رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ خرداد ۱۳۹۴

گویش محلی مردم البرز

لینک این مطلب کپی شد!

استان البرز به دلیل مهاجرت بالای خود همواره زادگاه انواع اقوام بوده و نقطه قوت آن ترکیب قومیتی است.
در طول سالیان گذشته اقوام مختلفی به این استان مهاجرت کرده‌اند که هر کدام به زبان یا لهجه خود صحبت می‌کنند، از اقوام ساکن در استان می‌توان به قوم‌های لر، کرد، گیلک، یزدی، ترک، مازندرانی و خوزستانی اشاره کرد که به صورت غیر متمرکز در نقاط مختلف استان ساکن هستند و به این زبان‌ها یا گویش‌ها نیز صحبت می‌کنند.
اما گویش مردم کرج فارسی است. هر چند به طور دقیق ریشه گویش کرجی مشخص نیست، اما این گویش منطقه البرز شمالی از اوشان، فشم، سولقان و شمشک تا کندر، شهرستانک، برغان و دیگر روستاهای دامنه رشته کوه‌های البرز را در بر می‌گیرد.
اگرچه لهجه‌های مردم در مناطق مختلف البرز در استفاده از این زبان فرق دارد اما واژه‌ها نزدیک به هم است.
استان البرز به دلیل مهاجرت بالای خود همواره زادگاه انواع اقوام بوده و نقطه قوت آن ترکیب قومیتی است.
گویشی که در منطقه طالقان مورد استفاده است می‌توان از گویش‌های زبان تاتی دانست که با زبان‌ها و گویش‌های مجاور خود تبادل ساختاری و واژگانی بسیاری داشته است. تاثیرپذیری از گویش گیلکی و مازندرانی و نیز زبان آذری، در کنار ارتباط مستحکم و نزدیکی نسبی به تهران و برخورداری از تولیدات ادبی مکتوب و عامیانه، به این گویش غنای ویژه‌ای بخشیده است.
طالقان به دلیل مجاور شدن با استان‌های مازندران، گیلان، قزوین و تهران و رفت و آمدهای مداوم در قدیم به مناسبت شغل و تجارت، بعضی از لغات خود را در زبان نواحی اطراف مرسوم نموده، برخی از لغات مورد استفاده در فرهنگ‌های اطراف خود را پذیرفته است.به عقیده برخی از صاحبنظران، گویش مردم طالقان به دو دسته مازندرانی وتاتی تقسیم می‌شود. روستاهایی که بین جوستان و کوه‌های کندوان قرار گرفته‌اند به لهجه مازندرانی سخن می‌گویند. از جوستان به سمت باختر «تات» زبانند. لهجه تاتی آن‌ها هم فارسی ولایتی است و چندان واژه‌های کهن را نگه نداشته‌اند.
شریفی اضافه کرد: برخی دیگر نیز معتقدند که زبان اهالی طالقان مرکب است از لهجه و گویش قزوینی و طبرستانی چون با این دو ولایت همسایگی و مجاورت دارند و از هر دو سمت وضع تکلم و تلفظ خود را اقتباس نموده است.
بنا بر اشاره یکی از محققان طالقانی، مردم بالا طالقان، میان طالقان و پایین طالقان همگی به گویش طالقانی سخن می‌گویند اما این گویش در روستاها و بخش‌های این منطقه یکسان نبوده، از دگرگونی اندکی با یکدیگر برخوردارند. در طالقان به خاطر نزدیکی با همسایگان شمالی و جنوبی اندک تفاوتی در لهجه‌ها و زیر و بم کلمات در روستاها و بخش‌های آن وجود دارد که به آسانی می‌توان فهمید گوینده اهل کدام روستا است.

1715 گویش محلی مردم البرز

           
 

نظر کاربران :

  • حمید طالقانی

    زبان مردم طالقان تاتی و مازندرانی و ترکی است
    زبان ترکی زبان روستای میناوند هست که مهاجرانی از میانه آذربایجان هستند
    زبان مازندرانی زبان مردم منطقه بالاطالقان مثل گته ده و اسکان و دهدر و دراپی و گرآب و ناریان و مهران و خیکان و پراچان صحبت میشود
    زبان تاتی مردم روستاهای پایین طالقان و میان طالقان از جوستان تا مرز های الموت هست و افعالش به زبان مازندرانی شباهت دارد ولی ساختارش کاملا شبیه به زبان فارسی هستی.

    از دوران قدیم مردم طالقان به خود تات یا طالقونی میگفتند و به زبانشان هم تاتی یا طالقونی میگفتند و حتی مازندرانی زبان های بالاطالقان هم زبانشان را طالقونی مینامند.
    مقایسه پنج گویش مختلف:
    فارسی تهرانی: دارم میگویم
    تاتی طالقانی: درم میگوم
    مازندرانی طالقانی: دره گمه
    ساروی: دره گمبه
    رشتی: گفتندرم
    زبان مردم تاتی طالقان همان زبان مادها میباشد که زبان پهلوی اشکانی هم ریشه در آن داشت.

    ۲۶ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • محمدرضا صادقیان

    مایی گویش یا لهجه طالقانیَه و اصن تات نؤداریم طالقانی دل ، هشتاد پارچه آبادی دَ فقط هشت تا روستا عباس آبادی جور گب گب مینؤن فقط ، کی بگوت طالقانی تاتی دره؟! لطفا مایی هویت ؤ اصالتی همرا وازی نؤکؤنین ، طالقانی قیدیمیان هیشکی نمیگوت تاتی ، طالقانی میان ویشتر گیلکی افعال ایستفاده بَ

    ۱۰ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • ریحانه علیمرادیان کرجی

    این گویش و لهجه نامش کرجی است و تاتی نسبت دادن به این گویش درست نیست در مقالات مرتبط و معتبر تاتی بودن لهجه کرجی رد شده و این لهجه مخصوص این بخش از ایران است که بامهاجرین اصالت خودرا گم کرده

    ۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *