جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری موسیقی؛ دریچه ای به توسعه اقتصادی کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مهر ۱۳۹۸

به گزارش ایرنا، موسیقی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان باز می‌گردد. ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. تقریباً تمامی اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی خاص خود هستند. استانی مانند کرمانشاه که سرزمین مردمان کُرد است دارای سبک خاصی از موسیقی محلی و سازهای مخصوص به آن می باشد که می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد. اما به نظر می‌رسد گردشگر موسیقی در ایران چنان که باید شناخته شده نیست و در عصری که ارتباط بیشتر و بهتر بین کشورها از طریق فرهنگ و هنرشان در حال شکل‌گیری است، ایران با داشتن فرهنگ و هنر غنی، از داشته‌های خود سود چندانی نمی‌برد. در این راستا با محمدجواد عظیمی کارشناس گردشگری میراث فرهنگی گفت و گو کردیم.

گردشگری موسیقی 1 گردشگری موسیقی؛ دریچه ای به توسعه اقتصادی کرمانشاه

عظیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در دنیای مدرن امروزی، گردشگری یکی از منابع مهم درآمد پایدار کشورهای توسعه یافته است، اظهار داشت: صنعت گردشگری بعد از صنایع نفت، شیمیایی و خودروسازی چهارمین صنعت پول ساز اقتصاد جهانی به شمار می آید.
او معتقد است؛ یکی از انواع گردشگری های رایج در جهان، گردشگری فرهنگی است که از نیمه دوم قرن ۲۰ بطور قابل ملاحظه ای رشد و توسعه پیدا کرده تا جایی که امروزه به صنعتی جهانی و موفق تبدیل شده است.
این کارشناس موسیقی گفت که کشور ایران سرزمین اقوام گوناگون است بطوری کل آن را کشور اقوام خوانده اند.
او ادامه داد: ناگفته نماند اقوامی که در طول تاریخ چند هزار ساله، مانند تار و پود یک قالی چنان در هم تنیده شده که سبب ایجاد یک انسجام ملی کم نظیری گشته است.
این دانش آموخته دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این تنوع قومی در ایران خود یک جاذبه بسیار بزرگ گردشگری محسوب می شود، تصریح کرد: با در نظر داشتن اینکه هر قومی دارای گویش خاص خود، البسه سنتی، غذاهای سنتی، زیورآلات سنتی و موسیقی محلی می باشد.
به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، موسیقی هر قومی بیانگر خُلقیات و حالات درونی، باورها، امیدها، آرزوهای دور دست، عشق ها و حِرمان ها است.
عظیمی در ادامه گردشگری موسیقی را جزء لاینفکی از بازار گردشگری فرهنگی دانست و اظهار کرد: بیشترین تعداد گردشگران بین المللی مربوط به گردشگری موسیقی هستند.
وی همچنین در ادامه افزود: موسیقی کُردی کرمانشاهی از دیرباز دارای شهرت فراوانی بوده و بازتابی از فرهنگ و هویت کرمانشاه است و همچون ابزاری قوی و موثر برای جذب گردشگری داخلی و خارجی و در نهایت توسعه گردشگری استان کرمانشاه می تواند به حساب آید.
او با بیان این مطلب که امروزه اجرای صحنه ای موسیقی زنده رکن اساسی جذب گردشگر محسوب می شود، یادآور شد: نباید فراموش کرد که موسیقی بخش بنیادی تجربیات فرهنگی و سبک زندگی است که هم اکنون گردشگران برای تجربه کردن موسیقی اقوام به دورترین نقاط جهان می روند. اقتصاد گردشگری موسیقی در قالب جشنواره ها، کنسرت ها و فروش سازهای اصیل و سنتی گردشگر را از هر نقطه ای جذب می کند.

گردشگری موسیقی گردشگری موسیقی؛ دریچه ای به توسعه اقتصادی کرمانشاه

تنبورنوازی در شهرستان دالاهو

این دانش آموخته تاریخ با اشاره به اینکه موسیقی در ایران سابقه چند هزار ساله دارد، افزود: موسیقی اصیل و سنتی ایرانی یکی از مولفه های فرهنگ و هنر ایرانی است و موسیقی محلی کرمانشاه نشات گرفته از موسیقی ایران است.
او در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه زادگاه آواز «هوره» است که به سرودهای زرتشت بر می گردد، بیان داشت: این آواز در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ و به شماره ۱۰۷۵ تحت عنوان آواز هوره به نام کرمانشاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: این نوع آواز بصورت زمزمه گونه و با ریتم سنگین است که با آن اشعار کردی را می خوانند.
عظیمی در ادامه گفت: بسیاری از آوازهای کردی مانند«گل نیشان گل نیشان»در دستگاه شور به عنوان یکی از هفت دستگاه موسیقی ایران جای دارد،«بیات کُرد» گوشه ای از دستگاه شور است. شهرام ناظری و کیهان کلهر از نام آوران موسیقی ایران زمین اهل کرمانشاه هستند.
وی؛ نی، سرنا، دهل، دوزله، تنبور و شمشاد را از سازهای رایج موسیقی محلی کرمانشاهی برشمرد.
این کارشناس میراث فرهنگی مقام های محلی در موسیقی رایج در کرمانشاه را نیز قطار، خورشید، هوره، آه آه، سحر، عشاق، نیمه شب، اورانان، راست چهارگاه، بیات هجران، افشار و سفر عنوان کرد.
او همچنین در ادامه به ترانه هایی کرمانشاهی اشاره کرد و گفت: از جمله ترانه های کرمانشاهی می توان به ترانه کار، چواپ، کشاورز، کودک، سوگ، جنگ، شکار، عشق همه و همه گوشه ای از تنوع و غنای موسیقی کرمانشاه است.
این کارشناس میراث فرهنگی در ادامه توضیح داد که طبق تحقیقات ارائه شده توسط سایت رسمی گردشگری بریتانیا، ارزش مالی توریسم موسیقی در سال ۲۰۱۳ با جذب بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عددی بیش از ۲.۲ میلیارد پوند تخمین زده شده است.
او گفت: براساس این آمار میزان هزینه‌ای که از جانب دوستداران موسیقی برای خرید بلیت اجراها، حمل و نقل و خرید کالا صرف شده عددی حدود ۱.۳ میلیارد پوند بوده و بیش از ۹۱۵ میلیون پوند درآمد غیرمستقیم بریتانیایی‌ها از حضور این گردشگران در کشورشان برآورد شده‌ که علاوه بر این، حضور گردشگران در بریتانیا رونق خوبی به اقتصاد محلی آنها داده است.
موسیقی فاخر و غنی کرمانشاه می‌تواند با جذب گردشگر و مخاطب علاوه بر زنده نگاه داشتن جان‌مایه‌ی آن موسیقی، تغییری در وضعیت معیشت هنرمندان موسیقی و در اقتصاد استان ایجاد کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *