جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگران ، سفرای صلح جهانی

تاریخ بروزرسانی :
۳ مهر ۱۳۹۲

“حسن روحانی” رییس جمهور کشور در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید برآنکه اعتقاد راسخ حکومت و مردم ما به صلح پایدار، ثبات، آرامش، حل مسالمت آمیز مناقشات و تکیه بر آراء عمومی به عنوان پشتوانه قدرت، مقبولیت و مشروعیت، نقشی والا در فراهم کردن چنین محیط امنی داشته است از گزینه “صلح در دسترس است” به جای “گزینه جنگ روی میز است” نام برد.

او تاکید کرد: «باید به جای گزینة ناکارآمد “ائتلاف برای جنگ” در مناطق مختلف جهان به “ائتلاف برای صلح پایدار” در سراسر جهان اندیشید. امروز جمهوری اسلامی ایران، شما و همه جامعة جهانی را به برداشتن گامی فراپیش می خواند؛ دعوت “جهان علیه خشونت و افراطی گری”.»

به گزارش CHN، صنعت گردشگری صنعتی حساس است که در زمان صلح رشد و توسعه می‌یابد. گردشگری نسبت به هر نوع ناهنجاری اجتماعی واکنش نشان می‌دهد چنانکه می‌توان از ترکیه و چالشی که صنعت گردشگری آن به واسطه مشکلات داخلی این کشور با آن روبه‌رو شده به عنوان نمونه روشنی از تاثیر ناهنجاری‌های جامعه بر توسعه گردشگری نام برد. در واقع می‌توان گفت صلح و امنیت و توسعه گردشگری دو عنصر جداناشدنی از یکدیگر هستند.

“اردشیر اروجی” کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور که بر “ائتلاف برای صلح پایدار” تاکید داشت، گفت: «این صحبت‌ها می‌تواند پیش درآمدی برای توسعه گردشگری باشد. البته تمام این امور باید با اقدامات عملی همراه باشد نه آنکه تنها در شعار باقی بماند.»

او در خصوص اقدامات عملی که باید در به واقعیت رسیدن این شعار همراه مسئولان گردشگری کشور شود گفت:‌«هنگامی که گردشگر به کشور وارد می‌شود باید عملا برخورد مناسب را از سوی مسئولان و کارکنان بخش‌های مرتبط با گردشگری را ببیند. از گمرک و نیروی انتظامی گرفته تا پرسنل هتل و سایر بخش‌های گردشگری. تمام افراد فعال در این حوزه‌ها باید آموزش لازم درخصوص چگونگی رفتار و برخورد با گردشگر را دیده باشند تا بتوانند امنیت و صلح را به او بنمایانند.»

به گزارش CHN، با توجه به آنکه مسئولان همواره بر احترام به فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف تاکید دارند این امر باید تبدیل به یک میثاق ملی شود. این میثاق می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق صحبت‌های رییس جمهور و “ائتلاف برای صلح پایدار” باشد. اگر این مهم تنها در حرف باقی بماند و تبدیل به شعار شود و اقدامات عملی برای آن نداشته باشیم، تاثیر آنچنانی در میان جهانیان نخواهد داشت.

IMAGE635157175946648600 گردشگران ، سفرای صلح جهانی

” ائتلاف برای صلح پایدار” از خودمان شروع کنیم
اروجی در این خصوص تصریح کرد: «در واقع می‌توان گفت در ابتدای امر برای تحقق “ائتلاف برای صلح پایدار” از خودمان شروع کنیم. باید این شعار به صورت عملی در تمام ارگان‌ها مورد توجه قرار گیرد. مخصوصا ارگان‌ها و سازمان‌هایی که با فعالیت‌های حوزه گردشگری به نوعی در ارتباط هستند.»

هنگامی که گردشگر خارجی به کشور ما سفر می‌کند و با رفتارهای صلح آمیز روبه‌رو می‌شود خود او مبلغی خواهد شد برای اشاعه صلح در جهان. در حقیقت این شعار که در قالب عمل به گردشگر نشان داده می‌شود از طریق این سفیران غیر رسمی، به تمام دنیا منتقل می‌شود. چراکه احترام، برخورد خوش‌آیند و امنیت را به چشم دیده‌اند. به تبع آن هر برخورد بد با گردشگران اثرات منفی در تصویر ذهنی جهانیان از ایران خواهد داشت.

کد اخلاقی گردشگری را مد نظر قرار دهیم
این استاد دانشگاه در ادامه به کد اخلاقی گردشگری اشاره کرد و گفت: «تمام کشورهای عضو سازمان جهانی جهانگردی پای مصوبه کد اخلاقی گردشگری را امضا کرده‌‌اند. در این مهم برخی موارد همچون احترام به فرهنگ‌ مناطق مختلف و روابط متقابل تاکید شده‌است. اگر می‌خواهیم درخصوص صلح جهانی صحبت کنیم باید در ارتباط با گردشگران ورودی و آموزش و فرهنگسازی برای گردشگران خروجی برنامه‌ریزی کنیم.»

اروجی خاطرنشان کرد: «اندونزی ویزای بدو ورود برای گردشگران ایرانی را ممنوع کرده‌است چراکه برخی از ایرانی‌ها در قالب گردشگر به اندونزی سفر می‌کردند و از این طریق از سایر کشورها پناهندگی می‌گرفتند. این امر در کشور عمان به گونه‌ای دیگر اتفاق افتاده‌است چنانکه برخی از ایرانی‌ها به عنوان گردشگر وارد این کشور می‌شدند و سپس به گدایی پرداختند، این امر سبب شده تا ورود گردشگران ایرانی به عمان با مشکل روبه‌رو شود. همچنین در مالزی نیز بحث مواد مخدر و گردشگران ایرانی که به این منظور به این کشور سفر می‌کردند مطرح شده‌است.»

او با تاکید برآنکه گردشگران ایرانی سفیران فرهنگی هستند گفت: «هنگامی که شعونات اخلاق گردشگری رعایت نشود و شعارهای ما در عمل به وقوع نپیوندد نمی‌توان راه به جایی برد. در این میان رسانه‌ها بخصوص صداو سیما می‌تواند تاثیر بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ گردشگری داشته باشد.»

به گزارش CHN، چندی پیش مسئولان سازمان میراث و گردشگری از راه‌اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی گردشگری خبر داده‌ بودند که به واسطه راه‌اندازی این شبکه قرار بود علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ گردشگری نیز آموزش داده شود. اما این امر تاکنون بلاتکلیف مانده و هنوز نامی از شبکه گردشگری در میان شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی وجود ندارد.

اروجی با اشاره به تاثیر شبکه گردشگری یادآور شد: «سفرای فرهنگی یا همان گردشگران می‌توانند از طریق برنامه‌سازی‌های شبکه گردشگری آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند راهگشای تحقق شعار “ائتلاف برای صلح پایدار” در جهان باشند.»

به گفته این استاد دانشگاه‌، سایر رسانه‌ها مانند خبرگزاری‌هایی که به صورت تخصصی به اطلاع رسانی در حوزه گردشگری می‌پردازند نیز می‌توانند یکی دیگر از راه‌های تاثیرگذار در آموزش گردشگران و اطلاع‌رسانی در این خصوص باشند. البته سازمان متولی امر نیز باید مشوقی برای توجه بیشتر به آموزش گردشگران باشد.

اروجی در ادامه پیشنهاد داد تا مسئولان با توجه به صحبت‌های رییس جمهور و تاکید بر صلح جهانی، روزی که به نام «گردشگری، تدبیر و امید، صلح و امنیت پایدار» نامگذاری شده‌است برنامه‌های ویژه‌تری برای تحقق این مهم در نظر بگیرند. در واقع بهتر است به بهانه هفته گردشگری و صحبت‌های رییس جمهور، رابطه صلح و امنیت و گردشگری را بیش از گذشته مد نظر قرار دهیم.

تعداد گردشگران شاخص امنیت و صلح
“سیدحسن قدمگاهی” مشاور سابق سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیز درخصوص صلح و توسعه گردشگری به CHN گفت: «صلح و توسعه گردشگری همراه با یکدیگر هستند. گردشگر اگر امنیت نباشد سفر نمی‌کند و از دیگر سو امنیت موجود با تعداد پلیس‌ها سنجیده نمی‌شود بلکه تعداد گردشگران یک کشور نشان دهنده امنیت است.»

او خاطرنشان کرد: «تعداد گردشگران شاخص امنیت و صلح در یک کشور است. اگر بخواهیم صلح و امنیت را تبلیغ کنیم باید گردشگری پر رونق داشته باشیم. در این میان مطرح شدن برقراری صلح و توجه به این مهم از سوی رئیس جمهور می‌تواند با عملیاتی شدن در حوزه گردشگری و توجه به این بخش بیش از سایر بخش‌ها نمود جهانی داشته باشد.»

به گزارش CHN، یکی از بهترین راه‌های اثبات امنیت در ایران و ازبین بردن تصویر منفی که از ایران در ذهن جهانیان بوجودآمده، توسعه گردشگری است. بیش از ۹۰ درصد گردشگران ورودی تصوری که نسبت به ایران دارن با توجه به تبلیغات و تصویر سازی سایر کشورهاست اما آنچه از دیدار ایران حاصل می‌شود نقطه معکوس تصوری است که از ایران داشتند. این مهم لزوم توجه به گردشگری برای تصویر سازی مثبت از ایران وبه تبع آن صلح جهانی را خاطرنشان می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *