهرستان واقع است و در ۷ کیلومتری کلک و رزی قرار دارد.

گیشتک مهرستان7 گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

جاهای دیدنی نزدیک گیشتک

کلک و رزی

دارای چشمه‌های زیبا و مناظر طبیعی، نخلستان‌های سرسبز و جذاب که در فاصله ۲۵ کیلومتری تا مرکز شهر واقع شده است. مسیر دسترسی جاده زابلی به سرشهران دامنه جنوبی کوه بیرک مقابل روستای عزیزآباد است.

کاشکایی

مناظر طبیعی وچشم اندازهای بدیع، صخره مناسب برای کوهنوردی، و نخلستان‌های زیبا و سرسبز که فاصله تا مرکز شهر ۳۰ کیلومتر است و مسیر دسترسی به آن، کیلومتر ۳۰ جاده زابلی به ایرانشهر است.

گیشتک مهرستان3 گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

ماهانی

دارای مناظر طبیعی زیبا همراه با چشمه و سرسبز و هم‌چنین صخره‌های بلند برای صخره نوردی دارد. فاصله آن تا مرکز شهر ۱۵ کیلومتر بوده و در قسمت شمالی کوه بیرک واقع است و مسیر دسترسی به آن جاده پیرجاه بالاتر از دکل صدا و سیماست.

جنگل پدگان

دارای مناظر طبیعی و درختان سرسبز به طول بیش از ۲ هکتار، پارک طبیعی جنگلی در تمام فصول سال، چشم اندازهای طبیعی سد رگنتک مناسب برای ماهیگیری، شکار پرندگان و قایقرانی است. فاصله تا مرکز شهر ۶۰ کیلومتر مسیر دسترسی پایین‌تر از روستای رگنتک است.

سد ماشکید علیا

دارای مناظر طبیعی بکر، مناسب برای قایقرانی و ماهیگیری، پیاده‌روی و کوهنوردی است. فاصله آن تا مرکز شهر ۳۰ کیلومتر است و مسیر دسترسی پایین‌تر از روستای کهن‌کهور است.

پل آباد

دارای مزارع سرسبز گندم‌زار، آب زلال قنات و درختان انار، انگور و انجیر. تا مرکز شهر ۳ کیلومتر فاصله داشته و مسیر دسترسی به آن از جاده زابلی به قادرآباد است.

نخلستان زابلی

شامل نخلستان‌های سرسبز و سر درختان خرمای سر به فلک کشیده بهرآباد، زابلی، نوک آباد، شاشکی و کهن است.

%name گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

 

قلعه زابلی

قلعه حکمرانی زابلی (مگس) که در مرکز شهر واقع شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و قدمت آن به بیش از ۴۵۰ سال می‌رسد.

گیشتک مهرستان5 گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

 

غارها

هم‌چنین در مناطق کوهستانی این شهرستان دو غار وجود دارد که یکی از غارها در غربی‌ترین قسمت کوه بیرک نرسیده به ایرندگان با فاصله ۲۵ کیلومتر از مرکز شهرستان واقع شده است و غار دیگر که از عجایب قدیمی است و تاکنون کسی موفق به کشف انتهای آن نشده است در کوه «گر» روستای مولتان و در فاصله سه کیلومتری از روستای مذکور واقع است.

گیشتک مهرستان1 گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

غار منظوری

غار منظوری نیز از مناطق دیدنی مهرستان محسوب می‌شود، این غار در گذشته‌های دور به عنوان پناهگاه زمستانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 قلعه مهرستان

قلعه مهرستان یا زابلی سابق، در حاشیه شهر مهرستان و در کنار زمین‌های کشاورزی واقع شده است و قدمت آن به دوره اسلامی بر می‌گردد و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.این قلعه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی توسط انوشیروان بارکزائی برادر کوچکتر دوست محمدخان حاکم بلوچستان به تصرف در می‌آید که حاکم آن فردی به نام شاه جهان بوده است.پس از سال ۱۳۰۷ هجری شمسی و تسلط نیروهای دولتی در منطقه، این قلعه همچون سایر قلعه‌های بلوچستان رو به تخریب و نابودی نهاد.قلعه مهرستان از دو قسمت حاکم نشین و عامه نشین تشکیل یافته است. قسمت اصلی بنا در دو طبقه و در برخی از قست‌ها از سه طبقه تشکیل یافته است و دارای حیاط مرکزی بوده است.بر روی تپه‌ای دست ساز همانند قلعه سب بنا شده است. چاه آب نیز با هدف تامین آب ساکنان قلعه در وسط قلعه حفر شده است. مساحت قلعه در حدود ۱۰۰۰ متر است. پوشش سقفی آن تنه درخت خرما و کرز بوده است.نام قدیمی زابلی مگس بوده است که در سال ۱۳۹۰ به نام مهرستان تغییر نام یافت.

گیشتک مهرستان گیشتک مهرستان با نخلستانهای سرسبز

جاذبه‌های گردشکری و اماکن تفریحی شهرستان زابلی

کوه بیرک

بلندترین نقطه این شهرستان، رشته کوه بیرک است که از مرکز زابلی شروع و پس از گذشتن از شهرستان خاش و اتصال به کوه‌های تفتان زاهدان و بیرجند به کوه‌های بینالود در استان خراسان متصل می‌شود.قله این کوه با ۲۷۵۰ متر ارتفاع دومین قله بلند استان پس از تفتان در استان سیستان و بلوچستان است که دارای آب و هوای مطبوع و معتدلی است.کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه با گونه‌های فراوان درختان و گیاهان دارویی از قبیل ازگند، کلپوره، گواتک، مور، طوتری، آویشن و … که در سال‌های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه برای جمع‌آوری این گیاهان و سایر صمغ‌های دارویی و هم‌چنین قارچ‌های محلی به این منطقه می‌آیند.

هم‌چنین از کوه بیرک به لحاظ وجود گونه‌های جانوری از جمله یوز پلنگ، قوچ و بزکوهی، گرگ، کفتار و پرندگان نادر مانند کبک، تیهو، هوبره و .. یاد می‌شود.

وجود غارهای طبیعی با طول بیش از ۱۰۰ متر، وجود انواع معادن از قبیل آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک و …نیز از دیگر مزایای این کوه عظیم و شهرستان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *