رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

گردشگری با طعم محلی

لینک این مطلب کپی شد!

شهرضا – برخواستن از خواب در اردیبهشت‌ماه در میان باغ و دشتی فراخ، فارغ از حساب سود و زیان جهان، نوشیدن شیر تازه و خوردن غذای طبیعی، سودایی نیست که دست نیافتنی باشد، اندکی همت می‌خواهد و عشق به زندگی.
به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، چهار دیواری خسته کننده آپارتمان‌های شهری، گاه چنان خوره روح می‌شود که دل از دست می‌رود و دیگر ماندن را مجال نمی‌دهد. راه‌پله‌های تنگ و باریک آپارتمان، خاطر مردمان این روزگار را نیز تنگ کرده چنانچه که با کوچک‌ترین صدا، نهیب همسایه به نشانه اعتراض، بلند می‌شود.

در مقابل، اتاقکی کاهگلی با اجاقی کوچک در گوشه ای که قوری و کتری را بر فرشی از آتش در میان گرفته و طاقچه‌هایی کوچک با گلدان‌های شمعدانی و پنجره‌هایی کوچک رو به باغ، بهشتی کوچک است در گوشه‌ای از این عالم پرهیاهو که حتی افسون پندارش، رشک خاطر می‌برد و دل را به پرواز در می‌آورد.

خاک این ملک کیمیاست، هر گوشه از آن را که بشکافی ردّپایی است از مردان و زنانی که تاریخ به دست نامریی آنان نگاشته شده است، تنها نمی‌تواند اندیشه را به بیستون و تیسفون و تخت جمشید محدود کرد، مناظر و مزایای طبیعی که در هر سوی خاک اهوارایی ایران وجود دارد نیز، گوهری است کمیاب.

حضور گردشگران در هر نقطه‌ای از کشور، مزیتی است که باید قدر دانسته شود زیرا بن‌مایه‌های کسب ثرورت فراوانی که در صنعت توریسم نهفته است در کشور وجود دارد، بی‌مهری است مردمانی که چنین گنجی در کنار دارند، باز هم چشم به راه دلارهای نفتی باشند.

شهرضا، به دور از غافله گردشگران

شهرضا، در کانون فلات ایران و گاهواره تمدنی است که به اعتراف «مسیح الله جمالی»، نگارنده کتاب «تاریخ شهرضا» دیرینگی ان به حدود سه هزار سال قبل باز می‌گردد، اما متأسفانه تاکنون از رهاورد این تمدن دیرین که در قالب آثار تاریخی گرانسنگ تبلور یافته، برای رونق صنعت گردشگری استفاده نشده است.

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه در همه جای دنیا گردشگری به صنعتی سودآور تبدیل شده است، می‌گوید: این صنعت زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری و اشتغال عده زیادی از افراد را فراهم کرده است و کشور ایران نیز به لحاظ برخورداری از تاریخ کهن و نیز مناطق اقلیمی متنوع، یکی از بهترین مناطق جهان از این نظر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرضا تصریح می‌کند: معرفی دو روستای روستای «اسفرجان» و «هونجان» به عنوان مناطق نمونه گردشگری برای ایجاد مراکز بوم گردی، فرصت بسیار مناسبی است تا مردم با ارایه طرح‌های کاربردی و با توجیه اقتصادی مناسب از تسهیلات و حمایت های سازمان میراث فرهنگی برخوردار شوند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: خانه‌های قدیمی و بافت سنتی موجود در این دو روستا، آب و هوای مطبوع و تولید محصولات زراعی و باغی از قبیل گردو، آلبالو، انگور و سیب، محلی مناسب برای گذران اوقات فراغت گردشگران ایجاد کرده است.

محمودی ادامه می‌دهد: باید فضای عمومی روستا و نیز خانه‌هایی که به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب می‌شوند، طبق استانداردهای موجود بازسازی و بهسازی شود.

وی با اشاره به دیگر امکانات گردشگری این شهرستان، تصریح می‌کند: سیاه چادرهای عشایری موجود در شهرستان که تعدادی از آنها نیز در بعضی از فصل‌های سال در شهرستان مستقر هستند نیز جاذبه گردشگری بسیار خوبی هستند که با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه می‌شوند.

صنعت توریسم، عرصه جدید اشتغال بیکاران

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۷ درصد است، تأکید می‌کند: لازم است از زیرساخت‌های موجود برای رفع این معضل استفاده کنیم در حالی که استان اصفهان امکانات طبیعی، تاریخی و اجتماعی زیادی در این زمینه دارد که اگر به درستی از آن بهره برداری شود تا حد بسیار زیادی می‌تواند از آمار بیکاری بکاهد.

محمودی یکی از مهمترین نیازهای شهرستان شهرضا در حوزه صنایع دستی را ایجاد شرکت‌های پشتیبان می‌داند و می‌افزاید: دولت در این زمینه طرح‌های حمایتی خوبی را ارایه کرده و نمایندگان مجلس هم در لایحه حمایت از صنایع دستی امتیازات قابل توجهی برای این منظور پیش بینی کرده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه مراکز بوم گردی و گردشگری در این شهرستان، می‌گوید: محیط طبیعی بکر و دست نخورده‌ و صنایع دستی محلی، می‌تواند به عنوان جاذبه‌های توریستی مورد توجه گردشگران قرا بگیرد.

نگاهی نو در صنعت گردشگری شهرضا

اینکه تاکنون شهرضا از صنعت توریسم بی‌بهره بوده است، جای تأسف دارد؛ بی‌توجهی به این مسئله نه تنها شهرضا را در رده‌های آخر جدول جذب توریست قرار داده، بلکه زمینه کنکاش‌های علمی و سازمان‌یافته در فرهنگ بومی و آداب و رسوم و ابنیه تاریخی آن را نیز به فراموشی سپرده است، اما باوجود همه این تلخ‌کامی‌هابه تازگی شمیم خوش تغییر نگرش مسئولان این بخش به مشام می‌رسد.

ثریا صنایعی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرضا با بیان اینکه هنوز بانک اطلاعاتی از کسانی که توانایی فعالیت در زمینه صنعت توریسم در شهرضا دارند، تهیه نشده است، می گوید: هنوز نمی‌دانیم آیا کسانی هستند در شهرضا که بتوانند تورهای گردشگری را هدایت و گردشگران را براساس استانداردهای موجود با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان آشنا کنند.

وی ادامه می‌دهد: در شهرضا ۴۹ اثر تاریخی ثبت شده و بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ارزشمند وجود دارد که در کنار جاذبه‌های طبیعی و مناطق روستایی این شهرستان، می‌تواند گزینه مناسبی برای گردشگران باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرضا تأکید می‌کند: همه فعالان این بخش که توانایی اداره تورهای گردشگری را دارند، می‌توانند به این اداره مراجعه و حمایت‌های اداری و تسهیلات موجود در این زمینه، باخبر شوند.

منبع: ایمنا

gardeshgari mahalli گردشگری با طعم محلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *