رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ شهریور ۱۳۹۵

گنبد نمکی بستانه

اشتراک گذاری

گنبد نمکی بستانه در استان هرمزگان واقع است. این گنبد در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب بندر لنگه واقع شده است . مانند دیگر گنبدها با حرکات قائم خود تغییراتی را در وضعیت لایه بندی اولیه واحدهای ترشیر که در مجاورت بلافصل این گنبد قرار دارند موجب شده است و بعضا آن را برگردانده است . از نظر چینه شناسی از واحد H1 با تشکیلات نمکی اثری دیده نمی شود . واحد H2 منحصر به رخنمون محدودی از مارن های قرمز رنگ همراه با میان لایه های از آهک سیاهرنگ بدبوست . واحد H3 بر روی واحد پیشین خود قرار گرفته و گسترش نسبتا زیادی دارد . این واحد با سنگ های کربناتی سیاهرنگ بدبو آغاز می گردد . این واحد با ضخامت لایه هایی گاهی تا حدود ۵/۱ متر در بخش فوقانی تبدیل به ژیپس می گردد . از طرفی درون واحد ژیپسی کانی سازی گوگرد به میزان قابل ملاحظه ای انجام می شود . گوگرد این گنبددر گذشته ای نه چندان دور استخراج می شده است . عامل تشکیل ضخامت زیادی از ژیپس و گوگرد همراه با آن را می توان به وجود عناصر لازم در آهک های آلگی سیاهرنگ بد بو نسبت داد . بر روی واحد های ژیپسی واحد دیگری با ضخامت متوسط تا زیاد قرار دارد که آهکی است .

واحد H4 نیز از گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار است . این واحد عبارت از توف های ماسه ای است که به رنگ های مختلف سفید ، خاکستری و قرمز ظاهر شده اند . لایه های توفی-ماسه ای با رنگ های متنوع در این واحد معمولا به صورت متناوب با یکدیگر قرار گرفته اند . به نظر می رسد این لایه ها دارای ژنزی یکسان بوده و تفاوت حاصله نتیجه شرایط Eh, Ph متفاوت و حاکم در زمان تشکیل لایه های فوق الذکر می باشد .

از سنگ های نفوذی این گنبد می توان به توده های گابرویی اشاره کرد که اغلب از آلتراسیون نسبتا شدیدی تاثیر پذیرفته اند . این توده ها اغلب به هنگام بالا آمدن و تحت تاثیر حرکات کلی گنبد شدیدا خرد شده اند .
گنبد نمکی کوه نمک ( بندر مغویه ) این گنبد در غرب بندر مغویه واقع شده است و تماما از تناوب مارن ، ماسه سنگ ، طبقات نازک آهکی و انیدریت با میان لایه های چند متری از نمک تشکیل شده است . واحدهای چهارگانه هرمز در این گنبد به طور مشخص قابل تفکیک نیستند . نفوذ ماگمای بازالتی در میان این ردیف چشمگیر است و باعث تبلوور دانه های نمک به صورت توده های بلورین شده است .
توده های دیابازی که در جنوب گنبد و در ۱ کیلومتری دریا رخنمون پیدا کرده اند تقریبا دگرسان نشده و دارای اندازه های ریز و متوسط هستند .

1001 گنبد نمکی بستانه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *