رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

گردشگری حلال و کاربرد آن در این صنعت

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب مفهوم گردشگری حلال و کاربرد آن در این صنعت را بررسی می کنیم .گردشگری حلال، مفهومی جدید است که به ویژه در کشورهای اسلامی مطرح شده است. در بین همه‌ی صنایع جهان، صنعت گردشگری یکی از سودآور ترین آن‌ها است. کشورهای دنیا با تکیه بر مزیت‌های رقابتی خود، همواره سعی در جذب گردشگران بیشتری دارند.گردشگری حلال، از تازه‌ترین پدیده‌های صنعت گردشگری و مختص مسلمانان است که ابعاد گوناگونی شامل نوشیدنی و غذا، تفریحات و خدمات گردشگری حلال را در بر می‌گیرد و همه‌ی خدمات مربوط به آن مطابق با قوانین و دستورات اسلام است.

گردشگری گاهی برای مسلمانان با امکانات کمتری صورت می‌گیرد و مشکلاتی در این زمینه برایشان وجود دارد. از این جهت محدودیت‌هایی به لحاظ خوراکی‌ها یا تفریحات برای گردشگران مسلمان به وجود می‌آید. اکثر گردشگران مسلمان، معمولاً پیش از رزرو هتل و بلیت هواپیما، در رابطه با مقصد و امکانات آن بررسی و مطالعه‌ای دارند. به ویژه مسلمانان که لازم است برخی حدود و آداب را رعایت کنند. “گردشگری حلال” موضوعی است که دراین‌باره مطرح می‌شود.

گردشگری حلال

گردشگری حلال چیست؟

گردشگری حلال شاخه ای از گردشگری است که در آن تمهیداتی بر مبنای موازین اسلام و جهت انطباق با آن صورت گرفته است. می‌توان گردشگری حلال را زیر مجموعه گردشگری مذهبی دانست که بر اساس باورهای خانواده‌های مسلمان و پایبند به شریعت اسلام سازمان‌دهی می‌شود.
سازمان جهانی جهانگردی هم، گردشگری حلال را برای هتل‌ها و مراکز اقامتی تعریف کرده است و تأکید دارد که از سرو هرگونه مشروبات الکلی و ارائه‌ی گوشت خوک اجتناب شود. همچنین رعایت حریم زنان و مردان در اماکن عمومی و تفریحی شامل استخرها، ساحل دریا، اسپا و ماساژ ، مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین بدین ترتیب مسلمانان می‌توانند در هر کشوری از مقاصد گردشگری حلال، در برنامه‌های تفریحی خود بر اساس اصول شرعی عمل کنند. به طور مثال آن‌ها می‌توانند از غذای حلال رستوران‌ها استفاده کرده و یا در هتل هایی که مشروبات الکلی سرو نمی‌کنند، اقامت نمایند.

همچنین برای زنان و مردان در این نوع گردشگری، استخرهای شنای جداگانه در نظر گرفته می‌شود. جالب است بدانید که در طول سفر، اوقات شرعی به مسافران اعلام می‌شود تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند.

بیشتر از ۳۰ درصد گردشگران دنیا را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بنابراین لازم است تمهیدات لازم اندیشیده شود و به عقاید و باورهایشان احترام گذاشته شود.

گردشگری حلال

کشورهای پیشرو در گردشگری حلال

برخی از کشورها هستند که در زمینه‌ی گردشگری حلال پیشتاز هستند. کشورهایی مانند مالزی و ترکیه که بسیار گردشگر پذیر هستند، در جذب گردشگران مسلمان به ویژه از آسیا و آفریقا نیز در صدر قرار دارند. از این رو با تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند، در جذب گردشگران مسلمان و گردشگری حلال رشد بسیاری داشته‌اند. برای مثال در خطوط هوایی که به صنعت گردشگری حلال اختصاص داده‌شده است، سرو الکل و گوشت خوک صورت نمی‌گیرد و در برخی هتل‌های بین‌المللی، ذبح شرعی و طبخ غذای حلال صورت می‌گیرد.
همچنین در بسیاری از هتل‌های مالزی و ترکیه، تفکیک جنسیتی رعایت می‌شود و گردشگران می‌توانند در بخش بانوان یا آقایان اقامت نمایند یا در استخرهای جداگانه شنا کنند. جالب است بدانید یک شرکت سنگاپوری در همین راستا گواهینامه‌ای ویژه سرو غذای حلال و ارائه امکانات اقامتی مخصوص مسلمانان به رستوران‌ها و هتل‌های این کشور ارائه می‌کند.

برترین مقاصد گردشگری حلال

کشورهای زیادی به ویژه کشورهای اسلامی، در زمینه‌ی گردشگری حلال، فعالیت می‌کنند. همان‌طور که گفتیم مالزی و ترکیه نامدارترین این کشورها هستند. برخی دیگر از مهم‌ترین کشوهایی که در رابطه با گردشگری حلال پیشتاز هستند می‌توان به امارات، اندونزی، عربستان، مراکش، اردن، قطر، مصر و اسپانیا اشاره کرد.

مالزی

بیش از ۶۱ درصد مردم مالزی، مسلمان هستند. مالزی کشوری است که به تنوع غذا، تنوع فرهنگی و چند نژادی بودن جمعیت معروف است. این کشور از اصلی‌ترین مقاصد به منظور گردشگری حلال است که امکانات ویژه‌ای را برای رفاه حال مسافران مسلمان و رعایت دستورات اسلامی نظر گرفته است.

گردشگری حلال

ترکیه

تقریباً ۹۸ درصد مردم ترکیه، مسلمان هستند. ترکیه مقصدی با غذاها و شیرینی‌های خوشمزه و بناهای تاریخی و طبیعتی دلپذیر، میزبان بسیاری از گردشگران است. اما به دلیل سرمایه‌گذاری در زمینه‌‌ی گردشگری حلال، مقصد تعداد زیادی از مسافران مسلمان است.برای شما که مسلمان هستید و علاقه‌مند به سفر و جهانگردی، همیشه امکاناتی هست که با همزمان با حفظ عقاید و باورهایتان، سفری خوش و راحت را تجربه کنید.

جالب است بدانید که کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی،، چین، ایتالیا و استرالیا که مذهب رسمی آنان نیز غیراسلامی و تعداد مسلمانان نیز در این کشورها بسیار محدود است درصدد راه‌اندازی تورهای گردشگری مطابق با شرع اسلام برای مسلمانان هستند و تحقیقات نیز نشان می دهد تاحدودی موفق بودند که نشان می دهد گردشگری حلال به یک واقعیت تبدیل شده است.

 

بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقد هستند گردشگری حلال با تعریف خاص جهانی خود، در ایران معنای جدی ندارد، زیرا که در کشور ما وسائل نقلیه تفکیک شده، سواحل و استخرهای جدا شده، رستوران‌های حلال، عدم سرو مشروبات الکلی در هتل‌ها، وجود نمازخانه و هر آنچه که یک مسلمان برای زندگی حلال نیاز دارد، در ایران به سهولت یافت می‌شود و به‌صورت قانونی کسی اجازه خدمات حرام ندارد.

یعنی هرانچه برای گردشگری حلال مورد نیاز است در ایران به صورت پیشفرض و ساختار اجتماعی و خدمات عمومی در اختیار است و چهارچوب خدمات خارج از شریعت اسلام تعریف نمی‌شود.

گردشگری حلال در ایران

کشور ایران به دلیل داشتن پتانسیل‌های مناسب در زمینه‌ی گردشگری حلال، می‌تواند یکی از بهترین مقاصد مسافرت، برای مسلمانان جهان محسوب شود. منطقه‌ای که قانون اجرا شده در آن بر مبنای اسلام بوده و اصول حلال در زمینه‌های مختلف در آن به خوبی رعایت می‌شود. به عنوان مثال، نمی‌توان در هیچ رستوران، هتل و مکان‌های اقامتی، غذاها و نوشیدنی‌هایی را یافت که با گوشت یا مواد حرام تهیه شده باشد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که گردشگری حلال، صنعتی است ارزشمند که به دلیل اهمیت آن در سطح جهانی، به پیشرفتی قابل توجه دست یافته است. پیشرفتی که می‌تواند زمینه‌ی حضور هر چه بیشتر مسافران و گردشگران مسلمان خارجی را در کشور فراهم کند و درآمدی مناسب را برای صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور، در تلاشند تا گردشگری حلال را در ایران گسترش داده و زمینه‌ی افزایش آن را فراهم سازند. ایشان معتقدند که با شناسایی و راه‌اندازی مسیر درست گردشگری حلال، کمک قابل توجهی به جذب توریسم از کشورهای مسلمان به ایران می‌شود. اما در این میان، برخی از کارشناسان این حوزه، بر این باورند که ایران کشوری است اسلامی و به دلیل اسلامی بودن تمامی قوانین حاکم بر کشور، نیازی به راه‌اندازی و اجرای طرح گردشگری حلال نخواهد بود و این عمل به نوعی کپی‌برداری از متولیان این صنعت در جهان است. آن‌ها معتقدند که قوانین ایران با قوانین کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و تایلند که به عنوان میزبان بیش‌ترین توریسم و گردشگر مسلمان در بین سایر کشورها، شناخته می‌شوند، کاملا متفاوت است و همین امر از اصلی‌ترین دلایل ادعای ایشان بر عدم نیاز ایران به اجرای تبلیغات و هزینه در اجرای این طرح است.

گردشگری حلال

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *